Hvilke planter og hva slags grus bør jeg ha?

Jeg tror jeg heller mot å kjøpe et Juwel Lido 120 liters akvarie.

Noen av fiskene jeg kunne tenkt meg å ha der:

(Disse tror jeg går sammen, type Sør-Amerika-fisk?)
Antennemalle
Neontetra
Kardinalneon
Guppy
Sommerfuglcichlide
Corydoras

(Disse synes jeg også er morsomme, men usikker på om de går sammen med de over?)
En eller flere typer Molly
Platy
Dverggurami
Kuhlii-ål (denne så jeg på TAM i dag, og kunne virkelig ha tenkt meg en sånn. Eller må man ha flere kanskje?)

Så - til det egentlige spørsmålet mitt! Ser de har mange ulike grus/sandtyper på dyrebutikken. Hva bør jeg ha til disse fiskene i dette akvariet? Og planter har jeg _virkelig_ ikke peiling på! Hvor mye bør jeg ha av det, og hva slags typer?
Du må ha sand, ikke grus, i det akvariet. Blant annet sommerfuglciklider og både C-maller og L-maller må ha sand (corydoras og antennemallen)

Har du en Biltemabutikk i nærheten av der du bor? (Biltemas Trondheim filial) Den ene typen sand de selger der er ypperlig til akvariebruk. Men du må ha den med varenummer:
Biltemasand grov vare nr 175425

PS! Sekken ser ikke slik ut som på nettbutikkbildet. Den er hvit i virkeligheten.
mona o
Du må ha sand, ikke grus, i det akvariet. Blant annet sommerfuglciklider og både C-maller og L-maller må ha sand (corydoras og antennemallen) Har du en Biltemabutikk i nærheten av der du bor? ([URLBLOCK1]) Den ene typen sand de selger der er ypperlig til akvariebruk. Men du må ha den med varenummer: [URLBLOCK2] PS! Sekken ser ikke slik ut som på nettbutikkbildet. Den er hvit i virkeligheten.


Ja, bor i nærheten av Biltema Takk for tips! Skal sjekkes ut!
Når bruker man sand og når bruker man grus egentlig?
Det jeg lærte akkurat litt for seint, er at alle fisker trives på sand, mens du begrenser fiskene du kan velge blant hvis du legger grus.

Både ciklidene, corydoras og kuhlii-ål må ha sand som bunnlag.
SGS
Det jeg lærte akkurat litt for seint, er at alle fisker trives på sand, mens du begrenser fiskene du kan velge blant hvis du legger grus. Både ciklidene, corydoras og kuhlii-ål må ha sand som bunnlag.


Da velger jeg sand! Hvis alle trives med det, så er jo saken grei

Men kan man bruke biltemasanden til alle fiskene da eller?
Biltemasanden kan du bruke til alle fiskene, ja. Bare pass på å kjøpe varenummeret som Mona nevnte, slik at du ikke får den aller fineste. Den fineste er for lett og kan fort bli med inn i filteret.

Du får sanden ved bildisken, helt innerst på Biltema Tiller. Hvis fyren bak disken virker tvilende kan du opplyse om at sanden ligger på paller inne bak den tredje reolen fra der han står (jeg var der i dag og kjøpte en sekk, nemlig).

LJ
Det som er at grus ofte er små stein med skarpe kanter. Dette er jo ikke noe behagelig for bunnfisk som skal "krype" på dette. De som svømmer i midt og toppsjiktet bryr seg vel ikke nevneverdig
Holder med en sekk til deg. Jeg brukte litt mer en 1 sekk på et rio 180l
Kaos
Men kan man bruke biltemasanden til alle fiskene da eller?


Biltema lurer nok fælt på hvem som sandblåser så fælt mye hjemme hos meg. ;o)

Det er enkelte som frykter at fordi sanden er ganske kompakt vil det danne seg gasslommer under sanda, og at det dessuten kan bli litt tett for planterøttene. Jeg har ennå til gode å få problemer med det, men så har jeg også skaffet sandsnegler som tråler rundt nedi der og rydder alt det jeg ikke ser (håper jeg da inderlig). Vil man ikke ha snegler - noen synes det er ekkelt, uestetisk rett og slett - kan man feste varmekabler i bunnglasset før man har i sand. Disse varmekablene erstatter ikke varmekolbe, men de skaper en sirkulasjon (og varme) i bunnen som virker positivt for plantene. Jeg skal ikke si mer om den saken, men er du interessert i en slik løsning kan du [URL=http://akvaforum.no/googlesearch.cfm?domains=akvaforum.no&q=varmekabler&sa=Google-s%C3%B8k&sitesearch=akvaforum.no&client=pub-4018121580629643&forid=1&ie=UTF-8&oe=UTF-8&cof=GALT:%23005826;GL:1;DIV:%23005826;VLC:FF6600;AH:center;BGC:E6E6E6;LBGC:195D88;ALC:195D88;LC:195D88;T:000000;GFNT:195D88;GIMP:195D88;LH:50;LW:633;L:http://feed.akvaforum.no/google_top.gif;S:http://akvaforum.no;FORID:11&hl=no]lete litt i forumet[/URL] - feks. under Gjør det selv eller Teknisk.
Takker for tips og forklaringer!

Da blir det billig med innkjøp av sand hvis en sekk holder! Skal notere meg varenummeret nå, tenkte å dra og kjøpe akvarie, sand og planter i morra!! Gleder meg veldig

De på butikken vet sikkert hva slags planter jeg bør ha. Håper jeg!

Og jeg synes snegler i akvarium er stilige jeg Så litt på noen på Tam i dag.
TrudeHell
Biltema lurer nok fælt på hvem som sandblåser så fælt mye hjemme hos meg. ;o)


Bare for ordens skyld: du bruker den sanden som bare heter "Sand", ikke sant? Ikke den som er merket "Blåsesand"?
Bare ett spørsmål til om den sanden!

Vasker man den også før den legges i akvariet? Hvordan vasker man egentlig sand uten at den forsvinner i sluket? =)
Det meste av annen sand/grus må skyldes lenge og vel før den kan taes i akvariet, men dette slipper du med Biltemasanden. Rett i akvariet, fyll på med vann Enda en grunn til å bruke denne sanden. Glemmer aldri da jeg vaska 25kg grus en gang, var såvidt jeg hadde negler igjen etter å ha snudd og vendet på all sanda *grøss*
Kaos
Bare ett spørsmål til om den sanden! Vasker man den også før den legges i akvariet? Hvordan vasker man egentlig sand uten at den forsvinner i sluket? =)


Biltemasanden trenger du ikke vaske - det er derfor jeg er blitt så stor fan av å bruke den!
Du tømmer først sanden i akvariet. Så setter du en flat skål eller en stein ned på sanden, og tømmer vannet på den. Da virvler du ikke opp sanden og det blir ikke noe grums.

Har alltid klart og fint vann etter denne metoden Altså; sand først, vann etterpå.

Motsatt kan det bli noe uklart og grumsete vann.
nyttig info folkens men trives plantene like bra i sand som i grus?
Ella
nyttig info folkens:) :) men trives plantene like bra i sand som i grus?


Ja, det gjør de iallefall her Har ikke hørt om noen som melder om dårligere plantetrivsel av den grunn. Mange av vannplantene vi bruker, vokser naturlig i elvebredder med sand og mudder (i tropene altså).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap