- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva slags fisk kan jeg ha? hva kan jeg ikke ha?
Hva slags fisk kan jeg ha? hva kan jeg ikke ha?
Inaktiv bruker

Hei, jeg er egentlig ganske ny med fisk. Søsteren min fikk en bolle av kjæresten og vi kjøpte to slørhaler. Da de døde droppet vi og kjøpe fler. Eller vi prøvde vel litt til.
Nå har hun akvarium, og kjøpte seg 3 palette ciklide. 2 hunner og 1 hann. Men det er parfisk, og hannen og en av hunnene er nå et par, og utstøter den ene hunnen(Dette visste de om) og derfor får jeg gullfiskbollen med fisken. Men... Jeg lurer på om det er mulig og ha en annen fisk også? Jeg tenkte vel egentlig og kjøpe en av samme type, en hann. Men da kan de parre seg? og da får jeg for mange fisk for bollen. eller? Noen andre raser som evt. går sammen med den?
Hehe, raser. Jajja
Bilde: Tror det er noe sånn jeg har.
Nå har hun akvarium, og kjøpte seg 3 palette ciklide. 2 hunner og 1 hann. Men det er parfisk, og hannen og en av hunnene er nå et par, og utstøter den ene hunnen(Dette visste de om) og derfor får jeg gullfiskbollen med fisken. Men... Jeg lurer på om det er mulig og ha en annen fisk også? Jeg tenkte vel egentlig og kjøpe en av samme type, en hann. Men da kan de parre seg? og da får jeg for mange fisk for bollen. eller? Noen andre raser som evt. går sammen med den?
Hehe, raser. Jajja
Bilde: Tror det er noe sånn jeg har.
Postet 01.04.10 kl 19:05
Inaktiv bruker

Fin aprilspøk
Postet 01.04.10 kl 19:36
Inaktiv bruker

eh... Det var null aprilspøk?
Postet 01.04.10 kl 20:00
Postet 01.04.10 kl 20:06
Inaktiv bruker

Stine StineHei, jeg er egentlig ganske ny med fisk. Søsteren min fikk en bolle av kjæresten og vi kjøpte to slørhaler. Da de døde droppet vi og kjøpe fler. Eller vi prøvde vel litt til. Nå har hun akvarium, og kjøpte seg 3 palette ciklide. 2 hunner og 1 hann. Men det er parfisk, og hannen og en av hunnene er nå et par, og utstøter den ene hunnen(Dette visste de om) og derfor får jeg gullfiskbollen med fisken. Men... Jeg lurer på om det er mulig og ha en annen fisk også? Jeg tenkte vel egentlig og kjøpe en av samme type, en hann. Men da kan de parre seg? og da får jeg for mange fisk for bollen. eller? Noen andre raser som evt. går sammen med den? Hehe, raser. Jajja Bilde: Tror det er noe sånn jeg har.
Hva er det som er så utrolig ekstremt?
Postet 01.04.10 kl 20:08
Det som er ekstremt er at det er regnet som dyreplageri i disse kretser å ha fisk i en bolle. Der overlever de ikke lenge, som da søsteren din har erfart. Palett ciklider trenger MINST 50L, og da er det snakk om et akvarie uten andre fisk enn 2 paletter. Dessuten trenger de god filtrering, beplantning, riktige vannverdier osv.
Hvis dette IKKE er en aprilspøk, så vær så snill å les noen nybegynner guider under artikler her på forumet så du lærer det grunnleggende om fiskehold.
Hvis dette IKKE er en aprilspøk, så vær så snill å les noen nybegynner guider under artikler her på forumet så du lærer det grunnleggende om fiskehold.
Postet 01.04.10 kl 20:11
Postet 01.04.10 kl 20:11
Stine StineBilde: [I]Tror det er noe sånn jeg har[/I].
?? Har du et undervannskamera i bolle og tror det er en ciklide??
Fiskefiguren under kameraet lignet vel mer på nemo enn en ciklide den også. Jeg ser bildet er merket med hardware.no's logo. Du må passe deg for å laste opp andres bilder her inne, det er ikke lov. Ta et bilde av cikliden i bollen din, skriv hvor mange liter vann bollen inneholder, og hva annet du har i bollen, og så videre. Har du for eksempel filter til fisken - eller i alle fall en luftestein?
Gullfiskboller er - dessverre - ment for gullfisk. Annen akvariefisk klarer seg enda dårligere i en bolle, og skal du tenke på å skaffe deg annen fisk, må du først skaffe deg et akvarium med passende utstyr og ikke minst filter.
Den ene fisken du har i bollen i dag, kommer nok ikke til å overleve lenge der, dessverre.
Dersom du ikke har råd til å kjøpe deg akvarium, vil mitt råd være at du gir fisken bort til noen som kan tilby den akseptable levevilkår.
Dersom du har råd til å kjøpe et akvarium er mitt råd et kar på 100-120 liter. Der kan du ha et ciklidepar, og kanskje noen små stimfisk også.
Husk forresten at ciklider er bunnfisk, og at de må ha sand som bunnsubstrat.
Null aprilspøk?!
Postet 01.04.10 kl 20:12
Inaktiv bruker

Sorry da... Jeg mente ikke at det var bollen.
Postet 01.04.10 kl 20:12
Endret: 01.04.10 kl 20:14
jo, d er egentlig veldig ekstremt å ha paletter i bolle :P
de er plasskrevende, territorielle fisk, som liker å grave i sandbunn, og liker å gjemme seg blant masse planter.
prøv å gi vekk paletten, og skaff deg noen nydelige reker og pene planter, så får du en bolle som både du og innholdet vil trives med
Problemet er ofte at veldig få får informasjon om at fisk faktisk trenger litt plass, mye fordi mange synes fisk er fisk, og ikke kjeledyr.... jeg anbefaler deg å lese masse videre på forumet og gi deg selv litt kunnskap om denne fantastiske hobbyen, også la deg forelske i fiskene og gi deg oppmuntring til å gi de best mulig levevilkår
de er plasskrevende, territorielle fisk, som liker å grave i sandbunn, og liker å gjemme seg blant masse planter.
prøv å gi vekk paletten, og skaff deg noen nydelige reker og pene planter, så får du en bolle som både du og innholdet vil trives med
Problemet er ofte at veldig få får informasjon om at fisk faktisk trenger litt plass, mye fordi mange synes fisk er fisk, og ikke kjeledyr.... jeg anbefaler deg å lese masse videre på forumet og gi deg selv litt kunnskap om denne fantastiske hobbyen, også la deg forelske i fiskene og gi deg oppmuntring til å gi de best mulig levevilkår
Postet 01.04.10 kl 20:14
Endret: 01.04.10 kl 20:18
Inaktiv bruker

Og forresten; Jeg spurte hva jeg kunne ha og ikke ha. 1. Jeg har sand i bunnen 2. Jeg har vel egentlig tenkt og kjøpe et akvarie. 3. Unnskyld
Postet 01.04.10 kl 20:17
For å svare på spørsmålet ditt når det gjelder denne bollen da
"Hvilke fisk kan jeg ha? Ingen
"Hva kan jeg ikke ha? Levende fisk
Denne bollen er kanskje på 5 liter. Det er mindre enn en tiendedel av MINIMUN det denne fisken trenger. Selv de aller aller minste fiskene trenger minimun 10-12 liter, og det er ikke mange arter som trives i det.
Kjøp deg et akvarie på rundt 100 liter. Det får du for godt under tusenlappen brukt ofte inkl utstyr. Da kan du ha et par paletter og en fin sammensetning av stimfisk, algespisere osv Dessuten vil du få mye hjelp her på forumet
"Hvilke fisk kan jeg ha? Ingen
"Hva kan jeg ikke ha? Levende fisk
Denne bollen er kanskje på 5 liter. Det er mindre enn en tiendedel av MINIMUN det denne fisken trenger. Selv de aller aller minste fiskene trenger minimun 10-12 liter, og det er ikke mange arter som trives i det.
Kjøp deg et akvarie på rundt 100 liter. Det får du for godt under tusenlappen brukt ofte inkl utstyr. Da kan du ha et par paletter og en fin sammensetning av stimfisk, algespisere osv Dessuten vil du få mye hjelp her på forumet
Postet 01.04.10 kl 20:21
Endret: 01.04.10 kl 20:23
Inaktiv bruker

Mighty; Tusen takk. Da har jeg fått svar.
Postet 01.04.10 kl 20:23
folk kan desverre være litt krasse her på forumet....
men altså, du bør nok ikke ha fisk der... er desverre ingen fisk som vil virkelig trives der, og til sist er d tross alt de som skal leve nedi der
men som sagt tidligere, er d mange vakre reker du kan ha der, sammen med litt mose og ett par planter av no slag. håpet for vakkert vann er ikke over enda
men altså, du bør nok ikke ha fisk der... er desverre ingen fisk som vil virkelig trives der, og til sist er d tross alt de som skal leve nedi der
men som sagt tidligere, er d mange vakre reker du kan ha der, sammen med litt mose og ett par planter av no slag. håpet for vakkert vann er ikke over enda
Postet 01.04.10 kl 20:25
Inaktiv bruker

Les navnet mitT:d
Postet 01.04.10 kl 20:25
Inaktiv bruker

Thatinafolk kan desverre være litt krasse her på forumet.... men altså, du bør nok ikke ha fisk der... er desverre ingen fisk som vil virkelig trives der, og til sist er d tross alt de som skal leve nedi der :) men som sagt tidligere, er d mange vakre reker du kan ha der, sammen med litt mose og ett par planter av no slag. håpet for vakkert vann er ikke over enda :)
Takk. Poster et bilde av bollen imorgen jeg.
Postet 01.04.10 kl 20:30
Postet 01.04.10 kl 20:39