Hvor mange typer fisk i hvert sjikt?

Når blir det fullt i de forskjellige sjiktene i akvariet?

Begynner kanskje endelig å se hvilke fisk jeg vil ha i Lido 120L. Men så har jeg visst forelsket meg i flere bunnfisker... Vil ikke at de skal stables i høyden - så lurer derfor på hvor mange forskjellige man kan ha.

De jeg har lyst på, er:

Pakistanbotia
Dvergbotia
Antennemalle
Kuhliiål

I midt/øvre sjikt har jeg bare kommet fram til Glødebåndstetra og/eller ildtetra.

Tar gjerne i mot tips til hvem som går sammen med hvem og hvilke jeg kan ha i øvre og midtre sjikt sammen med noen av bunnfiskene (for regner ikke med at jeg kan ha alle fire...)!
siden tetraene er søramerikanere hadde jeg gått for Ancistrus på bunnen jeg.. regner med det er den du mener med antennemalle?
Ja, mente Ancistrus

Kan man bare ha en bunnfisk? Hvor mange Ancistrus bør man i tilfelle ha?
problemet med juwel's lido er at det er veldig hoyt med lite bunnareal i forhold til hoyden, som begrenser antall bunnfisk du kan ha.
vil nok tro at du likevel kan ha to typer bunnfisk ihvertfall, ie kuhlii og f eks dvergbotia burde kunne gaa sammen. bare synd sistnevnte er forholdsvis dyr i innkjop for en stimfisk.
et par ancistrus burde ikke vaere no problem heller, disse henger jo gjerne rundt overalt :p
midt/ovre sjikt med en tetratype eller lignende stimfisk har du mange muligheter, masse fine fisk du har plass til
Plussmedlem
Det er ikke det mest "bunnfiskvennlige" akvariet du har valgt.
Tenker da høyde i forhold til bunnflate.
Men noe har du da plass til

Hvis du ikke er ute etter yngel så klarer du deg med én ancistrus.
Har du sand i bunnen? Har du tenkt på corydoras?

Hvis du skal ha botia så ville jeg nok ikke valgt noe større enn dvergbotia.
Har du ikke funnet noen asiatiske stimfisker som falt i smak?
Hei Kaos

Jeg har det samme karet som deg. Jeg har 2 Ancistrus yngel og 6 stk Corydoras Sterbai ungdommer som lusker rundt.

I midten har jeg en stim med Kileflekkrasbora (10 stk) og en stim med glassabbor (5 stk).

Toppsjiktet har jeg 6 stk pygme-øksefisk

Har også et par med Perlegurami og noen Krystallreker som lusker rundt.

Da var det fin harmoni i karet hvor fiske-artene fant sine favorittplasser. men så måtte jeg redde en haug med fisk fra en nabo så de ikke havnet i dass. Så jeg har i tillegg akkurat nå: 2 L-144 yngel, 2 Albino corydoras, 7 guppy (2 hanner og 5 hunner), 12 Seilfinnemolly yngel...nå er det for mye, spesielt i bunnsjiktet. Guppy og Molly farer rundt i alle sjiktene, og spesielt den Molly yngelen liker å svømme nære bunnen. Jeg må skaffe meg et lite kar hvor Guppy og Molly kan farte rundt, da blir det harmoni igjen.
Loomis
Det er ikke det mest "bunnfiskvennlige" akvariet du har valgt. Tenker da høyde i forhold til bunnflate. Men noe har du da plass til ;) Hvis du ikke er ute etter yngel så klarer du deg med én ancistrus. Har du sand i bunnen? Har du tenkt på corydoras? Hvis du skal ha botia så ville jeg nok ikke valgt noe større enn dvergbotia. Har du ikke funnet noen asiatiske stimfisker som falt i smak?


Ikke sett så nøye på asiatiske stimfisker ennå - men tar i mot forslag med takk Spiser dvergbotia også snegler? Skulle hatt noe for å ta sneglene...
Og ja, jeg har sand i bunnen - får se litt på corydoras

Har vannverdier:
Ph 7,5 (men tror den egentlig er litt lavere, da jeg har klusset med pH+ da jeg trodde vannet var for surt (brukte strips - nå har jeg dråpetester). Regner med et vannbytte til eller to gjør susen for å få den _egentlige_ pH-verdien)
KH 3
GH 3
NO2 - 0
NO3 -
Får visst ikke med alt jeg skriver i innleggene...

Men NO3 skal være lavere enn 12, 5 i alle fall i følge tetra dråpetest.

Og Den Glade Amatør - tusen takk for tips Skal ta en titt på de fiskene du har og se om det er noe som frister!
jeg har også kjøpt et Lido 120 kar, det er satt i gang og neste uke skal jeg sette inn noe fisk. jeg har tenkt å putte oppi

ca. 6 Corydoras
2 palettciklider (han og hun)
enten Glødebåndstetra eller Kardinaltetra
og en ascitruse eller hva det nå kalles :P



jeg tror dete vil gå fint :P selv er jo også n00b ;D
Marius Øie
jeg har også kjøpt et Lido 120 kar, det er satt i gang og neste uke skal jeg sette inn noe fisk. jeg har tenkt å putte oppi ca. 6 Corydoras 2 palettciklider (han og hun) enten Glødebåndstetra eller Kardinaltetra og en ascitruse eller hva det nå kalles :P jeg tror dete vil gå fint :P selv er jo også n00b ;D


Oisann, de palettciklidene var råstilige! Men spørs om de er litt hissige? =)
neh:P jeg betrakter de som svært rolige fiske :P men det kan godt være det at ejg har fisk med god oppdragelse vettu :P det eneste som kan være litt skummelt er at Corydoras ikke vet hva teritorie er :P har jeg hørt, har ikke merket no anda da de finnes i noen andre typer også
hvis du er ute etter en asiatisk stimfisk kan jo venusfisk være noe for deg, fint farget fisk som stimer bra
palettene er hissige når dem har lekt og lagt egg/har yngel....da står til og med fullvoksne scalarer trøkt oppi ett hjørne men de dreper liksom ikke. de jager bare rundt en god del av området de har eggene... paletter er fine....
Kaos
Når blir det fullt i de forskjellige sjiktene i akvariet? ..... De jeg har lyst på, er: Pakistanbotia Dvergbotia Antennemalle Kuhliiål I midt/øvre sjikt har jeg bare kommet fram til Glødebåndstetra og/eller ildtetra. ... Tar gjerne i mot tips til hvem som går sammen med hvem og hvilke jeg kan ha i øvre og midtre sjikt sammen med noen av bunnfiskene


Fullt blir det fort hvis man har valgt seg aggressive fisk, eller fisk som helt uten forhold til størrelsen "tar veldig stor plass". Rett og slett fordi de kanskje er aggressive, liker ikke visse typer av andre fisk, yngler ofte og har sterk territorial atferd osv.

Av de du nevner på den øverste listen din, ville jeg (iallefall inntil videre) holdt meg kun til pakistanbotia og kuhliål. En antennemalle (Ancistrus) kan gå an, men disse hannene kan noen ganger kuppe de beste hulene som eldre og bli ganske sure hvis de må dele. Derfor; sørg for flere huler, slik at både kuhlier, pakistanbotiaene og antennemallen får hver sin og helst en til overs også Valgmuligheter er alltid bra, forsyn dem med godt med skjulesteder og huler.

Når det kommer til stimfisk, tror jeg du vil etterhvert komme frem til at èn stimfisk på såpass lite areal er nok. Det blir lett litt kaotisk og mye "kreti og pleti" om man blander flere typer stimfisk i samme kar. Det er bare rot, syns jeg Maks to ulike, helst bare en. Men det går vel litt på smak og behag dette. Noen ser jo ikke kaos selv om det tramper dem på tærne (jeg bor sammen med en sånn) og syns alt ser greit ut likevel.


Sånn til å begynne med, inntil du får litt mer erfaring osv, burde du dermed kanskje kjøpe bare disse fiskene:
pakistanbotia (5-6 stk)
ildtetra (10-20 stk)
kuhliål (en gjeng)

Når du har hatt disse noen måneder, vil du lettere se OM det er rom for flere, eller om det ser fullt ut. Kanskje du heller vil ønske å tilsette flere av samme art av noe du har fra før, for å bygge ut stimen. Jeg tror du vil like pakistanbotiaen, den er flott!
Men vær oppmerksom og husk; se nøye på botiaene i butikken, og skygg langt unna botiaer som ser skinnmagre og utsultede ut. Dette er dårlige tegn, og skyldes sykdom, ikke mangel på mat. Det er dessverre mange botiaer som rammes av det og det kalles "skinny disease" (søk på ordene hos f.eks. Loaches.com)
Mange kjøper slike utmagrede botiaer i den tro at "bare jeg fôrer godt så vil de legge på seg snart". Men det gjør de aldri. Det må masse medisineringer til, både anti-parasitt og anti-bakteriell behandling.

Dessverre er dette relativt vanlig å finne på mange botiaer i butikker, så derfor rådet om å se nøye på de fiskene som velges ut og havner i posen. Er det en tynn en i posen, be om å få den fjernet og få en annen.
Tusen takk for tips alle sammen

Og mona o - tusen takk for "handleliste" og gode tips mtp Pakistanbotiaen! Visste ikke om det sykdomstegnet engang jeg... (Sykdom er kanskje noe man burde lese seg litt opp på nå). Ser for meg en Ancistrus som en gretten gammel gubbe ja Takk for advarselen! (De blir ikke ensomme når de er alene da?).

Begynner nå å innse at jeg nok må ha flere akvarier etter hvert... Er jo så mange fisker man får lyst på når man sitter og leser og ser på bilder=)

Lider valgets kvaler her.. Glødebåndstetra og ildtetra stimer vel ikke tilfeldigvis sammen dersom man skulle sette sammen 5-10 av hver sort? :-p

Finner man huler til bunnfiskene på dyrebutikkene tro? Hva slags type huler foretrekker fiskene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap