- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Plassering av akvarium
Plassering av akvarium
Hei!
Vi er i oppstartsfasen, har kjøpt oss et akvarium på 160 l, men ble litt usikre på hva som er lurt når det gjelder plassering. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å sette det på en lang sittebenk. Den er stødig og tåler fint vekten, men vil det bli for mye bevegelse med tanke på glasset, siden det også er plass til å sitte på samme benk ved siden av karet? Tenkte evt å legge noe på benken, type liggeunderlag/antiskli, med ei plate oppå der igjen, altså under akvariet. Noen som mener noe om dette? Er litt redd for at det skal sprekke...
Hvor mye (eller lite) skal egentlig til for at det skjer?
Vi er i oppstartsfasen, har kjøpt oss et akvarium på 160 l, men ble litt usikre på hva som er lurt når det gjelder plassering. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å sette det på en lang sittebenk. Den er stødig og tåler fint vekten, men vil det bli for mye bevegelse med tanke på glasset, siden det også er plass til å sitte på samme benk ved siden av karet? Tenkte evt å legge noe på benken, type liggeunderlag/antiskli, med ei plate oppå der igjen, altså under akvariet. Noen som mener noe om dette? Er litt redd for at det skal sprekke...
Hvor mye (eller lite) skal egentlig til for at det skjer?
Postet 06.04.10 kl 14:04
Postet 06.04.10 kl 14:15
Endret: 06.04.10 kl 14:16
Postet 06.04.10 kl 14:31
Hm, den velter garantert ikke, men har tenkt litt på det med stress for fiskene. Det er ingen sitteplass som er i daglig bruk akkurat, men et sted der man gjerne setter fra seg en sekk eller veske. Men vi har unger i sin villeste alder som nok kommer til å fyke forbi akvariet noen ganger om dagen - og kanskje nettopp sette seg ved siden av for å studere fiskene. Hvordan skal vi løse dette da, tro...
Postet 06.04.10 kl 14:35
ErlaHei! Vi er i oppstartsfasen, har kjøpt oss et akvarium på 160 l, men ble litt usikre på hva som er lurt når det gjelder plassering. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å sette det på en lang sittebenk. Den er stødig og tåler fint vekten, men vil det bli for mye bevegelse med tanke på glasset, siden det også er plass til å sitte på samme benk ved siden av karet? Tenkte evt å legge noe på benken, type liggeunderlag/antiskli, med ei plate oppå der igjen, altså under akvariet. Noen som mener noe om dette? Er litt redd for at det skal sprekke... Hvor mye (eller lite) skal egentlig til for at det skjer?
Dette hadde jeg aldri tatt sjangsen på, det er mye vann og mye trykk i tanken.. Hvis det hele veien kommer vibrasjoner kan du til slutt risikere at tanken brister. Skal en del til og det kommer sikkert ikke til og skje men jeg hadde ikke risikert 160L vann på gulvet av den grunn.
mvh Kenneth
Postet 06.04.10 kl 14:36
Jeg regner med at benken er i treverk.
Tre er sterkt, men seigt og det fjærer.
Glass er sterkt, men sprøtt og det fjærer ikke.
Jeg vet ikke hvor stødig den benken er, men jeg forestiller meg at den vil fjære noen millimeter hver gang noen setter seg på den. Og det blir for mye bevegelse for glasset og skjøtene et 160-liters akvarium, tror jeg.
Tre er sterkt, men seigt og det fjærer.
Glass er sterkt, men sprøtt og det fjærer ikke.
Jeg vet ikke hvor stødig den benken er, men jeg forestiller meg at den vil fjære noen millimeter hver gang noen setter seg på den. Og det blir for mye bevegelse for glasset og skjøtene et 160-liters akvarium, tror jeg.
Postet 06.04.10 kl 14:38
Takk for svar! Benken er veldig stødig, men noe vil den nok fjære, når den i tillegg står på tregulv. Dere bekrefter egentlig bare det vi fryktet selv. Men om vi nå gjør det umulig å sitte på benken, så må det vel tåle den evt fjæringen som blir i gulvet når vi går forbi? Håper å få plassert det i løpet av morgendagen, så kommer det sikkert flere spørsmål etterhvert når vi skal sette fisker i det...
Postet 06.04.10 kl 15:13
Postet 06.04.10 kl 15:20