Nytt brukt akvarium

hei, kjøpte meg ett 72 liters akvarium idag, og fikk med meg div utstyr, blandt annet en Eheim utvendig pumpe,
akvariumet er ikke blitt brukt på 6Mnd så jeg må bytte filter i den, men da jeg opnet pimpen og såg nedi der filterene skal være, var det en boks med ett finfilter i, og under der var det noen små hvite steiner, har aldri sett slike før, og lurer på ka det er for noe og om jeg må kjøpe nye av slike og, eller om jeg kan kaste de og sette nedi ett tykt lage med fin filter.
under boksen med fin filteret var det en ny boks med grov filter i, det var den en liten boks med grov filter og under der var det noen runde steiner, har sett de har de på dyre burtikken med vet ikke ka de brukes til eller om de må byttes.
noen som vet ka jeg bør gjøre?
Det er filtermaterialet du ser i filterboksen. Det er ofte to typer i Eheim, efimeck og efisubstrat.

Se her:

[External Image]

(trykk på bildet for litt større versjon)

Substratet, de runde kulene, er et biologisk filter. Du vil forringe filteret, om du bytter dem ut med blåfilter eller annet. Gjør kulene rene, eller kjøp nye. Men ikke kast.

Efimeck, "makkaronien", er et mekanisk filter, som lar "snufs" få sette seg i rørene. De er bedre enn blåfilter og bør ikke byttes med det. Det finnes kanskje andre og bedre substrater å ha i filteret, men ikke som jeg har hørt om.

De to filtermattene, blåfilteret og det hvite bør byttes.

Jeg ville enten ha gjort kulene og "makkaronien" ren og brukt den (ikke vask med annet enn rent vann, men du kan bruke varmt vann, om det trengs), eller kjøpt ny. Jeg ville ikke laget det jeg anser for dårligere løsninger enn Eheim tilbyr.

Hvis du finner ut hvilket nummer Eheimfilteret har, får du enda bedre hjelp her inne, er jeg sikker på. Bildet over er fra esken til filtersubstratet til et Classic 2213-filter. Siden du skriver du har bokser for hvert substrat, går jeg ut fra du kanskje har et filter i pro-serien, eller ecco-serien. Se der strømledningen går inn i pumpehodet, om det ikke står noe om merke der.
Regner med at de små hvite steinene du snakker om er keramiske steiner som ser ut som små rørbiter. Disse skal du ikke kaste, ihvertfall ikke bytte ut med filtevatt som du allerede har i en kurv. De har en stor fin overflate som de gode bakteriene du trenger for å få stabile vannverdier etterhvert kan feste seg på.
Hvis de fortsatt er hvite, så vil jeg tro det holder med å evt gi de en god skyll, for de bakteriene som var der er for lengst døde, så det må få danne seg nye på de. Hvis jeg skulle bytte ut noe i den pumpen, så ville det være vatten og grovfilteret, og da med nytt tilsvarende. alle de forskjellige filtertypene tjener sin hensikt, så behold de sortene som er der du.
Men hvis filtermassen ikke ser veldig brukt/slitt ut, trenger du ikke bytte det i nytt. Det vil danne seg en ny kultur av bakterier på de etterhvert.
Siden vi er inne på filter tar jeg meg friheten til å spørre litt jeg og.
Jeg hadde et 720L tidligere og synes det var noe søl hver gang jeg skulle vedlikeholde Eheimen.
Hvordan går dere frem? Har dere f.eks stoppkraner på slangene? Husker jeg alltid sleit med å få den i gang etterpå pga. luft i pumpa. Og: Skal de biologiske filtrene vaskes ved vedlikehold og skal det hvite vattfilteret skiftes ut eller vaskes ved vedlikehold?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap