Små kar veldig vanskelig?

Hei.
Sliter litt med mitt lille 54 liter, kjører Biltemasand, 3-4cm tykt, Fluval U2 pumpe, og fisk her nå er:
2 stk Kakadueciklide (1+1)
5 stk Corydoras Schwarzy
2 stk Ancistrius
10stk Malaysiske sandsnegler.

Skifter ca 12l vann 3 ganger i uken, fra en ekstra balje med varmepumpe som jeg etterfyller etter hvert bytte.

Problemet er at jeg aldri syns jeg får helt klart vann, fiskene virker slappe, og planter blir fort stygge.

Tetra sin Nitritt-test viser det laveste på skalaen.


Er det jeg som gjør noe grunnleggende galt, eller er et lite kar med innvendig pumpe generelt vanskelig å få til for en nybegynner?

Vil det for eksempel gjøre det enklere for meg selv med denne planen?

1: Gjøre om til et Mini Tanganyika
2: Investere i utvendig filter (Tetratec ex 600)

Da tenker jeg veldig enkelt, stenoppbygning, med åpen forgrunn med plass til feks sneglehuslekere.


Eller, er det enklere å holde standard nybegynnerfisk, kjøre filteret jeg har, investere i flere planter, og la det surre å gå med de rutinene jeg har?


Meh, vil ha større akvarium, men det får komme til seinsommeren, etter den best sesongen for litt snekkerjobbing utenom de vanlige satsene


Takk på forhånd for alle innspill


Jørgen
Hvilke vannverdier har du? (pH, GH, KH, NO3, og temperatur)

Har du orginalfiltermateriale i fluvalpumpa? Mulig at Fluval2 blir for lite i karet ditt.
Temperaturen er 26grader, de andre verdiene har jeg ikke desverre, har kun Nitritt-test.

Kun orginaldeler i filteret, men dette er ikke en Fluval 2, men U2, skal vistnok være oppgraderingen.
Fluval U2
Har ikke erfaring med fluval u2, men regner med det ikke er så langt unna fluval 2+ som jeg selv. Min går i en 30 liter og ville ikke hatt det i noe særlig større kar enn 30 liter. så første bud blir vel å bytte filter.
Er det enkelt å sette opp utvendig filter i et lite kar da?
Ifølge produsenten så er U2 for 45-110 liters kar. Greit nok at de pleier overdrive litt for hva pumpene sine kan tåle, men denne burde være god nok for 54 liters kar.
Hvor lenge har du hatt karet gående?
En ting kan være sanden som forsatt er litt skitten, kan være et problem hvis du har pumpestrålen nedover.
Ellers det kan være alger?
Eller en rot som lager misfarging?
Plussmedlem
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt karet gående, men har observert at flere som har biltemasand nevner at vannet blir litt grått/misfarget. I så fall er det bare flere og gode vannbytter som vil fikse det.
Tror kanskje også du med hell kan investere i flere vanntester hvis fiskene dine virker å være slappe.

Overgang til utvendig filter er vel nesten utelukkende en positiv ting. De er gjerne bedre til å filtrere og filtervolumet er vanligvis større enn en tilsvarende innvendig, slik at det også blir bedre vannkvalitet. I tillegg vil det bli bedre plass i akvariet ditt og dermed også større vannvolum, slik at du får en ytterligere buffer mot høye nitrogenverdier av ymse slag.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap