Hvite prikker på platy

Dette er rart, her for over en uke siden hadde alle platyene mine hvite prikker på halefinnen, 1-2 på hver platy.. Tenkte faen dette er den hvitprikk parasitten, så jeg dro og kjøpte medisin, når jeg kom hjem neste dag var alt borte av seg selv... Nå idag så jeg på den ene platyen min og den har 5 små hvite prikker på halefinnen sin. Merklig?
Har hatt akkurat det samme. En dag hadde en fisk (sverddrager) hvite prikker, så var de borte. Etter en stund hadde alle det, og de døde en etter en. Jeg dro til dyrebutikken å fikk medisin. Jeg kjøpte en rød medisin som het "Contralck". Jeg for min del var litt sent ute, så alle fiskene mine døde, til og med mine 26 1 ukers gamle sverddragere yngel. Det var bare 2 black molly som overlevde.

har noen av platyene dine død, og har du gitt dem medisin??
Hvis ikke, så er det bare å gi dem medisin. De dø ikke av medisinen, så lenge at du ikke gir dem for mye.
Ps. Doseringen står på baksiden.
Nei jeg ga de ikke medisin siden prikkene var jo borte når jeg hadde fått kjøpt det, var heller ingen av de som døde.. Tok medisin oppi nå såer jeg tidlig ute. Denne medisinen heter costapur
Hvis prikkene ikke kommer tilbake, så fungerte medisinen, hvis ikke, så kan det være lurt å dra til en dyrebutikk og spørre om hva de anbefaller å gjøre. Det er stor sansynlighet at hvis du forteller dem om symptomene, så vet de sikkert hva det kan være.
anbefaler ikke costapur. Den tar også knekken på filterbakteriene.

ESHA exit er bedre. Finnes feks på nett hos www.aquamanias.no til en rimelig penge.
Jonas76
anbefaler ikke costapur. Den tar også knekken på filterbakteriene.


Nei, det gjør den ikke. (men det er veldig ofte at den ikke knekker hvitprikk også. Ikke så bra medisin)

Jonas76
ESHA exit er bedre


100% enig. Knallbra medisin mot hvitprikk.
Sørg for hyppig slamsuging også -
I see... Costapur funka fint, prikker er borte
Jovial: Slik opplevde iallefall jeg nitritt peaken som fulgte etter costapur kur. Virket på meg som om det meste av filterbakteriene var slått ut.


Har nå stående både ESHA exit og ESHA 2000. Bør igrunn stå klart hos de fleste akvarister er min mening.
Skjønner. Men det er nok mange faktorer som spiller inn, og Costapur er i iutgangspunktet trygt med tanke på filterbakterier. Virkestoffet i Exit og Costapur er forøvrig det samme: Malakittgrønt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap