Hvor lenge kan guppy klare seg i en liten plastbolle?

hvor lenge kan min guppy hunne klare seg i en vanlig plastbolle med vann,litt grus og en flytende plante? vet hun ikke kan være der lenge,men i dag så jeg hun lå på bunnen i 60 literen og klarte såvidt å svømme..
hun er veeeldig fødeklar,men hun føder jo ikke???? er det pga stress?
vil ikke miste enda en gravid guppy...så derfor puttet jeg henne nettopp i denne bollen på kjøkkenbordet,i håp om at hun får ro til å føde...

hva annet kan jeg gjøre?
Jeg sjønner du vil det beste for fisken, men har du har passet på at vanntemp og vannverdier er det samme som i bollen som akvarie? Jeg vil tro det er mer stressende for en fisk og flytte slik egentlig, en liten bolle uten filter og oksygen og varme blir jo i grunn fort en ikke så bra miljø.Kansje det er noe med vannverdiene i akvariet som gjør at hun er slik? hvordan er de andre fiskene du har der? Er det lenge siden akvarie oppstart? fortell mer om rutinene ang vannskifter osv... Det aller beste er jo om fiskene for være i sitt vandte miljø med stabile vannverdier for og unngå unødvendig stress.

Ja, det kan være av stress. Jeg vet ikke om det er så lurt og ha hun i en liten bolle for hun er jo ikke vant med det miljøet... Hvis det er en dyrebutikk i nærheten kan du jo dra dit og spøre

LYKKE TIL!
Hvorfor da ikke lage en bedre overskrift?
ok,kanskje jeg skal flytte henne tilbake da...jeg passer på at vannet i bollen ikke blir kaldt..
men hun ser syk ut,om det er fordi hun holder igjen fødselen vet jeg ikke,men vil tro det..hun er SVÆR! men det kan se ut som den røde buken(eller baken da,der ungene kommer ut) går litt utover nå,ser ut som hun skal revne hvert øyeblikk,og skjellene å kroppen hennes,de på magen står litt utover:S vet ikke hvordan jeg skal forklare det,men er kanskje best å avlive henne da?
vannverdier vet jeg ikke,jeg har ikke noe å måle de med..er ganske nybegynner med 63 literen min,men hadde 19 liter en stund før det,så fiskene mine har det bra ser det ut som=) de andre iallefall...men har skjedd ett par ganger før at hunnene har dødd når de blir for store:S hvis denne også dør,har jeg bare 1 hunne igjen:S (og 2 hanner)
Høres mer ut som bukvannsott. Hun er i såfall i det siste stadiet. Hvis jeg var deg, ville jeg avlivet henne og sjekket om hun faktisk var gravid eller ikke. Dersom hun ikke har yngel i buken, bør du nok starte mediainering av de andre fiskene så fort som mulig for å være på den sikre siden.
Maddy
skjellene å kroppen hennes,de på magen står litt utover


Da kan det høres ut som hun ikke er gravid, men at hun har bukvattersott.
hva er det?:S æsj,hørtes skummelt ut...men hva mener du jeg skal gjøre da? skjære henne opp for å se om det er yngel der?:S....æsj...
vet ikke hvordan jeg skal avlive henne engang:S hvordan behandling må de andre få da?
Her kan du lese om sykdommen og behandling. Dersom du syns det er "æsj" å åpne en fisk, så finn noen som kan gjøre det for deg. Eller lev i uviten, med en fare for at resten av fiskene også kan bli syke.
Stine Sofie
[URLBLOCK1] kan du lese om sykdommen og behandling. Dersom du syns det er "æsj" å åpne en fisk, så finn noen som kan gjøre det for deg. Eller lev i uviten, med en fare for at resten av fiskene også kan bli syke.
hva har det med hverandre å gjøre? at de andre blir syke hvis jeg ikke åpner opp den guppyhunnen?....skjønte ikke...
kan jeg liksom se om den er syk eller ikke innvendig?:p
hvis det skulle være yngel der,er ikke de også da syke\smittebærere?
Hvis du åpner henne, kan du med sikkerhet vite om hun er gravid eller syk. Altså, om hun er stor og oppblåst fordi hun er syk eller gravid.
Stine Sofie
Hvis du åpner henne, kan du med sikkerhet vite om hun er gravid eller syk. Altså, om hun er stor og oppblåst fordi hun er syk eller gravid.
òk,men kan yngelen overleve hvis jeg dreper moren da?:S sorry mange teite spm,men jeg aner ikke...hun har vært tykk en stund altså,samme med den friske jeg har igjen(ikke så tykk som henne,men allikevel) så vil tro de er gravide...for de kan jo dø av å holde igjen?...
kan ikke du komme å skjære opp fisken min a? hehe:p jeg tror ikke jeg orker,sambo orker IKKE!
Har hørt om et tilfelle der en guppy-hunn ble avlivet og åpnet øyeblikkelig, der yngelen overlevde. Om det er sant vet jeg ikke. Har du mulighet til å ta bilde av henne? Dersom skjellene hennes strutter (på samme måte som en kongle), er dette det sikre tegner på bukvannsott.
Hei

Jeg forstår deg godt det er både ekkelt og vondt og måtte avlive en fisk. angående hvordan en guppy kan raskt avlives: kok opp et par liter vann og slipp den oppi da går det 2sek så er den død.

Om den forsatt lever så bruk tommelen eller pekefingeren din og trykk lett på buken hennes for da vil yngelen komme ut om hun er gravid. dette tipset kan du også bruke ved en senere anledning dersom det er en annen med fødeproblemer.
Å kole fisk i hjel er ikke akkurat en god måte å avlive fisk på. Søk litt rundt på forumet, det finnes en rekke humane metoder. Ved å koke garanterer du også at all evt. yngel dør.
Stine Sofie
Å kole fisk i hjel er ikke akkurat en god måte å avlive fisk på. Søk litt rundt på forumet, det finnes en rekke humane metoder. Ved å koke garanterer du også at all evt. yngel dør.


Sant nok dersom det er snakk om større fisker.

men så små som guppy og liknende så er det bedre og koke den enn og bruke tid på og leite frem kniver og eventuelt en hammer.
Vi har funnet fram noe stort og tungt (en stein eller lignende), funnet fram papir, tatt opp fisken og lagt den i papiret. Over på et øyeblikk...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap