Vasker man biltemasand?

Regner med man gjør det... Men hvordan gjør man det uten at den forsvinner ned i sluket? =)

Hiv det i bøtter, legg hageslangen i og fyll opp, rot litt i sanden og la vannet fortsette og renne.. da ser du at vannet blir renere og renere og du får vekk det verste støvet!



Var ikke noe problem til meg.
Puttet den rett i karene.
Støvet ikke noe. den beste jeg har kjøpt.
Kjøpt på akvariebutikk før og den støvet mye og lenge.

Lykke til.

espen
Takker for raske svar!

Tenkte å kjøpe akvarie i morra! Og sand og litt planter
Black_Flys
Var ikke noe problem til meg. Puttet den rett i karene. Støvet ikke noe. den beste jeg har kjøpt. Kjøpt på akvariebutikk før og den støvet mye og lenge. ;) Lykke til. espen


Enig der, vasket det heller ikke og ble ikke noe problemer, var verre med faxekalken som jeg ikke vasket :/

Når karet var fylt opp så det ut som melk
Jeg vasket min sand, slik det ble beskrevet i første svar. Det er endel støv, ikke til å komme unna. Jeg er glad jeg vasket min når jeg så åssen det vannet som ble igjen så ut

Lykke til!
Kaos
Vasker man biltemasand?


Næh.

Det blir kanskje litt støv til å begynne med om man ikke gjør det, men filteret tar seg av det i løpet av det første kvarteret.

Du får gjort mye annet fint med akvariet på den stunden du ville stått og rørt i en bøtte med sand.

LJ
Har aldri "vasket" biltemasanden, og jeg har brukt det i alle mine kar de siste 5 åra.
Biltemasand
Du trenger ikke vaske biltemasanden- jeg har satt opp to kar med denne sanden, det ene på 450 liter og det andre på 128 liter. Fylte vann rett oppi med hageslangen og jeg har aldri sett masse som støver mindre. Det opplyses også fra den svenske leverandøren at sanden ar ferdigvasket og er blant annet tenkt brukt i akvarier. Leveres i hendige 17 kg plastsekker til ca 50,- kroner stk-. Husk å ta rett type sand!! Biltema har flere typer, men bare en som er bra for akvarier. Lykke til!
Tusen takk for svar alle sammen

Jeg har vært og kjøpt sand på biltema nå, og sjekket at det var det varenr jeg fikk opplyst i en annen tråd her Så da skal det være riktig sand. Var tungt nok med 17 kg ja! 60kr akkurat kostet den. Nå vet ikke jeg hva det koster for sand i dyrebutikkene, men ser for meg at det er litt dyrere der.

Tror jeg tar sjansen på å ikke vaske den jeg da, ser ut som det har gått bra for dere andre

Skal ut og kjøpe akvarium nå, måtte bare hjemom og tømme bagasjerommet først - så jeg får plass til det!
Jeg vasker ikke Biltema-sanden jeg heller, og det går fint uten. Vannet er klart og fint.
MEN jeg tar sanden i karet først, og så fyller jeg vann i. Vannstrålen plasserer jeg på en trerot e.l. så den ikke virvler og rører opp i sanda. Da blir vannet så klart og fint

Jeg prøvde motsatt en gang; å ha i sand etter at det var fyllt med vann. Hadde brukt litt for lite sand, og tenkte jeg skulle fylle på. Tømte derfor sanden i karet med vann i, og da ble vannet støvete og uklart en stund.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap