Massedød over natten

Jeg satt in en ny pumpe ( Project Sigma 1) som jeg har satt vedsiden av den som allerede er der for å gå dobbelt til den nye er innkjørt.
Akvariumnet er på 60L og har gått i 4 - 5 mnd. uten noen problemer.

Våknet i dag til massedød av både Paracheirodon axelrodi ( kardinaltetra) og Sphaerichthys osphromenoides ( sjokoladegurami) samt en del Guppy ( 4 stk) og da av de største. Ingen yngel eller "ungdommen har tatt kvelden.

Det jeg finner ennå rarere er at både otocinclus og Corydoras Habrosus ikke har tatt kvelden.

Har registrert at vannet har blitt litt "gromsete" de siste ukene, men verdiene er slik de alltig har vært ( tatt med dråpetest en gang i uken ca.) Verdiene har ikke forandret seg noe.

Kan det være noe med den nye pumpen tro?
Har du målt nitrit etter massedøden?
Alt er målt. Den var fin fin.

Tatt noen vann bytter for sikkerhets skyld men ser ikke ut til at det hjelper.

de dør uten forvarsel. satt og tittet på de og plutselig var en Kardinal død. Gikk for å hente håven og når jeg var tilbake var en til død.
1 ting er sikkert ihvertfall. Såpass rask massedød er klar indikasjon på akutt forgiftning av noe slag.

Bare for å dobbeltsjekke: hva er ammonium nivåene og hva er PH i karet?
Oksygenmangel?
Atle T
Oksygenmangel?


Garantert ikke oksygenmangel. Isåfall burde det være klare symptomer fra mange fisk som snappet etter luft over en viss tid. Holder fortsatt en knapp på forgiftning i en eller annen form.
Sånn tatt nye tester samt byttet 20% mer vann. kun en kardinal som er død siden sist.
Til min store forbauselse var at Ph`n hadde sunket fra 7 som den har vært på siden jeg satt det igang til 3,8. det er et dramatisk fall så jeg regner med at det kan være årsaken.

Typisk at det skal skje i det karret jeg ikke vil ha så lav ph, mens jeg sliter med å få ned ph i de andre karrene, he he sånn kan det gå.

Har tatt ut en rot som begynner å smuldre seg opp og håper det er synderen.

Oksygenmangel er det ikke.

Ikke nitritt, ikke ammonium da ph er under 7.
Da hadde jeg seriøst vurdert flere PH-senkende kilder i karet enn rota. En dropp fra 7 til 3,8???? Fiskene dine svømmer rundt i eddik!!! Og det vil ikke en rot kunne forårsake
Hvilket filtermedium har du i nye filteret. Et slikt fall i pH er dramatisk, og den sikre død for dine fisker. At pH har havarert så totalt kan vel skyldes at kH er ikke-eksisterende + at du kanskje har et pH-senkende filtermedium i nye filteret. Kanskje torv, selv om jeg tviler på det.

Uansett bør du øke karbonathardheten i vannet (kH) for å unngå slike pH ras.
Alden Irslinger
Hvilket filtermedium har du i nye filteret.


Finnes inget filtermedium som reduserer PH på denne måten. Det er enten snakk om tilsetninger,høyst uvanlig kran(brønn)vann, NTD (new tank syndrom) eller uinnkjørt filter.
I den nye pumpa er det den svampen som følger med sigma 1 og i den andre bruker jeg som alltid blåsvamp. Ikke noe torv eller noe. Av planter er det vallniseria spiralis, anubius. 1 hardwood rot ( stor) tatt ut den lille som gikk i oppløsning. Biltemasand.
ikke noe nytt i foringen heller. forer med artemia, Daphni, krill samt levende mugglarver. Ikke på en gang selvsagt.

Noen idee på å få den stabilisert?
Jovial
[QUOTE=Alden Irslinger]Hvilket filtermedium har du i nye filteret.


Finnes inget filtermedium som reduserer PH på denne måten. Det er enten snakk om tilsetninger,høyst uvanlig kran(brønn)vann, NTD (new tank syndrom) eller uinnkjørt filter.

Her hvor jeg bor ( i Moss) er det en PH på 7 i vannet. Tanken er ikke ny ( i bruk 5 mnd kun med vannskifter 1 gang pr . Uke) . det ene filteret er nytt, men det andre har stått der i 5 mnd. Samt at det ble kickstartet fra guffe av en av de andre pumpene som jeg har når det kom i gang.
Ett eller annet i karet sender PH verdien din til bunns. Lokaliser dette -
He he tro meg har stått med hodet nede i tanken siden i morges
Skjønner
Hva slags substrat? Dekorasjon o.l er det i karet?
5 stk vallniseria spiralis. 3 stk anubias. Alle fullvokste.
1 stk. hardwood rot ( stor) samt en liten bit hardwood rot hvor jeg har festet avleggere på.
Kokosnøtthuler 2 stk.
Biltemasand.
Hvor lenge har karet gått, og har du noen form for sandsnegler? Biltemasand kan bli for tett noen ganger, og det kan dannes gasslommer av råtnede materiale nede i sanden - men har ingen erfaring på om noen av disse gassene kan senke pH til de grader du nå opplever.
Ja har noen snegler. Pleier å grave rundt i sanden ved hver gang jeg har vannbytte for å unngå nettopp dette. Skjønner ingen ting av dette. Det har gått i 5 mnd. ca.

Eneste nytt er en ekstra pumpe inn nope som ikke skulle tilsi at kvaliteten blir noe dårligere snarere tvert i mot.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap