Probleer med eheimpumpe

For 2 uker siden kjørte jeg i gang en splitter ny Eheim professional 3e pumpe (2074).

Allerede etter 1 uke fikk jeg alarm på at filteret var så tett at den ikke klarte å kjøre med full effekt. Siden den går i et nesten nyoppstartet kar på 180 liter uten stor belastning syntes jeg dette var litt tidlig. Uansett tok jeg den fra hverandre og renset alt. Da forsvant alarmene. og alt virket normalt igjen. En ny uke gikk og alarmen gikk på ny. Nå har det gått så langt at en rød lampe som indikerer under 50% av maksimal vannkapasitet har tent.

Jeg har kikket på filtermediene og altr virker tipp topp. Altså ingen skitt. Karet er somn sagt på 180 liter og denne pumpen skal klare opp til 360. Når jeg ser på vannstrømmen som kommer ut av slangen virker denne også helt normal. Det er heller ingen knekk på slangene. Det eneste jeg merker er at filtermotoren av og til ruser litt opp og ned og justerer turtallet.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Det ligger vel en hvit fin filtermatte oppå en av substratkorgene? Vet ikke hva eheim har tenkt med denne. Men denne fungerer jo som en filtervatt og tettes vel fort. Har slik i min 2075, men har ikke flow rate indikator på denne, så vet ikke om flowen er redusert. Men har tenkt lenge på om jeg bare skal fjerne denne matten da den garantert tetter seg fort. Fungerer jo som hvit filtervatt på toppen av juwel filter
Jeg har sett på denne filtermatta og den er fortsatt fin og hvit. I det hele tatt virker det ikke som at det er skit dette kommer av. Begynner å angre på at jeg har kjøpt en pumpe med så mye dildall
Tett filter alarm, uten å ha så mye peiling hvordan den måler dette, kan ha flere falske alarmer, så jeg bare tipper litt her.
Står filteret under akvariet?
Hvor lang er slangen fra pumpen til karet, og slangen fra karet til pumpen?
Dimensjoner på disse? Vanligvis pleier pumper ha større slange på sugesiden.
Tilgriset sensor.
Har du sjekket sugelednings biten som er i karet? Kanskje noe blader eller.no på den.
16/22mm er dimensjonen på slangen.

Ca 2 meter på sugesiden og 1,50 m på trykksiden.

Ingen blader eller smuss noe sted.

Trodde kanskje slangen var for lang men da burde vel filteralarmen gått med en gang og ikke etter en uke?
Har en slik pumpe jeg også, og den vil ikke under noen omstendighet gi full effekt Kalibrerer og kalibrerer uten at dette vil funke. Jeg tror rett og slett det er en software feil
Takk for tipset Bjørgvin !! Hivde filtermatta til h... og nå kjører`n som bare det
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap