Kickstart av akvarie.

Hei på dere.
Har i dag kjøpt meg et Juwel 54l kar som jeg skal ha som yngel kar.
Har ancistrus som yngler som bare det, tenkte de skulle få fortsette og bo i 240l mens jeg flytter yngel over i 54l etterhvert som de kommer. Har i dag en del yngel gående i en 5l som blir i minste laget.
Men når jeg skal sette igang det nye så har jeg fått tips om at jeg kan slamsuge det store karet og ha dette over i 54l. Fylle 54 literen med vann fra 240l og da er det igang.
Men vil jeg kunne få samme problemet med nitrit og slikt etter noen uker som en gjør ved nystarting av kar?
Er det noen som har gode tips om innredninger og hvordan jeg gjør dette mest effektiv? Vil holde ancistrus yngel i dette karet. Kanskje litt reker med tiden også.
kickstarting av akvarie, er en god ting men nitritt vil man kunne oppleve like vel,.
for filter bakteriene trenger tid til å tilpasse seg et nytt filter og nytt vann,.

men det korter betydlig på tiden på inkjøring
ok hvor lenge bør jeg vente med og flytte yngelen over i 54l?
kommer helt an på det,. men du kan sikkert sette in yngel etter noen dager,. å så må du passe på vann kvaliteteten,. skifte litt vann nå å da. fore yngelen forsiktig så du ikke overbelaster filteret så går det sikkert veldig bra
tusen takk for raskt svar
Da gjenstår bare innredningen. vanskelig og bestemme seg.
Såvidt meg bekjent er det ikke nok å slamsuge bunnen i innkjørt akvarie for å kickstarte filter. Det du trenger er bakterier fra det innkjørte filteret ditt, dette får du nok minimalt av ved å slamsuge!

Jeg ville heller tatt filtergørr fra det innkjørte filteret og hatt det direkte oppi den nye pumpa!
Beate
Såvidt meg bekjent er det ikke nok å slamsuge bunnen i innkjørt akvarie for å kickstarte filter. Det du trenger er bakterier fra det innkjørte filteret ditt, dette får du nok minimalt av ved å slamsuge! Jeg ville heller tatt filtergørr fra det innkjørte filteret og hatt det direkte oppi den nye pumpa! :)


Filteret i det nye karet har samme størrelse på blåsvampen som i det store. Har det stor betydning om jeg tar et som er gått i det gamle karet og bytter ut med et nytt? Kan jo bare ta et av de nye og sette inn istedenfor.
det aller beste er å bruke vann fra det andre karet, samtidig som man benytter seg av gørr å guffe fra det samme karet,. da får man i gang ting å tang ganske kjapt.
uansett tar det en stund å modne et kar, å nitritt vil man få før eller senere.. men i mindre grad ofte en ved helt nystartet oppset.
når det er sagt,. mange tror at man vha kickstart så slipper man unna helt,. og det er ikke tilfelle.

jo mere belastning et tomt kar får jo større er sjangsen for at nitritttoppen kommer snikende. filter bakteriene trenger nemlig "mat" å jobbe på
og med det menes tis og besj fra fisk, samt nedbrutte planterester ol,. uten dette får man fine verdier , helt til man putter i fisk,. og pang så begynner morroa.

hjelp, fisken mine står i vann flata, puster tungt, og fiskene dør en etter en, eller fiskene mine levde i går, nå er alle dau ,.. osv osv,.

så her må man være på passelig med vannbytter, ta testene med jevne mellomrom, ikke overfylle akvariet med en gang, noen får jo aldeles dilla når de kjøper akvarium, og setter i fisk med en gang.. det fører til stort sett til krasj og fiske død.

så vær forsiktig i begynnelsen. bruk fornuft,. og spør og grav , så får du hjelp
GM
[QUOTE=Beate]Såvidt meg bekjent er det ikke nok å slamsuge bunnen i innkjørt akvarie for å kickstarte filter. Det du trenger er bakterier fra det innkjørte filteret ditt, dette får du nok minimalt av ved å slamsuge! Jeg ville heller tatt filtergørr fra det innkjørte filteret og hatt det direkte oppi den nye pumpa! :)


Filteret i det nye karet har samme størrelse på blåsvampen som i det store. Har det stor betydning om jeg tar et som er gått i det gamle karet og bytter ut med et nytt? Kan jo bare ta et av de nye og sette inn istedenfor.


Dette er en veldig fin måte å gjøre det på ja! bytte filtermateriale! Er det vi har gjort ved oppstart! men som filathor sier; man slipper ikke heeeeeeeeeelt unna forde! pass godt på!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap