Mating :)

hei, jeg en gutt på 15 snart 16 of jeg har en 30L hos moren min, og nå skal jeg pussse opp rommet hos far. jeg er hos forledrene mine annen hver uke. og pappa ofte hos kjæresten sin de ukene jeg er hos mamma.. dette betyr at han ikke kan mate de hver dag når jeg er borte. så spm. er:

- de bor bare 5 min. fra værandre så er det mulig å komme etter skolen å mate de?

- kan jeg gi de ferie tabletter store deler av hver andre uke?

- er slik "feriemat" dårlig, jeg mener, det som gjør at alt ikke løsner opp med en gang kan vel ikke være bra for fiskene mine :/
Marius Øie
hei, jeg en gutt på 15 snart 16 of jeg har en 30L hos moren min, og nå skal jeg pussse opp rommet hos far. jeg er hos forledrene mine annen hver uke. og pappa ofte hos kjæresten sin de ukene jeg er hos mamma.. dette betyr at han ikke kan mate de hver dag når jeg er borte. så spm. er: - de bor bare 5 min. fra værandre så er det mulig å komme etter skolen å mate de? - kan jeg gi de ferie tabletter store deler av hver andre uke? - er slik "feriemat" dårlig, jeg mener, det som gjør at alt ikke løsner opp med en gang kan vel ikke være bra for fiskene mine :/


IKKE gi feriemat. Har hørt det er bedre å ikke mate de en uke enn å gi feriemat. Du kan jo bare gå å mate fiskene dine hvis du bare bor 5 min ifra:P Eller så kan du kjøpe deg en fôrautomat
Marius Øie
hei, jeg en gutt på 15 snart 16 of jeg har en 30L hos moren min, og nå skal jeg pussse opp rommet hos far. jeg er hos forledrene mine annen hver uke. og pappa ofte hos kjæresten sin de ukene jeg er hos mamma.. dette betyr at han ikke kan mate de hver dag når jeg er borte. så spm. er: - de bor bare 5 min. fra værandre så er det mulig å komme etter skolen å mate de? - kan jeg gi de ferie tabletter store deler av hver andre uke? - er slik "feriemat" dårlig, jeg mener, det som gjør at alt ikke løsner opp med en gang kan vel ikke være bra for fiskene mine :/


Det og nesten bare bruke feriemat for fisken ville ikke jeg har gjort. da hadde det heller vært bedre om du kunne hatt det hos din mor dersom hun er mer hjemme. sånn som du har det nå.

Fiskene mine får mat 2-3 ganger pr. dag.

du får sikkert flere svar på dette.
Foreautomat :o
whow? finnes dette? så vilt :O er det veldig dyrt og high tech? hvis noen kunne forklare hvor jeg kan skaffe en sånn hadde det vært supert! og hvordan det funker?
her er en


men hvilke fisker har du ?
Forautomater varierer i pris, selv har jeg bestilt en for en hundrings fra eBay
ikkjesur
her er en [URLBLOCK1] men hvilke fisker har du ?


takk for linken jeg har ikke fisker enda, har bare pekt meg ut et akvarium. men tenkte værtfall neontetra og corydas kansje en art til
Er ikke plass til hverken corydoras eller neontetra i en 30L. Ville heller ikke harr fôrautomat i et så lite kar, siden det minste av fôr som ikke spises, vil forurense akvariet. Vil anbefale deg å: 1. Vurdere et større akvarium, hvertfall 60L. Da har du et større utvalg av fisk, sammenlign i basen hvis du søker på fisk til 20-40L og 20-60L. Sistnevnte har en mye lengre liste. 2. Anbefaler deg også å fôre ca annenhver dag. Fisker får ikke masse mat hver dag i naturen, og fisk som får mye mat daglig, eller 2-3 ganger daglig som er nevnt tidligere i tråden, vil bli dvaske og feite.
Stine Sofie
Er ikke plass til hverken corydoras eller neontetra i en 30L. Ville heller ikke harr fôrautomat i et så lite kar, siden det minste av fôr som ikke spises, vil forurense akvariet. Vil anbefale deg å: 1. Vurdere et større akvarium, hvertfall 60L. Da har du et større utvalg av fisk, sammenlign i basen hvis du søker på fisk til 20-40L og 20-60L. Sistnevnte har en mye lengre liste. 2. Anbefaler deg også å fôre ca annenhver dag. Fisker får ikke masse mat hver dag i naturen, og fisk som får mye mat daglig, eller 2-3 ganger daglig som er nevnt tidligere i tråden, vil bli dvaske og feite.


merker nå at jeg har vært lite spesifik i starten, 30L er hos mamma :P og jeg vet at det ikke matcher med de fiskene. jeg har tenkt meg en kar på rundt 120L går det an å stille inn den mateingsautomaten på å mate annehverdag.
Jeg ville uansett ikke latt akvariet stå uten tilsyn annenhver uke. Dessuten vet du aldri om det skjer noe galt med fôringsautomaten, plutselig ligger alt fôret i akvariet og du kommer hjem til døde fisker etter en uke.. At du tar en tur innom et par ganger i uka for å fôre og se til fiskene er nok.
Stine Sofie
Jeg ville uansett ikke latt akvariet stå uten tilsyn annenhver uke. Dessuten vet du aldri om det skjer noe galt med fôringsautomaten, plutselig ligger alt fôret i akvariet og du kommer hjem til døde fisker etter en uke.. At du tar en tur innom et par ganger i uka for å fôre og se til fiskene er nok.




såååå..... jeg er hos foreldrfene mine fra mandag etter skole til mandag etter skole, hvis der skjønner, bytte dagen er mandag. så hvis jeg sjekker akvariet 4 ganger i uke lit spredt ut ettersom at pappa ikke er borte hele uke, som noen her tror... hørest dette greit ut, med tanke på at de ikke trenger foring hver dag?
Hvis du hinter til at "jeg tror" at faren din er bortreist når du ikke er der, tar du feil. Når jeg sier "tilsyn" mener jeg ikke at noen tar en titt på akvariet, gir litt fôr og ser om alle fiskene er i live. At noen uten peiling på akvarier ser til fiskene mens man er borte en uke på ferie er det nok, men det er snakk om 26 uker i året. Sjansenfor at f.eks. sykdommer bryter ut når du ikke er der, er like stor som at det skal skje mens du er der. Hvem-som-helst ser ikke sykdomstegn like fort som en akvarist. Men ja, 4 ganger i uka er vel greit det. En eller to kan som nevnt også være nok, fisker kan gjerne gå ukesvis uten fôr, og det er greit å variere litt. Selv gir jeg fiskene mine f.eks. sorte mygglarver en dag, diskusbits fire dager senere, og avskallede artemia to dager etter det igjen. Jeg prøver å fôre så lite, variert og sjelden som mulig.
Stine Sofie
Hvis du hinter til at "jeg tror" at faren din er bortreist når du ikke er der, tar du feil. Når jeg sier "tilsyn" mener jeg ikke at noen tar en titt på akvariet, gir litt fôr og ser om alle fiskene er i live. At noen uten peiling på akvarier ser til fiskene mens man er borte en uke på ferie er det nok, men det er snakk om 26 uker i året. Sjansenfor at f.eks. sykdommer bryter ut når du ikke er der, er like stor som at det skal skje mens du er der. Hvem-som-helst ser ikke sykdomstegn like fort som en akvarist. Men ja, 4 ganger i uka er vel greit det. En eller to kan som nevnt også være nok, fisker kan gjerne gå ukesvis uten fôr, og det er greit å variere litt. Selv gir jeg fiskene mine f.eks. sorte mygglarver en dag, diskusbits fire dager senere, og avskallede artemia to dager etter det igjen. Jeg prøver å fôre så lite, variert og sjelden som mulig.




TUSEN TAKK for et klart svar. pappa har litt erfaring med akvarier siden vi hadde et akvarie i stua i 4 år, for kansje. men jeg tror jeg kommer til å dra ned minst 2-3 ganger. de ukene jeg ikke er her får å se om alt går bra for seg. men hvor ofte må jeg bytte vann på en 120 L. jeg bytter 2/3 av vannet 1 gang i uka, på 30L'ern min.
Er vanlig å bytte ca 1/3 av vannet en gang i uka. Ca 40L med andre ord

PS; du trenger ikke å sitere hvert innlegg du svarer på. Når du skriver svar på min post, og ingen amdre har skrevet noe, skjønner man hvilket innlegg du svarer til
Stine Sofie
Er vanlig å bytte ca 1/3 av vannet en gang i uka. Ca 40L med andre ord :-) PS; du trenger ikke å sitere hvert innlegg du svarer på. Når du skriver svar på min post, og ingen amdre har skrevet noe, skjønner man hvilket innlegg du svarer til :-)



oja XD du er veldig hjelpsom tusen takk komemr stadig på nye smp. hvor mye vil det koste med et 120L og et sån bord eller no lagd for at den skal kunne stå oppå uten at den blir ødelagt? og hav heter slikt?
-.-' jeg siterte det igjen :S
Det kommer jo an på om du vil ha nytt eller brukt.

Hvis du vil ha brukt sjekk finn.no eller rubrikk annonsene her. Sett 120 litere fra ca 1000 lappen og oppover.

Hvis du vil ha nytt, sjekk litt rundt på nett. Juwel har noen kar i den størrelsen der, Lido 120, rio 125.

Se feks på siden til aquamanias: http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=1

F.eks. Juwel Lido kan du få til rundt en tusenlapp brukt, rundt 3000,- nytt (inkl. bord). Let rundt på nettbutikker og sammenlign med butikk og brukt. Kan gjøre mange gode kupp på brukte akvarier, men ta en god titt på akvariet før du gir fra deg pengene og tar med akvariet hjem.
slett
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap