Forslag til fargerik fisk som lever i toppsjikt!

Bunnsjiktet hos meg er fullt, og trenger derfor forslag til fargerike fisk som lever i toppsjikt? Samme om det er stim eller ikke. Men de må være fargerike.


Jeg har sitt på Carnegiella strigata (øksefisk) Men denne blir ikke mer enn 3,5 cm, og synes dette blir litt lite synlig... Ellers er også Afrikansk sommerfuglfisk tøff. Men ikke like fargerik.

Er det mulig å ha f.eks en stim på 10-15 stk øksefisk og en ikke stim, men større fisk som kan leve i toppsjikt? Eller blir dette for trangt?

Setter veldig pris på forslag til fisk jeg kan ha i toppsjikt


Akvariet mitt er 115l

Mål:L80 B35 H50

Jeg stryker den afrikanske sommerfuglfisken....
EDIT: fortsatt til vurdering.

Ser at den trenger 200 l på AF. Jeg har kun 115 l å gi den, men igjen så er det heelt tomt på overflaten...
Du er klar over at du kan søke i basen på toppsjikt og opptil 120 liters akvarium?

Da får du opp flere arter;

tetra, kili, danio, sebrafisk, molly, guppy, rødhalerasbora, platy, venusfisk og sverdhale. Er det ingen av disse som er intressante? Rødhalerasbora så jo flott ut... Sjekk interessant fisk mot vannverdiene i akvariet ditt!
Ja, jeg har gjordt dette. Er der inne nå.

Kom opp en del fisk. Men jeg spurte dere om forslag til fargerike fisk som dere synes er fine.
Plussmedlem
Mange av de fiskene på den listen (de fleste?) befinner seg nok mere i midten og "rundt omkring" enn hva du sannsynligvis ønsker når du skriver toppsjikt.

Linjetannkarpe er fargerik. (Men jeg anbefaler ikke den sammen med de marmorerte øksefiskene.
Sprøytetetra er en annen fisk som befinner seg i toppen. Ikke akkurat veldig fargerik, men en flott hann er vel så flott som en Carnegiella strigata.
Disse fiskene har jeg funnet til nå:

Sphaerichthys vaillanti
Afrikansk sommerfuglfisk
Carnegiella strigata

linjetannkarpen var ikke så galen den. Fant nettopp denne, Nothobranchius rachovii. Står at den skal holde seg i toppsjikt, men etter å sett noen klipps på youtube så ser det ikke slik ut. Noen som har erfaring med den?
Plussmedlem
Det er en flott killi, men den er ikke akkurat vanlig.
Du kan f.eks. kjøpe egg på ebay.
Det endte med en bestilling på 10 Carnegiella strigata. Dette var en spesiell og fin fisk synes jeg.

Jeg får vente til jeg har fått fiskene før jeg tar en ny vurdering for nye fisk.

Men den afrikanske sommerfuglfisken var bare rå da! Eneste minus er at jeg kun har foreløpig 115l å gi den.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap