Bolle, snegler og fargeendring

I går oppdaget jeg en liten snegle i akvariet mitt. Har hørt mange har snakket om forskjellige middel og snegle feller, men jeg er redd dette kan skade fiskene eller de to eplesneglene jeg har? Er jo bare de små brune jeg vil ta knekken på! Dette er den første jeg har sett, kan det bare ha vært èn?

Kjøpte mine første fisker i høst (slørhaler). Den ene var oransje med mye svart på seg. Nå har den ikke en eneste svar flekk igjen. Hva har skjedd? På en av de andre har kanten på finnen blitt svart. Er dette farger som skifter eller sykdom?

Jeg arvet en bolle på rundt 15 liter. Dette er jo ganske lite, men jeg lurer på om det er noen fisk som kan leve med så liten plass? Trist at bollen står tom!
Plussmedlem
Sneglen du oppdaget i karet ditt er fullstendig harmløs og egentlig ganske nyttig da den elsker døde planterester og alger og annet som fiskene ikke vil ha. De kalles ofte pestsnegler, men dette er litt misvisende da de ikke har pest. Men en kan fort bli mange. Det dreier seg stort sett om vanlige damsnegler eller skivesnegler.

Slørhaler skifter gjerne farge når de blir eldre, så dette er sannsynligvis ikke noe problem.

15 liter er fryktelig lite til å ha fisk i og veldig vanskelig å holde stabilt. Men planter, noen arter reker og ganske mange forskjellige snegler kan godt gå i en slik liten bolle.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap