Hvitt slim i nystartet kar.

Startet et 112 l kar for 5 dager siden. Har to mangroverøtter i og to lavasteiner. Idag ser jeg at det er kommet et gjennomsiktig hvitaktig slim på den lyse delen av rota! Er det dette som er bakteriekollonier? Går d bort av seg selv? Hva betyr dette? Har lest at snegler kan spise dette. Har byttet halvparten av vannet for to dager siden,da vannet var så brunt pga røttene. Dette er blitt bedre. Hvor lenge må karet stå før jeg kan ha i planter? Gh- 8 , KH- 6 , ph- 7 Håper noen kan komme med råd!!!
Det samme har skjedd meg ved oppstart av et 105liter.
Grus, noe planter og to trerøtter. Det lyse feltet ble dekka av noe hvitt, slimaktig etter 3-4 dager.
Ut for skrubb og 50% vannbytte, slimet tilbake etter to dager.

Jeg droppa hele rota, og problemet er borte. Butikken har ikke hørt om noe lignende, men en mulighet er at det er en form for alger?

Hadde forøvrig Nitridac og Aquasana i vannet, roten kjøpt på Tam.

Kommer ofte slik slimaktig hvitt på ny innsatte røtter.. Ikke farlig i det hele tatt, men for akvaristen sin del - så kan det gjerne fjernes.

Jeg har dette slimet i et yngelkar, og jeg orker ikke fjerne det. Bruker bare å ta slamsugern litt over der slimet er, og noe forsvinner.

Gi den en rask sprøyt i dusjen hvis det irriterer deg. Kommer det tilbake, så er det bare å gjøre det på nytt.. Det er ikke evigvarende :p
Takk for svar! Hadde forøvrig en likedan rot oppi 54 liters karet og ingenting skjedde med den ( sikkert for at d karet har vært gående i nesten et år) Fikk ikke svar på når man kan sette i planter,og om snegler virkelig eter dette slimet!
Du kan ha planter i med en gang..

Hvis dette er et nyoppstartet kar, så bør du ha dem i med en gang - og la være blad som råtner.. Det gir filterbakteriene noe å leve av, og resulterer en sunnere bakterieflora.

Hvorvidt snegler spiser dette vet jeg ikke.
Oki,takk for svr igjen! Ska skaffe meg noen planter da! Noen du anbefale? Sverdplante, kattepest? Og forresten har du noen erfaring med snegler? Hva er fordelen med dem , og i så fall hvilke typer?
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap