Hvilke fisker kan jeg ha i disse vannverdiene?

Har nå testet vannet med dråpetester, og det har stått i straks 4 uker (på torsdag) - og vi tenkte å prøve oss på 2-3 fisker en av dagene nå.

Akvariet er et Lido 120 L

Vannverdier:

PH - 7,5
KH - 3
GH - 3
NO2 -
Veldig vanskelig og gi deg svar på det spørsmålet. Det er jo mer enn vannverdiene som man må ta hensyn til i forhold til hvilke fisk man kan ha.
her er en grei plass og finne ut svar kun utifra det du oppgir:
Jeg kommer trekkende med en av mine yndlingstetraer igjen, jeg, når det blir snakk om forslag til fisk!

Hva med å starte med en liten stim med ildtetra( Hyphessobrycon amandae) ? Nydelig, liten tetra-art, glødende oransje. Blir ikke stor, så det passer dårlig å skaffe store fisk med store munner senere. Bare så du er obs på det

Til tross for sin lille størrelse så syns de godt selv på avstand pga den glitrende, oransje fargen. Nydelige!
Tror sikkert du kunne startet med 6-8 stk av disse, siden de er så små.

Her er et par bilder av mine:
[External Image]

[External Image]
LisaSol: Jeg sitter og leser meg blind i fiskebasen Er vanskelig når man aldri har hatt fisk før, og ikke vet noe om hva de trenger osv. Blir veldig mye informasjon å gå igjennom. Kjøpte en bok, så jeg kunne sitte og bla og lese litt - men har jo funnet ut at den opererer med egne definisjoner og uttrykk (vanntype 1 - 7, f.eks.), og at det ofte ikke stemmer med det som står i fiskebasen her. Derfor spør jeg dere her inne om tips

mona o - de fiskene var jo bare kjempefine! Og treåringen ønsker seg oransje fisker, så det ville jo være midt i blinken Men ser at de trenger en ph på 5,5-6,5... Jeg har nå 7,5. Sikkert fordi jeg klusset med vannet da det var surt på teststripsen... Men tok et vannbytte i går kveld, og testet altså ph til 7,5 (med dråpetester fra tetra). Blir kanskje ikke helt bra for ildtetraen? Må jeg begynne å senke ph igjen tro?
Kaos
[B]LisaSol:[/B] Jeg sitter og leser meg blind i fiskebasen;-) Er vanskelig når man aldri har hatt fisk før, og ikke vet noe om hva de trenger osv. Blir veldig mye informasjon å gå igjennom. Kjøpte en bok, så jeg kunne sitte og bla og lese litt - men har jo funnet ut at den opererer med egne definisjoner og uttrykk (vanntype 1 - 7, f.eks.), og at det ofte ikke stemmer med det som står i fiskebasen her. Derfor spør jeg dere her inne om tips;-) [B]mona o[/B] - de fiskene var jo bare kjempefine! Og treåringen ønsker seg oransje fisker, så det ville jo være midt i blinken:-) Men ser at de trenger en ph på 5,5-6,5... Jeg har nå 7,5. Sikkert fordi jeg klusset med vannet da det var surt på teststripsen... Men tok et vannbytte i går kveld, og testet altså ph til 7,5 (med dråpetester fra tetra). Blir kanskje ikke helt bra for ildtetraen? Må jeg begynne å senke ph igjen tro?


?????
Kan du gi meg direkte link til det innlegger du siterer "meg" fra?
Har gått igjennom alle mine innlegg uten og finne det som du har lagt ut her. :P
LisaSol
[QUOTE=Kaos][B]LisaSol:[/B] Jeg sitter og leser meg blind i fiskebasen;-) Er vanskelig når man aldri har hatt fisk før, og ikke vet noe om hva de trenger osv. Blir veldig mye informasjon å gå igjennom. Kjøpte en bok, så jeg kunne sitte og bla og lese litt - men har jo funnet ut at den opererer med egne definisjoner og uttrykk (vanntype 1 - 7, f.eks.), og at det ofte ikke stemmer med det som står i fiskebasen her. Derfor spør jeg dere her inne om tips;-) [B]mona o[/B] - de fiskene var jo bare kjempefine! Og treåringen ønsker seg oransje fisker, så det ville jo være midt i blinken:-) Men ser at de trenger en ph på 5,5-6,5... Jeg har nå 7,5. Sikkert fordi jeg klusset med vannet da det var surt på teststripsen... Men tok et vannbytte i går kveld, og testet altså ph til 7,5 (med dråpetester fra tetra). Blir kanskje ikke helt bra for ildtetraen? Må jeg begynne å senke ph igjen tro?


?????
Kan du gi meg direkte link til det innlegger du siterer "meg" fra?
Har gått igjennom alle mine innlegg uten og finne det som du har lagt ut her. :P

Jeg siterer deg ikke=) Jeg svarte bare ut i fra at du henviser meg til fiskebasen - som jeg altså leser meg blind på
Aha, da forstår jeg bedre... ble forvirret et øyeblikk.. hehe
Ja, skjønner at man kan bli litt oppgitt når man leter etter fisker som man vil ha, det er jo ikke rent lite og se igjennom.
Har du forsøkt og se på listen over de 100 mest populære fiskene da?
Her
Hvis du har gjort noe for å endre ph i karet fordi vannet var surt, så vil jo ph senkes igjen når du bytter vann etter hvert. De fleste fine fisk fungerer fint i ph mellom 6 og 7. Hva har du evt brukt for å justere ph?

Når det gjelder disse "vanntypene" i den boken så har det blitt tatt opp her noen ganger. De brukes kun i den boken og er da ganske uvesentlig her på forumet. Det er bra du kommer med håndfaste verdier istedenfor "vanntyper" som ikke sier oss noe
LisaSol
Aha, da forstår jeg bedre... ble forvirret et øyeblikk.. hehe Ja, skjønner at man kan bli litt oppgitt når man leter etter fisker som man vil ha, det er jo ikke rent lite og se igjennom. Har du forsøkt og se på listen over de 100 mest populære fiskene da? [URLBLOCK1]


Det har jeg ikke sjekket - men det skal sjekkes nå Takk for tips!

Mighty
Hvis du har gjort noe for å endre ph i karet fordi vannet var surt, så vil jo ph senkes igjen når du bytter vann etter hvert. De fleste fine fisk fungerer fint i ph mellom 6 og 7. Hva har du evt brukt for å justere ph? Når det gjelder disse "vanntypene" i den boken så har det blitt tatt opp her noen ganger. De brukes kun i den boken og er da ganske uvesentlig her på forumet. Det er bra du kommer med håndfaste verdier istedenfor "vanntyper" som ikke sier oss noe :)


Ble jo litt forvirret da jeg snakket om vanntyper og ingen her skjønte hva jeg mente Men lærte fort! Jeg hadde oppi pH+ (husker ikke noe mer enn det akkurat nå, sitter på jobb). Da regner jeg med at pH går tilbake til rundt 6 - 7 igjen når jeg har hatt et par vannbytter. Var under 7 (målte med strips den gangen) før jeg justerte med ph+.

Men vil fisken mistrives dersom den skal ha pH 6-7 mens jeg nå har pH 7,5?
De fleste fisk kan tilvennes vannverdier litt utenfor "ideal området", så lenge verdiene er stabile. Det viktige for fisken er at verdiene er stabile. Ph mellom 6 og 7 er som nevnt optimalt for de fleste fisk. Å holde ph under 7 er også optimalt for planteveksten i akvariet.

Jeg ville latt ph ligge der den er naturlig i vannet ditt, hvis den da ikke er alt for lav, men det er skjelden. Det er bedre å ha de fiskene som foretrekker 7-7.5 i 6.5 enn motsatt. Da selvfølgelig hvis du ikke kun skal ha levendefødere og fisk som trives med høy ph. Desto mindre fikling du gjør med vannverdiene, jo bedre er det for fiskene og stabiliteten i vannet
Mighty
De fleste fisk kan tilvennes vannverdier litt utenfor "ideal området", så lenge verdiene er stabile. Det viktige for fisken er at verdiene er stabile. Ph mellom 6 og 7 er som nevnt optimalt for de fleste fisk. Å holde ph under 7 er også optimalt for planteveksten i akvariet. Jeg ville latt ph ligge der den er naturlig i vannet ditt, hvis den da ikke er alt for lav, men det er skjelden. Det er bedre å ha de fiskene som foretrekker 7-7.5 i 6.5 enn motsatt. Da selvfølgelig hvis du ikke kun skal ha levendefødere og fisk som trives med høy ph. Desto mindre fikling du gjør med vannverdiene, jo bedre er det for fiskene og stabiliteten i vannet :)


Tusen takk for godt svar Skal prøve å la være med pH-fikling!

Men hva gjør jeg med en GH på 3 når jeg kunne tenke meg å ha snegler? Er det noe annet jeg kan ha i som spiser pestsneglene da tro? =)
Praktbotia f.eks er jo en pen og morsom fisk som er en veldig effektig sneglespiser. Men de trives best i en gruppe på 4-5+ og de trenger litt plass.

Hvilke snegler var det du tenkte på som trenger høyere gh?
Mighty
Praktbotia f.eks er jo en pen og morsom fisk som er en veldig effektig sneglespiser. Men de trives best i en gruppe på 4-5+ og de trenger litt plass. Hvilke snegler var det du tenkte på som trenger høyere gh?


Praktbotia har jeg nok ikke plass til. Men ser at Eplesnegler skal ha en GH på 5-40. Jegersnegler stod det ikke noe på, men går ut i fra at de trenger litt hardere vann pga skallet?
Ja, det er en fordel med gh ikke helt i bunn. Du kan jo tilsette litt gips ved hvert vannbytte f.eks. Ikke mye, men nok til å holde gh på 5-10. Det er ganske enkelt
Gips? Finnes det spesiell akvariegips, eller er det sånn man kjøper på hobbybutikke? =) Hehe! Er _helt_ grønn her!!
Det er helt vanlig gips som du får kjøpt på hobbybutikker eller apotek Hvis du måler til hvor mye du trenger for å få riktig gh i en 10 liters bøtte så vet du hvor mye du må tilsette ved hvert vannbytte uten å måtte måle noe mer
Tusen takk for tips! Høres enkelt ut når du forklarer - så tror jeg skal tørre å prøve på det
Gh/Th+ øker også Gh, men ikke kh og ph.
Akkurat det samme med gips Jeg bruker gips til å øke gh der det trengs og natron til å øke ph der trengs. Disse har akkurat samme funksjon som gh/th+ og ph/kh+.
Det enkleste for nybegynnere er egentlig å satse på fisk som passer til kranvannet. Test kranvannet ditt nøye med dråpetester. Dersom du har røtter i akvariet vil PH muligens synke litt i forhold til verdien til kranvannet. Å holde stabile verdier ved å tilsette det ene og det andre er en tidkrevende jobb, da du stadig må teste verdiene.

Så, mitt tips; Skaff deg dråpetester, test kranvannet, skriv inn verdiene under "avansert søk" i Fiskebasen og se hva som passer. Det er helt klart det enkleste!
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap