Spørsmål rundt forskjellige filtre bioflow

Hei

jeg har akvarium fra juwel med innebygd filter, for meg virker dette som ganske så greit å godt filter samenlignet med billigere akvarium å innebygde filter osv.

Men har lurer litt på følgene

i filteret mitt er det 2 "skuffer" med 6 "svamper" og et medie.
Slik som vist her: [External Image]

øverst et tynt filtervatt som tar opp det minste støv

så kommer sort kullfilter

derreter en grønn forholdsvis grov svamt som i flg. boken heter nitratfjernersvamp??

så kommer en grov blå svamp.

Neste skuff består av,

1 cirax medie
2 stk blåe store svamper med mindre grovhet enn den over.

i følge boken er det disse 2 svampene som ettehvert vil inneholde bakteriekulturen som er så viktig, hvordan har det seg?

og hva er de andre til?

og i følge juwel skal filterne byttes ganske så ofte, det øverste hver uke. er dette å anbefale ?






Da jeg hadde Juwel-akvarium byttet jeg bare filtervatten innimellom. Vasket den 2-3 ganger, og så byttet jeg den når den begynte å bli for slitt/tett/umulig å få ren.

Resten trenger du ikke å bytte.

Kullfilter skal du ikke bruke til vanlig. Det er kun for å fjerne visse stoffer fra vannet, som f.eks. hvis du har medisinert akvariet og vil fjerne de siste restene av medisinen.

Nitratfjernersvampen kjenner jeg ikke til. Høres noe merkelig ut.

Bakteriekulturen holder i utgangspunktet til i hele filteret, men bakteriene er avhengig av en overflate å feste seg på. Filtermediet med størst overflate blir dermed det mediet hvor flest bakterier sitter.

Tror nok Juwel sin bruksanvisning er noe overforenklet. Og selvsagt laget for at Juwel skal få et jevnt salg av filtersvamper og denslags. Aldri stol på en filtermedie-produsent når de forteller deg hvor ofte du skal bytte ut filtermediet.
okei, men vil kullfilteret gjøre noe negativt om jeg har det stående i da ?

ellers er det slik jeg renget med, sjekket forøvrig bruksanvisningen å den sier lite om denne grønne svampen annet enn en setning som er som følge;

"1 grøn nitratfjernersvamp i emballage" (DK)

Etter at kullfiltret er "brukt" gjør det absolutt ingenting. Jeg ville byttet ut kullfiltret med en gang, og denne "nitratfjerneren" ville jeg nok også byttet ut etterhvert. Bytt ut med vanlig blåsvamp.
Jo, etter det jeg har lest meg til så gjør det noe om kullsvampen blir stående i. I ca 4 uker suger den til seg stoffer som ikke skal være i akvariet. Etter de fire ukene vil det begynne å slippe tilbake stoffene i akvariet. Det er derfor viktig å fjerne den etter max fire uker!

Jeg har også lest at når nitratsvampen slutter å fungere som nitratsvamp, går den over til å fungere som en normal blåsvamp. Med andre ord er det ikke noe poeng å kjøpe blåsvamp

SGS
Jo, etter det jeg har lest meg til så gjør det noe om kullsvampen blir stående i. I ca 4 uker suger den til seg stoffer som ikke skal være i akvariet. Etter de fire ukene vil det begynne å slippe tilbake stoffene i akvariet. Det er derfor viktig å fjerne den etter max fire uker! Jeg har også lest at når nitratsvampen slutter å fungere som nitratsvamp, går den over til å fungere som en normal blåsvamp. Med andre ord er det ikke noe poeng å kjøpe blåsvamp :-)


Dette stemmer som du sier, så det nå på en annen side i brukerveiledningen. Etter 3-4 uker byttes kullsvampen. Og det opplyses om det du sier ved. lengre intervall.

Dette med nitratsvampen stemmer også, den hva som nevnt pakket i plast. Og inneholder middler som reduserer nitrat og fosfat for å holde algevekst på et minimum. Den mister effekt etter lengre bruk. (ca 6uker er opplyst)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap