Er den syk?

Jeg føler jeg hele tiden spør om råd her, så nå kommer jeg nok igjen:
En-to mnd siden fikk jeg en ny slørhale som hadde en liten "utvekst" på fisken. Vet ikke hvordan jeg kan beskrive det. En ujevnhet på siden eller en "hevelse"? Den var rundt en halv cm i diameter og var i samme farge som fisken. Den forsvant av seg selv.

Nå har jeg en slørhale som jeg har hatt i sju måneder. Den også fikk en utvekst for noen dager siden, men denne forsvant ikke. Den begynte å "åpne" seg på en måte. Det ble som en lite hull i bulken (som er like stor som den jeg fant på den forrige slørhalen) og etterhvert kom det noe hvitt ut av den. Dagen etter hadde bulken blitt til en hvit klump. Jeg studerte den litt, og når fisken svømte litt fort falt det av små biter. Til slutt falt av hele tingen. Tok den opp med pinnsett. Hvit, litt rosa-aktig. Lukter litt surt. Da jeg "skviste" den var det rødt inni. Nå ser jeg hvite prikker på halen, litt mindre enn klumpen. Jeg har sett bilder hvitprikk og det ligner ikke i det hele tatt. Vanskelig å ta bilde av fisken siden den svømmer så fort. Disse prikkene er litt større og litt mer "ujevne".

Der den hvite klumpen satt er det på en måte ett hull nå.

Hva er dette? var det ett dyr? hva er prikkene?
Høres ut som en eller annen form for paritt eller makk du har der. Prøv å kjøp noen middel mot parasitter og se om det hjelper .
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap