Er denne luftpumpen grei nok til å knekke proteinhinne?

Jeg sliter litt med proteinhinne. Corryene snapper luft ganske hyppig. Ikke etter jeg har skiftet vann da. Da går hinnen vekk. Men litt plagsom å måtte skifte vann så ofte pga dette. Jeg forer en del, derfor proteinhinne tenker jeg. Vannverdiene er OK.

Jeg vurderer å anskaffe meg en luftsten koblet til en luftpumpe etter å ha lest en del om proteinhinner her på forumet.

Vil denne ta knekken på proteinhinnen? Vil den også tilføre oksygen? Tror jeg har nok oksygen (Har sirkulasjon og litt bølger i vannet)



eller hva med denne:

Karet er på 115l.

Må jeg kjøpe en luftsten utenom? TIPS[External Image]
Da må jeg kjøpe luftsten utenom, men det er vel ikke stress?
For din egen del, så bør du kjøpe luftestein ja.. Og, ja, den vil være kraftig nok.. Skal ikke så mye til.

Men jeg syntes det var rart at du får såpass proteinhinne hvis du har kraftig vannbevegelse, hmm.

Fra siden:
Luftpumpe på 100 L/T, meget stillegående og vibrasjonssvak. Leveres komplett med slange og justerbar "luftesten". :
John Christoffer Mæland
Må jeg kjøpe en luftsten utenom? TIPS



Står at denne er komplett med luftestein. 1 stk på 100l modellen og 2stk for de andre modellene


resten kan jeg desverre ikke svare på... aldri brukt en sånn :P
Jeg har ikke KRAFTIG, men jeg har et tynt belegg som legger seg øverst. Som sagt, jeg forer mye.

Men hva me denne da? synes den var dyr iforhold til denne:



Jeg må kjøpe en luftsten utenom da.

Var ikke mye prisforskjell så jeg, hehe

Jeg går for den eheim jeg....

Du trenger ikke å kjøpe en "bruse stein" i tillegg da det følger med en til Eheim air 100.
Om utbåset på pumpa lager bevegelse i overflata skal du ikke få den hinna, og du får nok oksygen i vannet, om du får hinne allika vel i hjørner av akvariet, så MÅ du fore for mye eller ha noe som råtner i akvariet

Mvh VT
Hmm.... Nå ble jeg betenkt her. Dropper den fra webzoo uansett. Gidder ikke å betale 125kr i frakt for en vare som koster i overkant av 200kr..

Link til noen som selger disse?


Har stabile vannverdier. Corryene snapper luft, men ikke etter jeg skifter vann... Tror ikke jeg har noe som råtner i akvariet. Har en Store eplesnegle som flyr rundt og spiser. Itillegg så lukter det ikke råte ihvertfall...

Uansett, hadde satt pris på en link til en nettforhandler som selger luftpumper og luftsten....
Som jeg sa
Om utblåset lager bevegelse i overflata Så skal du ikke få det problemet

Mvh VT
hvorfor ikke angripe saken i riktig ende??

Problemet med proteinhinne vil jo ikke bli borte av seg selv, om du setter opp en brusestein...

Hvorfor må du fore så mye da?
Hvordan er filterkap. i forhold til karret?
Hva legger du i ordet "ofte" når du snakker om vannbytte?

Det at coryene snapper luft kan være av flere årsaker...hva er de forskjellige vannverdiene dine?
Vel, jeg får det problemet alikevel... Noen som en link til en grei luftpumpe sammen me en luftsten?
Bare en tanke fra meg da ,har du sjekket nitritt?
Det er ikke ofte jeg har hatt nitritt i karene mine ,men de få gangene det har skjedd at coryene snapper etter luft ofte ,så har det altså vært nititt som har vært årsaken. Skader ikke å sjekke ihvetfall
julnil
hvorfor ikke angripe saken i riktig ende?? Problemet med proteinhinne vil jo ikke bli borte av seg selv, om du setter opp en brusestein... Hvorfor må du fore så mye da? Hvordan er filterkap. i forhold til karret? Hva legger du i ordet "ofte" når du snakker om vannbytte? Det at coryene snapper luft kan være av flere årsaker...hva er de forskjellige vannverdiene dine?


Greit, da skal jeg angripe saken i riktig ende.

Jeg har eheim 2224. Denne er vel mer enn stor nok for mitt kar. Jeg forer ca en terning med frysetørket for til dagen. ( Akudim sine produkter) Noen malle pellets og tbl og flakfor... Små mengder, 4 ganger dagen ca.... (Vet dette er MYE) Men de spiser opp.

Jeg bytter ca 15% vann annenhver dag.

Jeg skal sjekke vannverdiene nu...
Jeg sjekket nitritt for 2 dager siden. Da var det null
EN gang til
Utblåset på pumpa di? lager den "liv" i overflata ??
julnil
hvorfor ikke angripe saken i riktig ende?? Problemet med proteinhinne vil jo ikke bli borte av seg selv, om du setter opp en brusestein... Hvorfor må du fore så mye da? Hvordan er filterkap. i forhold til karret? Hva legger du i ordet "ofte" når du snakker om vannbytte? Det at coryene snapper luft kan være av flere årsaker...hva er de forskjellige vannverdiene dine?


Nå har jeg målt på nytt: Ph: 7,3
gh: 4
kh: 3
No3: 0
Grøten
EN gang til Utblåset på pumpa di? lager den "liv" i overflata ??


Vannet sirkulerer. Ser jeg under ifra, så ser jeg små bølger komme ut fra utblåset. Utblåset står paralelt med vannoverflaten. Altså, 50% under vann og 50% over vann.

Når jeg titter ned i akvariet nå, og dytter fingeren nedi, så ser jeg belegg rundt. Selv om jeg byttet 15-20% vann for en liten time siden....


EDIT: Jeg har tror på dette løser seg om jeg anskaffer meg det jeg spurte om heeelt i begynnelsen. Men takk for all omtanke


Har noen en god link til luftpumpe og luftsten? Jeg ser at aquamanias selger, men de har ikke noe produktomtale...
Gir opp
Enten så er det for mye mat eller noe annet som råtner, men prøv med luftpumpe du, mulig du for mer fart i det som råtner, for noe rart er det

Mvh VT
Vannet bruser ikke da, altså det skvulper ikke. Fra overflaten sett gir det kun sirkulasjon...
Grøten
Gir opp Enten så er det for mye mat eller noe annet som råtner, men prøv med luftpumpe du, mulig du for mer fart i det som råtner, for noe rart er det Mvh VT


Kan kanskje være noe som råtner ja, eller overforing...

Jeg kan jo prøve å fore mindre i noen dager og se hva som skjer i første omgang....
Skal være nok det, trenger ikke være "storm" i akvariet, nok at du ser det bølger litt. Prøv 2-3 dager med "storm" i oveflata, Om det ikke gir seg da så enten er det for mye mat eller noe som råtner i akvariet ditt

Mvh VT
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap