Kar fullt av alger, er under innkjøring

Jeg har et 125 liters Juwel Rio under innkjøring, har stått i 4 uker om tre dager. Det her vært nitrittfritt en god stund nå, men jeg har matet det noe for å få opp bakteriestammen før jeg setter ut fisk. Dette skyldes også at jeg har vært borte nå i helga, og skal være borte fire dager fra i morgen, og får derfor ikke passet på vannverdiene etter fiskeinnsett. Derfor skal det komme fisk litt og litt fra kommende helg.

Utfordringen min er at karet er fullt av brune alger, som store "dotter", spesielt på plantene. Duver som bomullsdotter i strømmen... Det er også en del på glasset, men de er ikke lange.

Det jeg lurer på, er om jeg skal kjøre noe algemiddel nedi før jeg setter ut fisk, for å bekjempe dem, eller om det er greit å bare fjerne algene med filtervatt på glass og planter, og skifte vann for å tynne ut nitraten?

Noen som har tips til hva som er lurt å gjøre?

Jeg har tenkt å sette inn 2 L-144 som første fisker, men de kan umulig klare å ta alt dette alene!
Jeg har et 125 liters Juwel Rio under innkjøring, har stått i 4 uker om tre dager. Det her vært nitrittfritt en god stund nå, men jeg har matet det noe for å få opp bakteriestammen før jeg setter ut fisk. Dette skyldes også at jeg har vært borte nå i helga, og skal være borte fire dager fra i morgen, og får derfor ikke passet på vannverdiene etter fiskeinnsett. Derfor skal det komme fisk litt og litt fra kommende helg.

det er en u ting her når det gjeller innkjøring av kar bruker lang tid det er ikke saltvann du holder på og kjøreinn? det er ikke å være negativ men etter 2-4 dager pleier jeg og sette i noen fisker så hvorfor vente så lenge med å sette i fisk? det er jo fisken som hjelper med å få opp bakteriestammen. brun alger kommer lett når det er dårlig belysning
flying fox spiser brun alger.få oppi noen fox.
Hvis det hadde vært saltvann, hadde det nok ikke vært i et Juwel Rio?

Neida, det er ferskvann, og jeg synes ikke innkjøringsfisk er noe særlig. Jeg ønsker å slippe å passe på vannverdiene konstant for at fiskene skal slippe å lide i både amoniakk og nitritt, derfor kjøres det inn fiskeløst. Det har imidlertid vært to jegersnegler i det siden det ble nitrittfritt, i håp om å bekjempe noen av pestsneglene.

Takk for rådet om flying fox, men de passer ikke inn i de øvrige planene for fisk i karet. Lystiden er 10 timer pr dag, lysrørene er orginale Juwelrør som følger med karet.

Det jeg lurer på, er altså om jeg skal bekjempe alger med noe kjemisk før fiskeinnsett, eller om dette kun er et resultat av et kar i ubalanse og at ting vil gå seg til etterhvert?
Prøvd å trappe ned lystid til sju-åtte timer?
Hvor mye (hurtigvoksende) planter har du i karet?
Tiste: SGS har god nok peiling på akvarier til å vite at fiskeløs innkjøring er den beste måten, framfor din metode, der du lar fisker svømme i gift i flere uker. Innkjøring med fisk er absolutt ikke populært, spesielt ikke her på forumet. Hva du gjør selv er opp til deg...

Ang. spørsmålet, så vet jeg at mange sliter med algeoppblomstring i løpet av innkjøring av akvarier. Da jeg startet opp akvariene mine i januar, doserte jeg bevisst for mye flytende gjørdsel i 19litern fordi jeg ville ha alger der. Men forsøket var dødfødt, og det dukket ikke opp en eneste alge i noen av akvariene.

Hvis det går greit å fjerne algene med filtervatt, er jo det helt klart det den enkleste løsningen. Men hvis det viser seg å være en dagsjobb, er det kanskje greiere med algemiddel. Du kan jo f.eks. prøve det omtalte algemiddelet i den ene tråden her på forumet, du har sikkert sett tråden selv. Happy-Life Algin-ettellerannet? Har bare fått positivt inntrykk av det middelet, eneste negative er hvordan det fungerer på skjell-løse fisker. Men i et fiskeløst akvarium burde det ikke være noe problem

Edit: Her raste det på med innlegg mens jeg skrev gitt! Siden du fortsatt bruker lysrørene som fulgte med, ville jeg nok vurdert å bytte dem. Jeg var i alle fall nødt til å bytte ut lysrørene i Juwel Lido'en jeg hadde før.
Jeg synes jo faktisk at de orginale rørene er fryktelig skarpe, hvorfor byttet du dem, Stine Sofie? Fordi de gav for dårlig lys, eller for mye? Akkurat nå er det ikke mye lys der, for vannet er utrolig gult/misfarget av røttene som er nedi der.

Jeg skal kutte på lystiden, enkelt å gjøre med timeren.

Jeg har nok for lite hurtigvoksende planter. Noen store sverdplanter, men resten er saktevoksende anubias.

Nitratverdien målte jeg nettopp til et sted mellom 0 og 12,5 (tetra-test, umulig å lese av nøyaktig), så det er jo iallfall ikke en haug av nitrat der.

Jeg har nå løsnet algene fra bladene, men venter med å gjøre noe med glassene til jeg skal skifte vann på torsdag (før fiskeinnsett). Er jo omtrent umulig å få med seg algedottene i filtervatten eller med fingrene, så jeg skal skifte vattene i filteret så fort vannet blir klart igjen. Håper endel er fanget der.

Da jeg kjørte inn 63-literen, var ikke alger et problem overhodet. Men der var det stort sett bare hurtigvoksende planter og et lysrør som jeg fremdeles synes at er for dårlig.

"Problemkaret" fikk noe sol på seg før jeg oppdaget at ettermiddagssola treffer den kroken (ja, mye dårlig vær i januar-februar på østlandet...), kanskje det er startet det og det rett og slett er noe vanskelig å stoppe?

Byttet rørene fordi det gav en forferdelig farge, algene elsket lyset og det gjorde ikke plantene, hehe.

Merker samme problem som deg nå som det har vært litt sol. Da jeg plasserte mine akvarier tenkte jeg overhode ikke på vinduet på motsatt side av rommet. Har jo ikke sett sollys på en evighet, og tankten har ikke streifet meg et sekund. Kun 63litern får litt lys på seg før sola går ned, men nok til at jeg har merket litt algevekst på frontglasset. Så ja, det kan absolutt være synderen.
Hvilke rør skiftet du til?
Har absolutt ingen anelse... Ble ikke spesielt mye bedre, var en skikkelig nybegynner-nybegynner, gikk i dyrebutikken og fikk et annet et. Fargen ble bedre, man det hjalp ikke stort for plantene sin del.
Det står en del om lysrør her, nok en haug kunnskap man kan tilegne seg. Har nylig byttet lysrør selv, og er slett ikke sikker på at det var det lureste jeg har gjort...
Algebekjemper
Jeg kjøpte en algespiser som er godt kjent for å være racer på å gomle alger. Den rensket et 95l på en uke. Nå husker jeg ikke navnet, men den ligger på topp-100 lista over fisker her. Nedover fra 30 omtrent.

Ikke spiste den plantene heller.

Hvis du vil investere i en slik en da!
Er jo 70 til på den lista, fra nr 30 og nedover... Blant annet flere pleco. Er det de du mener? Sikkert en god algeeter, men de har jo ikke plass nok overhodet i en 125-liter. Men det står også noen ancistruser på lista, så det er ikke så lett å vite hvilken det er du anbefaler meg
En tråd her inne har diskutert Happy-Life Algin Regular. Dersom du har Botia må du være varsom, ellers ser erfaringene ut til å være gode. Den kan også brukes i kombinasjon med Happy-Life Algin-Extra, men pass da på at doseringen må endres for de to midlene. Les i tråden jeg lenker til. Når det gjelder kjøp har både nettbutikker og en del dyrebutikker middelet.
Sv:
Ancitrus ja! Takk, var den jeg mente. Super-malla mi ^^,
Jeg er klar over saken med skjelløse fisk og Algin Regular, Trude, men takk for at du minner meg på det Karet er fisketomt, men jeg skal begynne å sette inn fisk til helga.
Sverdplanter er ikke spesielt hurtigvoksende, i tillegg bruker de næring fra bunnlaget, ikke vannet. Jeg ville kjøpt inn noen stilkplanter som vokser styggfort og heller kastet disse etterhvert når algene er under kontroll.
Ja, må kanskje sette inn noen stygge vasspest, da... Da vokser iallfall fort.
Har plantet denne i den nye 54-literen, har vokst 5-6 cm siden onsdag kveld, og satt sideskudd! Ikke så mye dryssing heller, horngress er effektivt, men blir fryktelig rotete...
SGS
Det her vært nitrittfritt en god stund nå, men jeg har matet det noe for å få opp bakteriestammen før jeg setter ut fisk. ....Jeg har tenkt å sette inn 2 L-144 som første fisker, men de kan umulig klare å ta alt dette alene!


Hei SGS

Jeg vil anta at du har så mye alger er at du har hatt i for mye for, samt for lite andre planter som kan ta opp næring. Akvariet ditt er derfor sannsynligvis fullt med overskuddsnæring, og algene kommer derfor som et skudd. Ancistrus, reker og snegler burde kunne renske godt opp i karet ditt. Mye av det til slags av oppdrettere her på akvaforum. Trenger ikke å kjøpe middel. Tenk også på fiskesammensetningen din. I naturen er det alltid fisk som spiser overskuddsmat som havner nede blant sand og grus. En Corydoras stim er fin å ha. Flittige fisker som rensker over grusen.
Den Glade Amatør
. En Corydoras stim er fin å ha. Flittige fisker som rensker over grusen.


Sanden*
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap