- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- 180 liter tanganyika kar.
180 liter tanganyika kar.
Hei.
Tenker å sette opp et 180 liters Tanganyika kar, men trenger litt
hjelp til valg av fisk. Har egentlig tenkt litt på
Pelvicachromis pulcher - Palettciklide, men lurer på hvilke andre arter som
går godt overens med dem.
Vi har og vært inne på andre typer Malawi, men har forstått det slik at disse er noe mer aggressive og burde være i større kar?
Jeg er klar over at det ikke er verdens største kar og at vi ikke kan ha evig mange fisk oppi, men vi ønsker heller noen få fine fargerike fisk enn mange små...
Håper noen har noen gode tips da Fargerike er stikkordet
Tenker å sette opp et 180 liters Tanganyika kar, men trenger litt
hjelp til valg av fisk. Har egentlig tenkt litt på
Pelvicachromis pulcher - Palettciklide, men lurer på hvilke andre arter som
går godt overens med dem.
Vi har og vært inne på andre typer Malawi, men har forstått det slik at disse er noe mer aggressive og burde være i større kar?
Jeg er klar over at det ikke er verdens største kar og at vi ikke kan ha evig mange fisk oppi, men vi ønsker heller noen få fine fargerike fisk enn mange små...
Håper noen har noen gode tips da Fargerike er stikkordet
Postet 26.03.10 kl 09:05
ser du skriver tangyanika kar. og Pelvicachromis pulcher kommer ikke fra tangyanikasjøen da.. men om man ikke er så fult opptatt av at det skal være biotopisk riktig så kan du nok ha disse semmen med noen snegelhuslekere feks.. slik som brevis evt andre sneglehus lekere og man kan ha lelupi
men tangyanika fisk kan også være hissige uten tvil. og sneglehus lekere går fint i en 180.
men du skal også huske på at tilgangen på tangyanika fisk her i bergen ikke er av den største. og fisk man får ik butikken er nok ikke av den beste kvalitet og iallefall ikke den billigste. tangyanika fisker er dyre...
bare husk på at de skal ha en høy gh og høy ph.
men tangyanika fisk kan også være hissige uten tvil. og sneglehus lekere går fint i en 180.
men du skal også huske på at tilgangen på tangyanika fisk her i bergen ikke er av den største. og fisk man får ik butikken er nok ikke av den beste kvalitet og iallefall ikke den billigste. tangyanika fisker er dyre...
bare husk på at de skal ha en høy gh og høy ph.
Postet 26.03.10 kl 10:33
Tanganyika
Hei..
Du skriver at du vil sette opp et tanganyika kar men nevner fisk som Pelvicachromis pulcher og Malawi, ingen av dem er jo fra sjøen Tanganyika.
Her ser du fisk som er fra Tanganyika
Bare husk at dem krever stort sett høy GH(10-30) og høyere PH enn hva du har i kranen (7.5-9)
Jeg har selv satt op et Tanganyika kar og skal hente fisken jeg bestilte i dag.. Ta gjerne en titt.. Har også satt i en del planter som er fra Afrika, om dem er og finne i Tanganyika vet jeg ikke men siden det er stue karet som også er det eneste blir det trist med planteløst kar.
Lykke til!
mvh Kenneth
Du skriver at du vil sette opp et tanganyika kar men nevner fisk som Pelvicachromis pulcher og Malawi, ingen av dem er jo fra sjøen Tanganyika.
Her ser du fisk som er fra Tanganyika
Bare husk at dem krever stort sett høy GH(10-30) og høyere PH enn hva du har i kranen (7.5-9)
Jeg har selv satt op et Tanganyika kar og skal hente fisken jeg bestilte i dag.. Ta gjerne en titt.. Har også satt i en del planter som er fra Afrika, om dem er og finne i Tanganyika vet jeg ikke men siden det er stue karet som også er det eneste blir det trist med planteløst kar.
Lykke til!
mvh Kenneth
Postet 26.03.10 kl 12:37
Hmm.. Da har jeg nok bommet litt der..
Beklager det... Nei, det er ikke på liv og død viktig at det er biotopisk riktig..
Vi ønsker som sagt bare et kar med 1 eller 2 arter av litt størrelse (10-15cm) som da er vakre å se på og gjerne noen mindre arter i tillegg...
Hørte at midttun zoo skulle få inn en del forskjellige arter fra Tanganyika rundt om 12 april.. Var der oppe å snakket litt med de.
Det var også de som anbefalte meg Tanganyika isteden for Malawi.. ? Da de sa disse var noe mer aggressive...
Er klar over dette med vannverdiene og kommer til å kjøre i gang karet ganske snart, før det flytter noen inn der..
Kom gjerne med flere ideer til beboere
Takker for svar så langt...
Beklager det... Nei, det er ikke på liv og død viktig at det er biotopisk riktig..
Vi ønsker som sagt bare et kar med 1 eller 2 arter av litt størrelse (10-15cm) som da er vakre å se på og gjerne noen mindre arter i tillegg...
Hørte at midttun zoo skulle få inn en del forskjellige arter fra Tanganyika rundt om 12 april.. Var der oppe å snakket litt med de.
Det var også de som anbefalte meg Tanganyika isteden for Malawi.. ? Da de sa disse var noe mer aggressive...
Er klar over dette med vannverdiene og kommer til å kjøre i gang karet ganske snart, før det flytter noen inn der..
Kom gjerne med flere ideer til beboere
Takker for svar så langt...
Postet 26.03.10 kl 12:55
HeyHoHmm.. Da har jeg nok bommet litt der.. Beklager det... Nei, det er ikke på liv og død viktig at det er biotopisk riktig.. Vi ønsker som sagt bare et kar med 1 eller 2 arter av litt størrelse (10-15cm) som da er vakre å se på og gjerne noen mindre arter i tillegg... Hørte at midttun zoo skulle få inn en del forskjellige arter fra Tanganyika rundt om 12 april.. Var der oppe å snakket litt med de. Det var også de som anbefalte meg Tanganyika isteden for Malawi.. ? Da de sa disse var noe mer aggressive... Er klar over dette med vannverdiene og kommer til å kjøre i gang karet ganske snart, før det flytter noen inn der.. :) Kom gjerne med flere ideer til beboere :D Takker for svar så langt...
Hehe..
Kjøre inn karet må du gjøre uansett, desverre hjelper det ikke noe på GH.. GH er jo hardheten på vannet, norsk vann stort sett veldig bløtt. Der må du tilsette GH+ salt som du får kjøpt på dyrebutikk eller nettbutikk..
For og øke PH kan du tilsette natron, selv om min holde seg på 8 naturlig.
Malawi og Tanganyika er ganske likt, mange revirdannende arter som forsvarer det godt. Så i mindre kar kan det være lurt og gå for litt roligere arter(selv om det ikke er så mange av dem), eller kun en enkelt art.
I en 180L har du plass til litt av vært. Gå inn på den linken jeg postet til deg om fisk i Tanganyika, gå inn på fisk du syntes ser artig ut og finn frem de du liker så kan du da poste i forum om dem passer i lag eller ei da det er mange som har greie på Malawi og Tanganyika.
mvh Kenneth
Postet 26.03.10 kl 13:36
Postet 26.03.10 kl 15:47