Slamkryperen min vil ikke ete

slamkryperen min vill ikke ete flak mygglarver osv. (han får ikke levendemat mor ville ikke at han ska ha de) så noen gode tips;?

takker får svar på forhand;P
Tipset her er nok å selge den/ levere den tilbake, for den trenger faktisk levende fór.... :S
Enig med Liz. Du har kjøpt deg et levende vesen som du ikke kan ha, fordi du kan ikke gi det den maten det trenger og skal ha.

Dette syns jeg du bør ta alvorlig, og levere den tilbake før du sulter den til døde!
Sv:
Morra di vil ikke gi den levende mat?

Prøv motsatt noen dager du, ikke gi henne menneske-mat, så får dere bli enige om hvorvidt det er bra å sulte et levende vesen.
Hvis hun i utgangspunktet viste det var uaktuelt med levende mat burde dere aldri kjøpt den... Selg den tilbake.
slamkryper trenger levende for,. ellers sulter den i hjel,. det er ytterst svært sjelden at man får de til å ta noe annet en levendefor.
man kan nesten samenligne den med en frosk. og de spiser kun levende for..



Når din mor ikke vil slamkryperen din skal få levende mat er det fordi hun mener det er umoralsk å fore med levende vesener eller fordi forkulturene er heslige?

Det første er det lite å gjøre med annet enn å appellere om at det er sånn naturen er, dessverre vinner som regel følelsene over fornuften.

Om det er fordi forkulturene er heslige blir det noe enklere, du må finne noen alternativer hun kan godta at du dyrker eller fange mat selv og gi den til slamkryperen uten oppbevaring hjemme.

Springhalen.dk har masse typer levendefor som de kan sende. Se om det er mulig å komme til et kompromiss med noen av de mindre grisete alternativene her, ellers må nok slamkryperen tilbake høres det ut som.

Hva fikk den å spise i butikken?
Hva er forresten optimal kost for disse?

Lykke til hilsen Ola
takk;P han har fått flak sier de. og at de går kjempe bra. han har spist litt når han kom men etterkvart sluttet han!!
der har kommet noe gotd ut av ditta her da. to venusfisk har fått nesten 60 unger i slamkryperakvariet;P
Inaktiv bruker
har du prøvd med røde mygglarver det spiste men slamkryper
c-j
der har kommet noe gotd ut av ditta her da. to venusfisk har fått nesten 60 unger i slamkryperakvariet;P


Du har med andre ord ferskvann i slamkryperakvariet?

Ikke for å være kjip, men hvis du har en slamkryper som blir påtvunget fôr den ikke er skapt for og vann den ikke skal leve i, bør du revurdere fiskevalget ditt.

Slamkrypere skal ha levende fôr og brakkvann. Selv om noen spiser flak og kan leve en god stund i ferskvann er ingen av delene noe de har spesielt godt av, og poenget med å holde fisk er vel å gi dem det de trenger?

LJ
venusfiskene er i brakkvann ja de er å slamkryperen, de har fått gradvis innføring av salt, så no har de vært der noen mnd, å laget babyer;P
Da beklager jeg påstanden om feil vanntype.

Jeg sjekket bare opp venusfisk og så at den hører til i ferskvann, så jeg gikk ut fra at du hadde gjort den samme feilen som mange andre når det gjelder slamkryper og brakkvann.

Jeg var ikke klar over at venusfisk kunne tilvennes brakkvann og trives der.

LJ
Hvor lenge har slamkryperen vært i akvariet da?

Jeg har selv slamkryper, og den spiser ikke bare levendefór.

Forøvrig spiser ikke min flakfór i det hele tatt.
Men den spiser dødt fór som frosne røde og sorte mygglarver, og tørket krill på boks.
I tillegg til f.eks levendefór som melormer o.a.

Fóring kan du basere på både dødt og levende fór, en kombinasjon av disse, men ene og alene kun dødt fór er ikke å anbefale.
Inaktiv bruker
Vanilla Ninja
[QUOTE=c-j] Ikke for å være kjip, men hvis du har en slamkryper som blir påtvunget fôr den ikke er skapt for og vann den ikke skal leve i, bør du revurdere fiskevalget ditt. LJ


Jeg har selv hatt slamkrypere tidligere og er ikke enig med denne påstanden om at alle slamkrypere MÅ ha brakkvann. Da jeg kjøpte min første slamkryper hadde jeg den i et brakkvannskar (det var det de hadde gått vært i i butikken). Etter en del plager med at fisken rett og slett ikke så ut til å trives spesielt godt, begynte jeg å vanne ut saltet i vannet etter å ha forsøk alle mulige ting tidligere. Slamkryperen ble kvikk og fin, og det var helt klart at den trivdes bedre når den gikk i ferskvann. Den ble gående i ferskvann i et par år før jeg solgte den og jeg hadde ingen problemer med den denne tiden. Skal sies at jeg senere kjøpte en samboer til den, men at den nye samboeren trivdes bedre i brakkvann (og ble dermed solgt videre). Man kunne se en klar forskjell melllom de to slamkryperene jeg hadde, så de var nok to forskjellige slamkryperarter.

Slik jeg har forstått det lever slamkrypere i området der elver møter havet (dermed brakkvann), men noen arter lever lengre opp en andre og går dermed i ferskvann, mens andre lever i nesten rent saltvann. Siden det finnes ganske mange slamkryperarter og disse er vanskelige å skille, må man nok prøve seg frem med den enkelte slamkryper anngående vanntype. Dermed blir det helt feil å påstå at alle slamkrypere SKAL gå i brakkvann.

Her er foresten en artikkel skrevet av en annen person som har positive erfaringer anngående slamkrypere i ferskvann:

Så til trådstarter:
Du sier at den har spist tørrfor tidligere, men så sluttet? Da er det nok noe annet enn mangel på levendefor som er problemet. Har du skiftet fortype til den nylig? Virker den ellers frisk og rask? Mine slamkrypere elsket JBL ciklidesticks over alt annet for jeg kunne finne på å bå de, du kan jo prøve det?
Vanilla Ninja
[QUOTE=c-j]der har kommet noe gotd ut av ditta her da. to venusfisk har fått nesten 60 unger i slamkryperakvariet;P


Du har med andre ord ferskvann i slamkryperakvariet?

Ikke for å være kjip, men hvis du har en slamkryper som blir påtvunget fôr den ikke er skapt for og vann den ikke skal leve i, bør du revurdere fiskevalget ditt.

Slamkrypere skal ha levende fôr og brakkvann. Selv om noen spiser flak og kan leve en god stund i ferskvann er ingen av delene noe de har spesielt godt av, og poenget med å holde fisk er vel å gi dem det de trenger?

LJ


må ikke ha brak vann kan gå i ferskvann

taker får svar hittil, ja han er frisk og rask, ganske aktiv og nysjerrig men en smule sky;P han har fått nytt akvariumsinrednig får noen mnd siden og trives godt med de, etter han fikk den har han aluttet og ete flak, kun ville ete levende, så noe må være galt,

gode vanngjennomstrømning og gode vannskifterutiner så vet ikke helt, har hatt noen før med men de spiste flak. han har kraftige blarødfarge på kroppen og rydeaktige finner;P det er mest sannsynelig en han:P
Inaktiv bruker
Når du endret innredning, endret du da plassering av maten? Tenker da om du gir han maten på land eller i vann, eventuelt om du har endret på dette? Du sier at du endret akvarieinnredning for noen måneder siden, og at det var da han sluttet å spise, hvor mange ganger har du gitt han levendefor etter dette? Er du sikker på at han ikke spiser noe? Et par måneder er jo ganske så lenge for en liten kropp å gå uten mat.
jo han har spist litt men ikke så mye somhan ska ha. og plasseringa av matn er den samme. skulle hellerr ikke gjort noe om ej hadde flyttet påde. de eter jo ikke på samme centimeteren naturen;P
Inaktiv bruker
Det gjør de ikke :P. Men tenkte spesielt på dette med mat på land vs i vannet. Mine slamkrypere spiste aldri mat som lå i vannet. Er du sikker på at den spiser for lite da? Hvis den fortsatt er frisk og rask etter to måneder tyder jo det på at den får i seg nok næring.
jo man har har gått ned i vekt veldig mye siden ej fikk den, på dyrebutikken sa de at han hadde fått flak hele livet så det skulle ikke vere et problem sa de. men de eter vell ikke flak oppå land heler da?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap