Tips ønskes om fargefull fisk og reke

Hei

Min kone ønsker at vårt selskapskar skal inneholde litt "fargefull" fisk. I karet nå går et fredlig perlegurami par, pygmeøksefisk, glassabbor, kileflekkrasbora. Spiller ingen rolle og det er levendefødende eller egglegger. Ikke stimfisk, det er det ikke plass til, men et par.

Jeg skulle gjerne hatt tips om en fredlig rekeart som passer i karet. En som er så stor at guramiparet ikke spiser de. De spiste 10 kirsebærreker her en natt.

Er det noen gode stalltips der ute?

Temp 26, pH 6.9, GH 8 og kH 4. Karet er godt beplantet og har flyteplanter.
Du gir så og si alt av info her, bortsett fra: hvor stort er akvariet?

Så og si alle dvergreker er små, de har fått navnet sitt av en grunn Ellers har du jo f.eks. Amanoreker, som blir mye større. Kloreker kunne kanskje også vært noe? Usikker på hvor store disse blir, anbefaler deg å lese deg litt opp ang. sistnevnte først.
Det er et 120 liters Juwel Lido.

Jeg har også tenkt på Amanoreke, men den er litt "kjedelig". Har sett på kloreke men det står at de kan klipe og skade annen fisk. Har et par Ancistrus yngel oppi der + en 5 unge C. sterbai.

Du har ikke et tips om fisk da Stine?

hva med guppy da? Det er jo en grunn for at den er så populær! Hva med en 4-5 hannfisk?

Viss du skal ha begge kjønn anbefales 2-3 hunner per han.

sjekk forresten .
kloreker, eller vifte reker ville nok jeg gått for..

kloreker finnes det et utall varianter av , noen blir store, andre holder seg jevnt mellomstore og noen er små som dvergreker.

så det er mye å velge i.

når det gjelder fisk er det bare å gå amokk i fiskebasen eller se i akvariebøker, de finnes et uttal av fisk som vil kunne passe i ditt akvarium, bare velg litt me omhu, ang territorielle fisk(ciklider) det kan nemlig gå hardt for seg for guramiene om du putter i feil fisk..
Hva med platy?

Jeg kjøpte noen nydelige mørkerøde med svarte haler/finner her om dagen...viser veldig godt igjen i akvariet..
Tenker jeg går for en litt mindre type kloreke. Får reise litt rundt i akvariebutikkene i Oslo og se hva de har inne.

Når det gjelder denne fargefulle fisken som kona etterspør...føler at uansett hva jeg velger, om det er en Sør-Amerikans ciklide, guppy, platy eller sverdrager så kræsjer det litt med uttrykket i karet - øksefisk og guppy er ikke akkurat super-match. En eller annen killi-trio som ikke bare krever pH 6 kunne kanskje funket. Vi får se..får vel gå å kikke litt på ciklider...finne en rolig type fra Amerika. Har ingen erfaring med disse fiskene...så hvis noen har stjernetips om en som utmerker seg "fire-at-will"!
dverg ciklider, er en god match, sommerfugl ciklider,sjakkbrett ciklider, osv..

eller discus,. men da må man ha god plass og masse pæng! og gode vannbytte rutiner,. ikke akkurat nybegynner fisk
Mitt forslag er Gabon reke og Nigeria killi

og
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap