2mnd studiereise

skal på 2mnd studie reise. Vet noen om noe opplegg for automatisk vannskifte og en automatisk matstasjon som varer såpass lenge ?
Du har ikke noen som kan passe dem da? Må da være mye enklere og ikke minst billigere.
danny0011001111
skal på 2mnd studie reise. Vet noen om noe opplegg for automatisk vannskifte og en automatisk matstasjon som varer såpass lenge ?


Automatisk vannbytte er relativt dyrt opplegg.

2 mnd er lenge. Var jeg deg, ville jeg solgt fiskene og heller kjøpt inn nye når du kommer hjem igjen.
Akvariet kan forsåvidt stå i drift når fiskene er solgt, men med kort lystid (9-10 timer daglig) på automatisk timer. Fare for at det er litt grønt av alger når du kommer hjem, men uten mating og fisk vil det ikke være noen forurensning så det kan gå veldig bra også.
Jeg bruker å være borte i 2 måneder i sommerferien, og jeg får bare han jeg leier hos til å slippe ned ca.1/2 ferietablett hver andre uke, og da går det bra Vet det er mange som er skikkelig negativ til disse tabletten men det funker for meg.

Jeg skifter vann hver dag i 3-4 dager før jeg drar, og krøster pumpa så den er relativt rein før jeg drar (dette 2 dager før jeg drar for å skjekke om pumpa går ordentlig før jeg levner den i 2 måneder). I gang jeg skulle reise vasket jeg akvariet dagen før, og glemte å sette på pumpa igjen:P Lærer av mine feil. Husket det plutselig på veien til feriestedet og fikk noen til å sette på pumpa for meg.

Om sommeren levner jeg bare gardinene i rommet fra hverandre istedet for å ha lyset på. Dette kan være dumt hvis du bor et sted hvor sola steiker hele sommeren.. Noen ganger levner jeg også bare lyset på og forer heller mindre. De fleste fisk spiser alger som mat, og du vil derfor kunne bruke algeveksten til din fordel.

Er det noen vits å la lyset være på når det finnes billigere timere til en femtilapp?
Fisk trenger døgnrytmen med natt og dag. Å ha lyset på døgnet rundt er ikke bra.
mona o
2 mnd er lenge. Var jeg deg, ville jeg solgt fiskene og heller kjøpt inn nye når du kommer hjem igjen.


Noen av oss er glade i fiskene våre, og da blir det ikke det samme å selge de for så å kjøpe inn nye. Jeg kunne aldri ha solgt mine. Da tar jeg heller det ekstra bryet det innebærer med å få noen til å passe dem.

Jeg kommer til å være borte ca 4 uker i sommer. Planen min er å kjøpe inn en timer til lyset, og å få noen til å komme innom et par ganger i uken for å gi litt mat. Før jeg reiser bytter jeg vann, slamsuger godt og sørger for at filteret er "rent".

Har d ingen som kan hjelpe deg litt med fiskene? Komme innom en gang eller to i uken fpr å se til dem og gi litt mat? Du har kansje noen nabounger som kan tjene litt lommepenger på å være fiskepasser?
Synes jo selv at det kan være bedre med timer, men har hittil ikke funnet en som er 100 prosent stabil. De som jeg har hatt har alltid gått sund. Men det er å anbefale.

Fisker sover ikke. Men når jeg har levnet akvariet med lyset på er det for å få større algevekst sånn at de har mat mens jeg er borte. Ikke i 2 måender men 1 uke. Er bare om sommeren jeg er så lenge borte.

Hvis noen vet/har noe informasjon som sier at fisker trenger dag og natt rytme,tar jeg imot dette med takk (unntatt når det gjelder matsøk, som vi som eier står for).
Kine Kristine
Synes jo selv at det kan være bedre med timer, men har hittil ikke funnet en som er 100 prosent stabil. De som jeg har hatt har alltid gått sund. Men det er å anbefale. Fisker sover ikke. Men når jeg har levnet akvariet med lyset på er det for å få større algevekst sånn at de har mat mens jeg er borte. Ikke i 2 måender men 1 uke. Er bare om sommeren jeg er så lenge borte. Hvis noen vet/har noe informasjon som sier at fisker trenger dag og natt rytme,tar jeg imot dette med takk (unntatt når det gjelder matsøk, som vi som eier står for).


Fisker sover uten tvil, men du kan ikke sammenligne det med mennesker søvn. F.eks de fleste ciklider går i en slags dvale når det blir mørkt, og legger seg på sanda eller et annet underlag og "sover". Skrur du plutselig på lyset så tar det noen minutter før dem kommer til seg selv.
Kine Kristine
Hvis noen vet/har noe informasjon som sier at fisker trenger dag og natt rytme,tar jeg imot dette med takk (unntatt når det gjelder matsøk, som vi som eier står for).


Dette syns jeg du skal google litt på selv Det hersker ingen tvil om at fisk er genetisk tilpasset et liv med døgnrytme, natt og dag. Fiskens hvile kan selvsagt ikke sammenlignes med menneskers søvn, for vi er nærmest bevisstløse
jeg tar for at fisker sover og mange legger jo seg på bunnen og noen flyter på vannflaten og de rører seg ikke. om dagen ser du jo at fisken rører på øyenne, men det gjør de ikke om natten. og alle skjeler på jord hvertfall fisk og dyr og mennekser trenger hvile. noen sover om dagen andre sover om natten.
ville bare ha riktig informasjon. Det meste på nettet må man ta med ei stor klype salt:P
Men kan lese litt i bøkene mine når jeg har tid

Ikke alle fisker er tilpasset en "nomal" døgnrytme... fisker i norge er ikke dette. Men vi hær oppe er jo litt rare på den måten:P Er jo slik at de fleste fisker trenger døgnrytme når de jakter, er på for-søk, men i fangenskap trenger de ikke dette, da de får nok mat av oss. Er lite som er naturlig med fangenskap.

Har timer. Lyset står på 9timer om dagen. Mye slit å skrape bort alt når man kommer hjem ?
Hvis du betaler litt så kan du høre med Skywalker eller en lokal akvarieklubb. Du kan også legge inn en annonse her så kansje noen kan mate og ta vannbytter mens du er borte.
Plussmedlem
danny0011001111
Har timer. Lyset står på 9timer om dagen. Mye slit å skrape bort alt når man kommer hjem ?

Er det ikke snakk om en 60-liter?
Mye slit blir det neppe.
Automatisk vannbytte på noe slikt blir dyr luksus.
Nei, selg fisken(e) istedet for å stole på ferievikarer.
Takk for svar ,fikk noen til å passe på fiskene mens jeg er borte
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap