Fisk som er slapp og klør.

Hei, kjøpte mitt første akvarie for 3 uker siden. Et 120 liter. Så jeg er helt ny når det gjelder denne hobbyen. I butikken fikk jeg beskjed om at jeg kunne ha fisk oppi etter 1 uke. Trengte bare å ta oppi aquasafe og litt salt. Så etter 1 uke gikk jeg å kjøpte noen fisk og uken etter noen fisk til. No har fisken vært i akvariet i 2 uker og de siste dagene har de vært veldig slapp og de klør veldig mye. Så jeg søkte litt rundt på nettet å endte opp her på forum. Slik jeg forstår det etter å ha lest her på forum er at det kommer noe som heter nitrit i akvariet etter ca 2 uker, og dette er altså gift for fisken. Så er nok dette som gjør at fisken er slapp og klør så mye. Så det jeg lurer på da er hva ska jeg gjøre no? Skal jeg bare la akvarie stå til nitriten omgjøres til nitrat av seg selv? (og bare håpe fisken overlever) Eller skal jeg bytte 50 % av vannet også bytte 30 % hver dag til nitriten blir lik 0? Og vis jeg skifter så mye av vannet påvirker dette den innkjøringsfasen akvarie er inne i no?
Skal kjøpe nitrit, nitrat osv målinger i morgen.
Hvor mange fisker er det snakk om så går oppi her?
Hvis du har bare et par, så trenge du ikke bytte 50% vann, for det er begrenset hvor mye de greier å forurense. Men et vannbytte bør nok gjøres.
Har 6 platy, 4 honniggurami og 2 ancistrus
Enn skal egentlig ikke bytte vann i innkjøringsfasen, men siden du har kjøpt inn fisk alt (samme feilen jeg selv gjorde)så er det bare og kryss det du har av tær og fingre og håpe at fisken overlever. det med vannbytte kan sikker andre gi deg ordentlig svar på.

Om noen av fiskenel dør så ikke kjøp inn igjen noe ny fisk før karret er godt innkjørt.
Jeg tapte nemelig masse penger på akurat det der. Det var for at det var gått over innbytte tiden.
Der jeg handler er det 8 dagen,
men har hørt at andre opererer med kun 3. dagers innbytterett.
Så du får spørre om hva innbyttetiden er i din butikk.

Altså: Innpakket død fisk + kvittering = ny fisk.
...de fleste butikker krever vel også vannprøve?

Og vannprøven din viser nok med stor sannsynlighet nitritt, tatt ut fra tiden siden oppstart.

I et fiskeløst kar under innkjøring byttes ikke vann, da vil man ha alt som suser rundt i vannet for å belaste filteret mest mulig. I et kar under innkjøring som har fisk, må du bytte vann (40-50% daglig) inntil nitritt-testen viser 0. Så innkjøp av nitritt-test er en god ting her. Evt ta med en vannprøve på dyrebutikken og få den testet.
Takk for svar
Synd jeg ikke fant forumet før jeg kjøpte fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap