Hjelp til å bli kvitt skjeggalger

Jeg har fått skjeggalger i akvariet. Jeg vet at grunnen er overforing, så nå er det skjerpet inn med foring...
men nå er nå disse algene her da, og jeg får de ikke bort. Har tatt ut planter som var hardt angrepet, alt av inventar i kavariet er tatt ut og gjort rent 8med ny børste og rennende vann), jeg har mørklagt akvariet i en periode. men det kommer bare tilbake. går ut fra at det ligger endel i pumpen slik at det vil være rester igjen uansett hvor mye jeg gjør rent. Finnes det noen mulighet for å få bukt med skjeggalger eller må hele akvariet legges brakk og man må begynne på nytt når man har fått de?
karet er 200l stort, inneholder et skalarepar, 7 c. panda, 8 c. trilineatus, et ansistruspar og to doktorfisk.
Skjeggalger er en bestemt type alge som ikke pleier å bre om seg slik du beskriver. Den kommer ofte i starten av et akvariums innkjøringsperiode, fordi det da mangler visse næringsstoffer. Derfor tror jeg kanskje ikke det er skjeggalger du har. De er ofte bare et forbigående problem også, da de stort sett bare trives når vannet er svært næringsfattig.

Den algen jeg tenker på utifra beskrivelsen din, er en helt annen, nemlig penselalger (også kalt rødalger). På engelsk kalles de "brush algae", fordi tustene minner om børstetuppen av en liten pensel.
For å identifisere algetypen sikkert, kan du se på bildene i denne artikkelen om alger. Bilde av penselalger finner du helt nederst i artikkelen. Er det den du har?
Penselalger kommer i akvarier med veldig høy sirkulasjon. Kan dette være tilfelle i ditt kar?
Penselalger har ikke noe med overfôring å gjøre, og du blir ikke kvitt dem ved å mørklegge. Det er bare å glemme (jeg har prøvd....to måneder uten å ha akvarielyset på, og fremdeles like mye penselalger!) De er vanvittig seiglivede, og dukker opp igjen hele tiden dersom forholdene er riktige for dem. Og forholdene de trenger er høy sirkulasjon, og høy forekomst av dødt materiale. De slår seg ned på de eldste bladene på planter, altså blader som ikke lenger er i vekst men står stille. De pleier også å vokse på kunstig inventar i karet (plast, stener osv) som står godt plassert midt i sirkulasjonens vei, og ofte i nærheten av utblåset til filteret er forekomsten av denne algen størst.

Hos meg har jeg fått bestanden av penselalger under kontroll ved å dempe sirkulasjonen i karene, og skru ned på antall liter i timen som filterne pumper ut. Ved å gjøre det, er akvariene mine bare minimalt plaget med penselalger, de finnes kun i veldig små mengder som man gjerne må lete etter for å få øye på. Da er det greit for meg, så lenge det ikke blir mer enn det.

Ikke alle filtertyper har denne finessen som gjør at man kan velge styrken på utblåset, men mine har det. Jeg har bare utvendige tønnefiltere (Eheim). Det er nemlig et krav fra min side når jeg kjøper filtere, at de skal kunne justeres mht antall liter i timen de pusher Jeg setter også helst innsug til filterne i ene enden av karet, og utblåset i den andre. Ikke på samme side. Står de på samme side, øker sirkulasjonen i karet fordi vannet da går to ganger langs lengden av karet, mens om de er i hver sin ende går det en gang.

Hadde samme problemet(men bare vasspesten ble algete), så kjøpte meg 2 SAE'r. Ikke hatt problem siden
Ut fra bildene syns jeg det ser ut som både skjeggalger og penselalger jeg har. Har en del sirkulasjon i karet. Utblås er veldig til overflaten da. Jeg har hatt problemer med akvarieplantene. De ser ikke så fin ut, så der har du sikkert det med dødt materiale. Planen er nye planter etterhvert, men akkurat nå er lommeboken ikke enig (ungene trenger nye sko...). jeg har en am top 3338 utvendig filter 1200l/t. Tror ikke jeg kan skru den ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap