Sverddrager fødsel - hva gjør jeg?

Sverdrageren min føder nå.

Men det har bare kommet en baby. Hva skjer?

DEn ene hunnen flyr borti hun hele tida, så hun er kanskje stressa og ikke klarer å føde?

Hva ska jeg gjøre?

Fødekasse har jeg lest om. Eget akvarium til hunnen som er gravid? og babyene oppi der?

Jeg har jo ikke noe ekstra akvarium nå. Bare hovedkaret som er på ca 200 liter.

Hjelp !!!!
er ganske sikker på atsiden hunnen er i hovedkaret og det er en annen støtt borte hos henne går nok alt av unger rett i gapet på den som er støtt bortom. det skjer så fort at om du ikke sitter og konstant ser på baken til den fødene får du det sikkert ikke med deg.
HVorfor spiser hannen de opp???

JEg har tatt hunnen i en bøtte nå.

HVor lenge kan hun være oppi der uten oksygen tilførsel?

HAr tatt akvariumsvann selfølgelig.

Håper hun føder flere nå som hun er aleine.
Hunnen kan klare seg bra lenge i en bøtte, hvis du passer på å ta vannbytte hver dag, og passer på at vannverdiene holder seg.
Når du tar vannbytte, så tar du bare vann i fra hovedakvariet og til bøtta.
Det eneste som kan være negativt er hvis hun blir stressa, og nekter å føde. Dette må du bare holdet et øye med. For å få hunnen til å føle seg mer trygg, så kan du flytte en plante eller en dekorasjon til bøtta, slik at hunnen har noen gjemmeplasser.
Jeg har lagt hunnen tilbake til hovedkaret igjen ettersom den ikke fødte noe mer.

Jeg har kun sett 1 liten baby i hovedkaret, den er cirka halvparten av tetra. Den er ikke blitt spist.
Hvor lenge kan en fødsel pågå? Dagesvis.
Hun har ikke født flere.
Sverddragerne mine er ikke så store. hannen er kanskje 5-6 cm og hunnen likeså. De kan umulig ha spist opp 100 yngel? Da hadde de sprekt.....
når det gjelder førsteganfsfødende så er det som regel ikke så mange. 1-40stk. Detter gjelder også på guppy. det er dem jeg kjenner best til. selv om at jeg har vært borti sverddrager for mange år siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap