Hvor mange fisk og hilke fisk i 190liter

Har et akvarie på 190Liter som fortiden inneholder 2perleguramier, 2 blå guramier, 2 dverg guramier, 2 praktbotia og 1 malle.
Praktbotiaen og mallen vet jeg at etterhvert må over i et større akvarie siden disse blir store . Men hvilke fisk kan gå sammen med disse fiskene de er veldig fredelige og super sosial og tiggete he he ..
Hvær gang de ser oss så kommer de til ruta og tigger etter mat, men de får selvsagt ikke alltid mat når de tigger, men synes det er litt morsomt
Har også tenkt og kjøpe 4 dverg scalarer. Så er spørsmålet er det mulig og ha noen andre fisker sammen eller blir det for trangt, trenger ikke være store men f eks steam fisk eller noe slik åpen for forslag.

Med 190 liter kan du sikkert ha 3 stimer. Hva med 8-10 corydoras på bunnen, 10 av en eller annen rasbora, eks. kileflekk, og 8 marmorert øksefisk. Den er ikke så dyr. En koloni med kirsebærreker og en 4-5 små maller. Vet ikke med dine guramier, men mine er veldig "funnet sitt lille område". Tror ikke jeg ville ha hatt flere store guramier, men litt fler dverggurami hadde kanskje vært noe, eller en gruppe honninggurami? Jeg har også glassabbor i mitt. Morsom gjennomsiktig sak. 50 fisker totalt? Jeg har 30 i mitt 120 liter. Uproblematisk. Scalarer har jeg ikke erfaring med.
Så gøy da synes det er utrolig morro med fisk og akvarie skal en tur til Kristiandsand i morgen og prøve og finne en stim Det er vel lurest og ikke kjøpe for mange fisk av gangen og sette i tror jeg men har ikke fjerneste ide Har drevet med travhester til nå men må slutte grunnet det blir for mye for helsa har hatt noen hjernerystelser for mange så da er det fisken som overtar for hesten Er veldig ny i akvarie verden men er utrolig fasinert , har også lyst og prøve og ha grus og sand i samme akvarie så det ser litt mer livaktig ut . Ser fint ut med bare grus og bare sand også men tenk så stilig med en kombinasjon Vet ikke om de lar seg gjør men det finner jeg vel utav etterhvert Tusen takk for svar setter stor pris på det Kom gjerne med tips til hvor mange planter som er greit og ha også
Med en blanding av grus og sand vil sanden bli liggende på bunnen, og grusen på toppen. Dessuten utelukker du mange arter ved å ha grus i akvariet, som f.eks. Corydoras og en del ciklider.

Håper også at du er klar over at Praktbotia er en stimfisk, og trenger med andre ord minst 5-6 individer av samme art for at de skal trives. Søk opp alle fiskene dine her i basen, les om fiskene og se hvor stort akvarium de trenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap