Sammensettning i 60l

hei, jeg føler jeg maser veldig på forumet, her men er rimelig ny i dette gamet jeg kjøper en 60L til å ha på rommet 90% sikkert. så jeg lurer på flere ting.

1: jeg vil gjerne ha sand, sån biltema sand, men jeg har lest at planter trives bedre i grus, er dettte til å stole på? og er det noen muligheter får å få både i pose og sekk, ved å ha grus under, sanden da får jo røttene grusen og jeg antar det er dette er detr swom gjør utslag på planten

2: har noen noe forslag til hvilke fisker jeg kan ha sammen i 60L vil gjerne ha litt farger, tenkte på å ha værtfall neontatra.

3: har noen et godt forslag til en bra pumpe jeg kan ha i dette karet?

4: hvis jeg får yngel som jeg ikke får plass til, hva gjør jeg da? jeg har ikke noe extra kar å putte de oppi
Grusen vil nok etter hvert legge seg over sanden uansett, så da vil ikke plantene ha noe effekt av grusen for rot-dannelsen sin del.

mange har planter i ren sandbunn uten å ha noe problemer med d, sand er også lettere å rengjøre enn grus.



Om du tenkte NeonTetra for farge, så vil jeg heller anbefale deg KardinalTetra istede. de har en mye gjevnere og klarere farge enn Neon, og de skal ha samme vannverdier og akvariestørrelse.
Plussmedlem
Grus under sanden blir sand under grusen om ikke så lenge.
Sanden er mere finkornet og vil derfor havne nederst.

Fluval 2+ kan være et alternativ.
Loomis
Grus under sanden blir [I]sand under grusen [/I]om ikke så lenge. Sanden er mere finkornet og vil derfor havne nederst. Fluval 2+ kan være et alternativ.


får jeg bare denne Fluval 2+ på internett, eller selger de den også i butikkene? tusen takk for svar foresten, begge to
Plussmedlem
Du kan kjøpe Fluval 2+ andre steder enn i en nettbutikk.
Men da kan du sikkert doble prisen du må betale.
Plussmedlem
Marius Øie
4: hvis jeg får yngel som jeg ikke får plass til, hva gjør jeg da? jeg har ikke noe extra kar å putte de oppi


Hvis du kjøper neontetra eller kardinaltetra så blir det sannsynligvis ikke yngel likevel.
Tetraene kan også være effektive egg-/yngelspisere hvis du har andre fisker i karet.
Unngå levendefødere som guppy. Da blir karet fort "overbefisket".
takk for tipset om prisen!





men jeg lurer fortsatt på hva jeg burde ha i et halveis nybegynner kar, noen får å holde algene i sjakk. gjerne noe litt robust fisk, som ikke krever noe spess, med tanke på at jeg vil ha litt flere en bare EN art. eller er dette for mye å be om?

samt det med at, jeg ikke har noe sted å plasere de når de blir større. kan man selge de for en veldig billig penge til akvarie fortningen?
Det kan nok de aktuelle akvarieforretningene svare bedre på enn det noen her inne kan. Bare å ta en kjapp telefon.
Mange tar nok imot fisk, men kan jo ikke dermed si at alle gjør det.

Tror ikke du skal bekymre deg for mye for yngel helt enda. Bruke tiden på å lære det mest grunnleggende om fiskehold osv
Bare les alt du kommer over her inne og andre plasser.
Lykke til
Alden Irslinger
Det kan nok de aktuelle akvarieforretningene svare bedre på enn det noen her inne kan. Bare å ta en kjapp telefon. Mange tar nok imot fisk, men kan jo ikke dermed si at alle gjør det. Tror ikke du skal bekymre deg for mye for yngel helt enda. Bruke tiden på å lære det mest grunnleggende om fiskehold osv Bare les alt du kommer over her inne og andre plasser. Lykke til :)


har får guppy yngel i 30L'ern min da

men joa. har en butikk i nærheten , med veldig veldig bra akvarie del.
Jeg er som deg ny i dette gamet, men har allikevel noen forslag.

Jeg har 54 liters akvarium og har

6 kardinaltetraer (finere farger og større enn neontetra, som før nevnt)

2 ancistrus (de gjør en fabelaktig jobb med å holde karet rent, og er en pen og fredelig fisk som styrer og jobber for seg selv)

2 praktbotia (de spiser småsnegler som følger med planter og er fredelig med andre fisker. De lager kneppelyder og er en artig fisk. Holder seg mye på bunnen, men tar noen turer opp mot overflaten også.)

4 mollyer (disse, i allefall mine, er mer uroligkråker. Jager hverandre innimellom også. Får mange unger, ene fisken min fikk nesten 30 stk! Hadde de i fødekar) Hadde ikke valgt disse igjen, hadde heller gått for guppy. Mollyer kan spise på halen til guppyer - sier noen..

1 eplesnegle (fin å se på og gjør sikkert nytte for seg, uten at jeg husker om det var å spise alger eller snegler - eller begge deler..)

Jeg skal også ha noen fisker til, men er usikker på hvilke enda.


Jeg vil på det sterkeste råde deg til å vente i 4 uker med å sette i fisk.
Jeg hørte på en i dyrebutikk som sa jeg kunne sette inn kampfisk etter 2 uker, så 5 molly etter noen dager der igjen. Da jeg fikk høre at jeg etter 3 uker bare var å kjøre på fordi vannverdiene var fine, kjøpte jeg 3 platyer. Ikke lenge etterpå fikk fiskene hvitprikk (sykdom) som krever en del for å bli kvitt. Da det endelig var borte, måtte jeg vente 2 uker med å sette inn ny fisk. (Mange døde). Så ha tålmodighet i starten.

Lykke til!
sebra botia er et mye bedre valg en praktbotia. det vet jeg av erfaring. for praktbotia kan bli over 30cm lang over tid.
B. Andresen
sebra botia er et mye bedre valg en praktbotia. det vet jeg av erfaring. for praktbotia kan bli over 30cm lang over tid.


Hva gjør man når fiskene har blitt for store når man ikke har plass til flere/større akvarium? Selge privat eller tar noen dyrebutikker tilbake fisk?
Et godt tips da er jo og skaffe seg arter som ikke vokser enn over hodet Det finnes mange fine arter der ute, velg heller noen mindre plasskrevende arter i din 60 liter så får du ikke dette problemet med at dem blir for store... Du kan jo feks ha en stimfisk av noe slag og en gruppe med corydoras
ville nok holdt meg unna fisk som kan bli for store til akvarie. Dersom ein vil ha større fisk så får ein rett å slett få seg større akvarie.

ville sett litt inne på denne sida, sjå om det er nokon typar fiskar du likar og sjå om det er nokon som passar til akvariestørrelsen din.
Freia
2 praktbotia (de spiser småsnegler som følger med planter og er fredelig med andre fisker. De lager kneppelyder og er en artig fisk. Holder seg mye på bunnen, men tar noen turer opp mot overflaten også.) 4 mollyer (disse, i allefall mine, er mer uroligkråker. Jager hverandre innimellom også. Får mange unger, ene fisken min fikk nesten 30 stk! Hadde de i fødekar) Hadde ikke valgt disse igjen, hadde heller gått for guppy. Mollyer kan spise på halen til guppyer - sier noen.. 1 eplesnegle (fin å se på og gjør sikkert nytte for seg, uten at jeg husker om det var å spise alger eller snegler - eller begge deler..) !



Spiser ikke praktbotiaen din opp eplesneglen ?
Eplesneglen er nesten større enn praktbotiene, så det er ikke noe problem De spiser kun de bittesmå snegler som innimellom følger med planter man kjøper.
jeg vil anbefale sand i akvariet, da jeg skiftet fra grus til sand begynte alle plantene å vokse, noe de ikke jorde i grus.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap