Nybegynnertabbe! kan ciklider og levendefødende leve i harmoni?

Jeg er virkelig grønn i dette her altså...men jeg tror jeg har tabbet meg litt ut i mixingen av fiskene i akvariet mitt..

Jeg hadde en del levendefødende fisker i karet fra før (platy, molly, + tetra)

Har alltid likt sommerfuglciklider så godt så da jeg kom over dem på butikken måtte jeg da ha et par av dem..gikk i tillegg en enslig sebra ciklide i et kar der som var så flott at jo den fikk bli med meg hjem den også...

Ser jo nå at de ikke paser så godt sammen med fiskene jeg har fra før, Sebracikliden samt den største av sommerfuglene er litt jagete på de andre fiskene, har ikke tatt livet av noen enda men de jager dem litt rundt... det går greit foreløpig, men tviler på de er fullvoksne nå, så tenker kanskje de vil ta dem når de blir større...?

Så...what to do?? Bør jeg levere ciklidene tilbake til butikken eller er det noen som har erfaring med at disse fiskene kan gå godt sammen?

xxx
Plussmedlem
Sommerfuglene kan godt gå sammen med levendefødende, det jeg vet. Har selv to arter sør-amerikanske ciklider med guppy og det går helt fint. Ingen jaging utenom lek, og selv da er det bare for å markere territorie.
Sebraen derimot er nok en smule mer aggressiv enn sine ciklidefrender og er ganske krevende å få til å gå godt sammen med annen fisk.
Personlig synes jeg de passer best i artskar der de går alene.

For at dette skal håp om å gå bra, bør du innrede karet med mye huler og gjemmesteder. Da er det en mulighet for at det kan gå. Hvis ikke, ville jeg nok levert tilbake sebracikliden, siden de tradisjonelt er de mest aggressive.
pga vannverdier funker ikke dette særlig bra nei. Les på fiskebasen
Ser nå at sommerfulen skal ha ganske lah pH ja....jeg har rundt 7..i høyeste laget da altså...
Jeg har sommerfugl ciklider i lag med mine guppy, molly, neontetra også videre og det går helt fint det. Når det gjelder vannverdiene så har jeg lagt meg midt på treet for at det skal gå greit. Sommerfugl ciklidene mine er ungdom nå og har fått fargene på plass, det eneste jeg har observert er at dem har jaga de levende fødende unna. Sebra cikliden kan bli en utfordring.... Det her er min erfaring i allefall. Palettciklider går heller ikke i lag med levendefødende.... Veldig bitter erfaring for å si det slik. Hadde 30 reker og har nå bare 3 igjen pluss at Palettcikliden hadde bitt 2 av fiskene mine, da fikk matmor nok og jagde den på dør. Sebra ciklider kan du ha i lag med de andre fiskene. Det har i allefall gått veldig bra her. Så lenge det måtte vare og alt det der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap