- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvilke fortyper bruker dere?
Hvilke fortyper bruker dere?
Postet 05.04.10 kl 13:58
Endret: 05.04.10 kl 23:42
Postet 05.04.10 kl 14:59
Endret: 05.04.10 kl 15:07
med arbeidsfisker,mener du da slike som eter alger? det har jeg ikke,har bare de nevnt ovenfor..B. Andresenjeg mater med forskjelig mat etter som hva slags fisk det er i akvariumet. Men alle får fargefôr hver dag. Det so,m slår meg er at du ikke skriver navnet på noen såkalte arbeiderfisker. Har du kaskje ikke? Og hvor stort er akvariumet ditt? Hvor lenge har det vært i bruk?
hatt fisker i ca 6 mnd nå vil jeg tro..husker ikke helt..startet opp med 19 liter,men har tatt i bruk det gamle til sambo for 1-2 mnd tid siden,er 63 liter..
Postet 05.04.10 kl 15:27
Postet 05.04.10 kl 15:39
Postet 05.04.10 kl 15:45
Maddyok,men tar ikke de mye plass?? skal se om jeg kan få tak i en liten en,hvis det finnes..eller må man ha mange?
algespiserene er ganske hissige seg mellom så en holder, og om du kjøper deg et par ancistrus sp. så holder det. til ditt karr.
dem som tar mest plass er plecoene (Gibbicepsene). jeg ble anbefalt feil fisk i butikken så jeg sitter her med 2 stk på 18cm. har ikke funnet et nytt hjem til dem. men resten går det helt fint med. det største karret mitt er på 120l.
Her er et tips. ikke fall for fristelsen og kjøpe deg praktbotia dersom du får trøbbel med snegler. dem trenger nemlig stor plass. da er dverbotiaen et mye bedre valg.
Postet 05.04.10 kl 15:55
Algeetende fisker er absolutt ikke noe "must" i et akvarium. Å skaffe fisker eller dyr til akvariet for nyttens skyld, blir litt feil i mine øyne. En Ancistrus eller en gruppe Otocinclus passer fint i en 63L. Men dette blir OT
Kun flakfôr er en stusselig diett for fisker. Selv fôrer jeg med fryste sorte mygglarver, microorm (levendefôr), avskallet artemia, discusbits, Hikari Cichlid Gold og Cichlid Staple (de tre sistnevnte knuses og får ligge litt i vann før de gies til fiskene). Skal gå berserk i frysern til dyrebutikken i løpet av uka, og kjøpe flere forskjellige typer frossenfôr. For øyeblikket får discusbits og Hikari-fôret ligge, siden jeg foretrekker frosne mygglarver, avskallet artemia og microorm.
Flakfôr finner man ikke hjemme hos meg.
Kun flakfôr er en stusselig diett for fisker. Selv fôrer jeg med fryste sorte mygglarver, microorm (levendefôr), avskallet artemia, discusbits, Hikari Cichlid Gold og Cichlid Staple (de tre sistnevnte knuses og får ligge litt i vann før de gies til fiskene). Skal gå berserk i frysern til dyrebutikken i løpet av uka, og kjøpe flere forskjellige typer frossenfôr. For øyeblikket får discusbits og Hikari-fôret ligge, siden jeg foretrekker frosne mygglarver, avskallet artemia og microorm.
Flakfôr finner man ikke hjemme hos meg.
Postet 05.04.10 kl 19:06
Postet 05.04.10 kl 19:30
B. Andresenja det var maller jeg tenkte på. Etter min mening er det egentlig ganske viktig og ha arbeider fisk.
Det kunne oppfattes slik... men man trenger ikke fisk til å spise alger, snegler er også veldig flinke sånn sett, eller reker. De krever ikke så mange liter av akvariet.
Det står i hver enkelt profil for fiskene dine hva de foretrekker å spise, og så lenge du ikke gir de for mye mat eller for mye lys så kan det godt være at du ikke får så store problemer med alger.
Det er i allefall ingen vits i å skaffe seg pansermaller bare for å ha "arbeiderfisk".
Postet 05.04.10 kl 22:24
B. Andresenja det var maller jeg tenkte på. Etter min mening er det egentlig ganske viktig og ha arbeider fisk. jeg har selv 3 karr. og av arbeidere har jeg disse 3 ancustruser sp. 1 Klovnepleco 2 plecoer 2 flekket pansermaller 4 panda pansermaller 10 dvergbotiaer 3 sebrabotiaer 6 kinesiske algespisere.
Det er litt artig å se at du kommer med dine synspunkter om viktigheten av det du kaller arbeider fisk ;- =) Dette er ingen nødvendighet som du sikkert også vet. Men nok om det. Da skal du nå få litt opplysninger om dine fisk; Ser du har 2 stk corydoras paleatus og 4 corydoras panda..... Disse bør du skaffe deg flere av, da disse trives best, jo flere dem er. Minimum 6 av hver vil jeg si som også nevnes under alle corydorastypene i basen her. Jeg har flere grupper med corydoras selv og har de IKKE for de at de er hva du kaller arbeider fisk. Hva som er nyttig og ikke nyttig er ikke hva en skal gå etter når en kjøper/får fisk. Det er hva en selv liker, evnt vil prøve seg med oppdrett på. Et par av fiskene dine derimot vil nok plages etterhvert som de vokser da dine småkar blir for trange. Hva mener du egentlig med fargefor? Alt for har farger?
Maddy
Hei på deg ;- =) Fisker trenger like variert kost som oss mennesker. Jeg for min del liker kjøttkaker, men ville ikke hatt det hver dag. Du har paletter... om jeg ikke husker feil, der finnes det mye forskjellig ciklidefor, Guppy tar det meste jeg har brukt tidliger (har ikke Guppy lenger). Du har litt forskjellig fisk som du må prøve deg litt frem med litt forskjellig. Røde mygglarver (frosne) er som regel noe alle fisk spiser, men vær litt forsiktig med dette til yngel. Det finnes også en del forskjellige fortabletter, med varierte vitaminer/grønt. Om jeg ikke husker feil står det også i basen under hver fisk hva de spiser. Flakfor blir for "spett" som eneste for til fisken og inneholder ikke alt fiskene dine trenger. Jeg for min del har 13 akvarier, hovedsakelig med corydoras og maller, men også et lite 112L kar med noen levendefødere. Tror iallefall jeg har minst 8-10 forskjellige for jeg bruker ukentlig. Er ikke helt sikker på om jeg ville hatt fiskesammensetningen din i et og samme kar. Jeg mener Guppy/Neontetra og Palettciklider. Ikke det jeg ville hatt sammen. Yngel som evnt Guppyene får blir fort natt mat for Palettene. Men om det går bra hos deg er jo det fint ;- =)
Ønsker deg lykke til med karet ditt og det valget du tar av for til fiskene dine
PS Det var ikke negativt ment det jeg startet innlegget med ;- =)
Postet 05.04.10 kl 23:53
Fra gammelt av, så var det slik at man kjøpte ancistruser for å gjøre algeskrape-jobben vår, og corydoras for å spise slam/matrester.. Men dette er gammelt, og ny lærdom er kommet.. En selvfølge har blitt forstått; Disse trenger fôr tilegnet deres behov!
Såklart hjelper dem til, men arbeidet med å gjøre akvariet rent og fint - er fortsatt eiers anvsar. Det blir helt feil å sulte fiskene fordi man ikke orker å gjøre arbeidet selv.
Såklart hjelper dem til, men arbeidet med å gjøre akvariet rent og fint - er fortsatt eiers anvsar. Det blir helt feil å sulte fiskene fordi man ikke orker å gjøre arbeidet selv.
Postet 06.04.10 kl 02:13
Postet 06.04.10 kl 15:15
Endret: 06.04.10 kl 15:17
LOFFA[QUOTE=B. Andresen]ja det var maller jeg tenkte på. Etter min mening er det egentlig ganske viktig og ha arbeider fisk. jeg har selv 3 karr. og av arbeidere har jeg disse 3 ancustruser sp. 1 Klovnepleco 2 plecoer 2 flekket pansermaller 4 panda pansermaller 10 dvergbotiaer 3 sebrabotiaer 6 kinesiske algespisere.
Det er litt artig å se at du kommer med dine synspunkter om viktigheten av det du kaller arbeider fisk ;- =) Dette er ingen nødvendighet som du sikkert også vet. Men nok om det. Da skal du nå få litt opplysninger om dine fisk; Ser du har 2 stk corydoras paleatus og 4 corydoras panda..... Disse bør du skaffe deg flere av, da disse trives best, jo flere dem er. Minimum 6 av hver vil jeg si som også nevnes under alle corydorastypene i basen her. Jeg har flere grupper med corydoras selv og har de IKKE for de at de er hva du kaller arbeider fisk. Hva som er nyttig og ikke nyttig er ikke hva en skal gå etter når en kjøper/får fisk. Det er hva en selv liker, evnt vil prøve seg med oppdrett på. Et par av fiskene dine derimot vil nok plages etterhvert som de vokser da dine småkar blir for trange. Hva mener du egentlig med fargefor? Alt for har farger?
Maddy
Hei på deg ;- =) Fisker trenger like variert kost som oss mennesker. Jeg for min del liker kjøttkaker, men ville ikke hatt det hver dag. Du har paletter... om jeg ikke husker feil, der finnes det mye forskjellig ciklidefor, Guppy tar det meste jeg har brukt tidliger (har ikke Guppy lenger). Du har litt forskjellig fisk som du må prøve deg litt frem med litt forskjellig. Røde mygglarver (frosne) er som regel noe alle fisk spiser, men vær litt forsiktig med dette til yngel. Det finnes også en del forskjellige fortabletter, med varierte vitaminer/grønt. Om jeg ikke husker feil står det også i basen under hver fisk hva de spiser. Flakfor blir for "spett" som eneste for til fisken og inneholder ikke alt fiskene dine trenger. Jeg for min del har 13 akvarier, hovedsakelig med corydoras og maller, men også et lite 112L kar med noen levendefødere. Tror iallefall jeg har minst 8-10 forskjellige for jeg bruker ukentlig. Er ikke helt sikker på om jeg ville hatt fiskesammensetningen din i et og samme kar. Jeg mener Guppy/Neontetra og Palettciklider. Ikke det jeg ville hatt sammen. Yngel som evnt Guppyene får blir fort natt mat for Palettene. Men om det går bra hos deg er jo det fint ;- =)
Ønsker deg lykke til med karet ditt og det valget du tar av for til fiskene dine
PS Det var ikke negativt ment det jeg startet innlegget med ;- =)takk for fint,utfyllende svar=)
Postet 06.04.10 kl 16:34
Postet 06.04.10 kl 19:56
Postet 06.04.10 kl 20:04
Endret: 06.04.10 kl 20:05