Noen nybegynnerspørmål

Hei!
Jeg gikk til anskaffelse av et akvarium i går, men kan ikke så veldig mye om fisk og akvarie. Har hatt noen gullfisker opp igjennom årene. Men det er det.
Så har noen spørsmål som jeg ikke fant noe svar på i forumet her fra før.
Sikkert dumme spørsmål men:P

1. Akvariet har nå stått i ca 30timer. Men jeg synes det ikke blir helt "klart" i vannet. Det er en slags grums i vannet, det er ikke mye. Nesten ingenting, men det er liksom ikke krystallklart. Noen ideer om hva det kan komme av? evnt hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det?

2. Har sett rundt på nettsiden her at det er mange som har "3d-bakrunder" Er det og få tak i til 90-liters akvariumer, eller blir det for smått?

3. Har også sett det er noen som har veldig spesiell belysning i sine akvariumer, en slags blålig "nattbelysning" hvis dere skjønner hva jeg mener. Er det bare spesielle fisk som kan ha det? Eller er det noe alle kan ha? Evnt hva slags fisk og hvor får man kjøpt slik?

4. Er det noen spesielle nettbutikker der det er steiner/pyntegjenstander som er litt utenom det vanlige? ikke bare disse kjedelige røttene som alle selger?

5. Jeg har veldig god tid til å ta med av akvariumet, så ønsker ikke bare de helt vanlige fiskene som du ser i et hvert akvarium, men kanskje noen litt mer spesielle. Men som ikke er ALT for vanskelig og stelle med. Noen forslag?

Og til slutt: er det noen fasit på hvor mange fisker man kan/skal ha i et 90-liters akvarium? Hva er sånn ca passe?

Håper på svar på det meste
1. kommer ann på hvor stort kar du har hvor lang tid d tar før vannet blir klart.... mulig du oxo må bytte litt vann siden d kan ligge igjen litt grums i stein og sånne ting.. hjelper ikke dette kan du kjøpe noe som heter crystalwater i dyrebutikken
2.d vet jheg ikke men mulig du kan tilpasse 3d bakrunn til 90 liters....
3.du får kjøpt blå lysrør i dyrebutikken oxo... stort sett alle kan ha dette lyset... har selv ett malawi kar med blått lys
5. malawi er kjempe fine fisker i alle farger,men jeg syns 90 liter blir littt vel lite til disse typer fisk...
scalare kunne kanskje vært noe?????
1) Med grums er vanelig ved oppstart av akvarie, det er litt svevestøv fra sand og litt andre materialer. Du kan prøve å skifte ut 10% av vannet, ellerst syns jeg egentlig du bare skulle la det stå litt ogse om det letter seg, kan og være store mengder okigen som plutselig blir sluppe løs i vannet, ikke farlig blir bare litt grumsete og det letter etter vert

2) Er ikke kjent med bakgrunner, men tror det skulle værr mulig. Har sett 60L med 3D-bakgrunner


3) Blått lys er bar for pynt. Alle kan ha det, men hvite fisker får blåt gjenskinn på kroppen som er ganske vakkert å se på alle kan ha, men det behøves ikke

5) Sikliderer er en gruppe skjæstilte fisker som har stor variasjon av støresle og vanskelighets grader. Tror du kunne ha fått plass til noen sorter, men en god del av dem krever større akvarium.

Håper noe av dette kan hjelpe deg og lykke til med Akvariet
1. Det tar nok en stund før små partikler synker til bunns eller setter seg i filteret.

2. Det fins i mange størrelser, og de kan kuttes til så de passer alle kar.

3. Moonlight har ikke noe å si for fiskene tror jeg. Du kan kjøpe lysdioder og andre lys som du kan bruke til det. Vet ikke helt hvordan det er, men de har på ikea.

4. På ebay finner du mye rart
Plussmedlem
Silje Dammen Amundsen
scalare kunne kanskje vært noe?????


Anbefaler ikke scalare til et 90 liters akvarium. Man bør minimum ha over 200 liter for å holde scalare. De blir veldig høye når de vokser, og med et lite akvarium kan man fort få deformerte fisker ved å holde dem i for små akvarier.
Med tanke på fisk kan du jo ha en apistogramma art. Disse er ikke så altfor vanlige, men forhåndsvis enkle å holde. og da kan du jo få yngel og selge, gi bort etc.

Mvh: PK
Tusen takk for gode svar
Har sett rundt på andre akvarier her, og funnet ut at jeg har lyst til å bytte til en lys sand istedet for grusen jeg har nå. Er det noen fisk(er) jeg burde ha da? som "renser" sanden? Eller trengs ikke dette?
=)
Greieste måten å holde sanden bra på er ved hjelp av Malaysiske sandsnegler. Flytter og roterer sanden så planter gror bedre og det blir mindre skit i sanden.
Ellers er ikke dette en nødvendighet.

Kan anbefale apistogramma Cacatoides (sikkert stavet feil). Fin og artig ciklide.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap