Fiskeløs innkjøring, men levende vesener i akvariet?!

Nå har akvariet vært i gang i en uke og snart to døgn. Jeg har ikke fisker oppi, men plantene har stått der hele tiden. Nå er det en del skapninger som kryper på glasset - trodde først det var deler av plantene eller sand eller noe. Men de beveger seg, og de har munn - men er bittesmå. Kan det være snegler, tro? Har prøvd å ta bilder, men de er for små. Men tror de ligner mest på snegler.

Eneste jeg kan se for meg, er at de har ligget i plantene i butikken, og blitt med hjem hit. Men har ikke sett noe til dem før i går kveld, altså etter åtte døgn med vann i akvariet.

Er dette vanlig?
Det er nok pestsnegler du har fått..dette er veldig vanlig, og ikke farlig. Kan bare være litt irriterende og vanskelige å få bort ( de formerer seg raskt)

De har sikkert fulgt med plantene ja.. Jeg fikk en haug av dem på lasset da jeg kjøpte en trerot en gang...
Veldig vanlig. Jeg syntes de var sjarmerende i starten, inntil de ble for mange. Da kjøpte jeg tre jegersnegler og i løpet av få døgn var bestanden nede i lite plagsom mengde.

Nå har jeg flyttet to av dem over i 125-literen som er under innkjøring, siden jeg likevel alt for tidlig har oppnådd nitrittfritt kar. Håper de rydder opp litt der også.
Pestsnegler?! Høres ikke bra ut! :-p

Jeg har ikke testet vannet ennå, kjøpte strips i går. Men vil disse pestsneglene overleve en nitritt - topp?

Jegersnegler høres ikke dumt ut - takk for tipset! Men de bør vel ikke settes inn før nitritt har kommet og gått?
Jeg lurer litt på det samme, jeg har et 180l juwel vision som er under innkjøring (1 uke), og der kryper det også noen pestsnegler rundt... Nitritten er målt til 0,3 (ca) med JBL dråpetest i dag og den er på vei opp (ca 0,15 i går).

Vil sneglene kunne bidra til en hurtigere økning/senkning?

Har forsøkt kickstart fra en 60l.

--

For å svare deg Kaos så vil jeg påstå at jegersneglene godt kan vente til nitritten er borte. Jeg har tenkt å se om pestsneglene overlever nitritten før jeg gjør noe. Hvis du ikke har mange så kan du bare plukke de ut også, mine første pestsnegler forsvant i en slamsuging...
Mo9ca
For å svare deg Kaos så vil jeg påstå at jegersneglene godt kan vente til nitritten er borte. ;) Jeg har tenkt å se om pestsneglene overlever nitritten før jeg gjør noe. Hvis du ikke har mange så kan du bare plukke de ut også, mine første pestsnegler forsvant i en slamsuging...


Jeg hadde ikke tenkt å sette inn Jegersnegler ennå altså Ingenting skal i karet før nitritt har kommet og gått.
Lurte bare på om Pestsneglene kom til å overleve nitrittrunden. De er jo så små, og karet er _dypt_. Blir vel våt opp til skuldrene om jeg skal plukke dem. Men har lest litt om sneglefeller i dag da... Får se - foreløpig gjør de meg ingenting
Det er et 120L Juwel Lido
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap