Rengjøring av akvariet

Jeg har nå hatt akvarium (60 l) i to måneder og jeg skifter ca 30% vann hver uke. Måten jeg gjør dette på er at jeg tar en liten vannkanne hvor jeg heller over vannet i en bøtte, og på samme måte heller det nye vannet i. Dette har jeg merket at stresser fisken veldig, og når jeg heller i det nye vannet blir det en liten sandstorm..

Jeg har heller aldri slamsugd bunnen siden jeg har corydoras, men jeg tenkte å gjøre det en gang i blandt.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre da, er det lurt å flytte fiskene til en midlertidig plass, for å så slippe dem over igjen eller hva? Føler at uansett hva jeg gjør når det gjelder rensing av akvariet så stresser jeg fisken maks.. Så spørsmålet mitt er egentlig hva dere gjør?
Når du heller vannet i karet igjen. Tøm det i et stort glass eller på et fat du holder i vannflaten. Da slipper du at vannet virvler opp alt.
Har også corydoras og sandsnegler som tar seg av sanden. Har en del små yngel som liker alt rusk osv slik at de kan gjemme seg. Får også bare med sand når jeg renser bunnen. Så tar det ikke så ofte lenger, men så bryr jeg meg heller ikke om hvor skitten sanden er. Grunnet overnevnte. hehe

Lykke til.

Espen
Når du skal tømme akvariet er det veldig greit for både deg og fisken med en hevert som ordner saken. Du får ofte slamsugere med heverteffekt, og selv om du bruker slamsugeren til å tømme karet, behøver du ikke ned i sanden med den. Jeg kjøpte en kjempekjekk slamsuger til rundt 50 kroner, den har et grovfilter på enden som skal i karet, og nær andre enden er en "belg" du trykker på for å få vannet opp av akvariet og ned i bøtta. Dette stresser fisken minimalt, jeg roter ikke mer rundt i karet enn jeg slamsuger og jeg søler mindre vann enn hvis jeg skulle tatt vannet ut liter for liter.

Slamsuging krever litt teknikk - som du best lærer deg på egen hånd. Jeg pleier sette slamsugeren i gang, og deretter - mens jeg holder for vannet, slik at det ikke går noe ned i bøtta, stikker jeg grovfilteret dypt ned i sanden, gjerne flere plasser. Da roter jeg opp sand og slikt jeg gjerne vil slamsuge. Sanden synker først, for den er tyngst. Når den har sunket, åpner jeg for vannet og suger opp de partiklene som fortsatt svever over sanden.

Fisken blir stresset til å begynne med - det skal du bare lukke øynene for. Du er jo snill som bytter vann, og det lærer de seg etterhvert, at det er ikke så farlig når du kommer med bøtteballetten. Når de har blitt vant til styret, svirrer de rundt slamsugeren og leter etter godbiter du virvler opp. I allefall gjør mine cory det - går bare i veien, tullingene.

Når du skal fylle karet, kan du enten bruke heverteffekt andre veien, men da må du jo sette vannbøttene høyere enn akvariet, eller du kan skaffe deg en liten pumpe som pumper vannet opp fra bøtta og over i akvariet. Veldig ofte oppgis løftehøyde på vannpumper. Gang med to for løfteeffekt som duger, slik at hvis øverste kant på akvariet er 1,25 - 1,40 over gulvet, bør du ha ei pumpe som løfter ca 2,5 meter. En slik pumpe sparer deg for mye bøying, søling og uro for å stresse fisken - og den gjør det lettere å gjennomføre vannbytter ofte. Derfor anbefaler jeg et slikt innkjøp.

Hvis jeg i tillegg skulle foreslå en pumpe, ville det vært denne. Du må ha en slange som passer pumpen (egnet slange står oppgitt i lenken) og som er lang nok til å brukes. Du kobler slangen til "utblåset" og senker pumpen oppi bøtta, du lar den ledige slangeenden gå oppi akvariet og plugger pumpen i støpselet. Du bør ikke la pumpen gå på "tomgang", og ellers må du passe på systemet slik at det ikke skjer uhell fordi slangen løsner og faller ut av akvariet, eller sånt. Det er i grunnen ganske lett - og det er veldig greit å ha hjelp av teknikken (pumpe) og fysikken (heverteffekten) når du kommer til vannbyttedagen.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap