Hvor lenge kan fisk ligge i posene fra dyrebutikk?

tenkte på vis man kjøper fisk, hvor lenge de da kan være i posene før jeg får de med meg hjem?
ssilje89
tenkte på vis man kjøper fisk, hvor lenge de da kan være i posene før jeg får de med meg hjem?

Så kort tid som mulig, faktisk. Det er ingen fasit på at de kan tåle akkurat så og så mange timer. Det er umulig å si. Noen tåler knapt en time før de begynner å slite av stress og ammoniakkforgiftning, andre ligger et døgn nesten i posen uten å daue.

Derfor, siden det ikke finnes fasit, bør man skynde seg hjem så fort man kan med posene og begynne akklimatiseringen. Da har man iallefall gjort det man kan for at fiskene skal overleve transporten.
Om man har behov for å ha fiskene i pose over noe særlig tid, må man ta hensyn til dette ved pakking, for å minimere risikoen for forgiftning. Altså pakke færre fisk pr pose.
ok, takker. da vet jeg det
På grunn av at det ikke er noe lokal dyrebutikk her jeg bor, så blir det litt lange oppbevaringer i poser når jeg handler. Som oftest rundt 2 timer.. har aldri hatt noen problemer med det.
Men som nevnt bør man gjøre det raskest mulig. Fisk er alltid det som kjøpes sist på en bytur..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap