Fortsatt ingen nitritt?

Hei, første post på forumet etter å ha vært aktiv leser i ca 2mnd.
Holder på med innkjøring av et 180L juwel akvarie som jeg overtok av en venn etter at han hadde hatt det liggende i garasjen i et års tid..
Uansett.. "Problemet" er at jeg fortsatt ikke måler noe nitritt selv om det er 30 dager siden jeg startet opp..
Noen som har opplevd så lang innkjøring uten å få målt noe nitritt?
Vet nitritt toppen skal komme etter 4-6 uker, men er vel på tide å måle ihvertfall litt?

I den originale pumpen som fulgte med kjøpe jeg alt filter nytt da det bare var et par igjen oppi der fra han som eide det tidligere.. Har et fint, 3mellomgrove og 1 sånn biokassett ting.. samt noe filtervatt på toppen..

Bør jeg fortsette å vente eller prøve med et par ancistruser (som jeg har tenkt å begynne med).. Har lite lyst å ta knekken på fisk
Gratulerer med akvarium!

Jeg har hatt nitritt-toppen etter to uker i begge kar. Etter fire uker satte jeg inn fisk, helt uproblematisk. Har du målt daglig, sånn at du vet helt sikkert at det ikke har vært nitritt? Måler du nitrat nå (sluttproduktet i syklusen)?

Hva har vært i karet under innkjøring?
Målte vel først nitritt etter 2-3 uker.. Hadde med meg en vannprøve til den lokale dyrego sjappen for å måle litt andre verdier etter 3-4 uker.
Fikk bare målt PH, nitritt og nitrat.. Både nitritt og nitrat var på 0. Derfor regner jeg med at det ikke har vært noe nitritt topp i mitt kar.

Har siden dag 1 hatt 5(ish) sverdplanter og 10+ vallisneria samt et par røtter.. har også matet "fiskene" siden dag 2 eller noe sånt..
Litt merkelig å ville ha nitritt, men.. Begynner å bli utolmodig :P

Takk for hurtig svar forresten
Det som er rart her, er jo at det ikke er nitrat. For er det ikke nitrat, er det heller ikke noe sluttprodukt i den syklusen som skal gå i akvariet.

Her tror jeg nok mer erfarne akvarister enn meg må inn og svare. Har dyrebutikken din målt med dråpetester eller strips, vet du det?
Det har bare vært målt med dråpetester, ja..
Første tegn på at nitrogensyklusen er i gang er at du kan måle ammoniakk (eller ammonium om du har pH under 7,0). Om du ikke ser spor av ammoniakk, har prosessen kanskje ikke startet ennnå? Hold øye med pH verdien. Om vannet blir for surt, kan prosessen stoppe opp. Da kan du sette til litt natron for å øke pH.

Siden du ikke har fisk eller andre dyr i karet, ville jeg hatt i 2-3 milliliter vanlig Salmi husholdningssalmiakk. Du kan muligens bruke andre merker, men Salmi er jeg helt sikker på ikke inneholder noen skadelige tilsetningsstoffer. Derved tilsetter du egentlig en liten dose ammoniakk som er mat for de første bakteriene du ønsker. Mål både ammoniakk og nitritt dagen etter. Har du ammoniakk, men ikke nitritt, er prosessen ikke fullført. Sett til ca 2 milliliter Salmi hver dag til du ser at bakteriene omvandler ammoniakken til nitritt i løpet av døgnet og nitrittoppen kommer og går. Hvis du dagen etter å ha tilsatt Salmi ikke lenger kan måle ammoniakk eller nitritt, er prosessen sluttført. Skift 30 - 40 % av vannet og sett inn fisk med en gang.

Om du ønsker å ha i mange fisk med en gang, kan du øke dosen Salmi, 5 ml burde være ok i en 180 liter. Når syklusen er over, det tar ikke mange dager mer enn ved bare 2 ml, slutter du med Salmi, tar stort vannbytte og hiver inn fisk. Jeg kjørte inn en 530 liter for 14 måneder siden og en 230 liter nå i februar. Funker helt flott. Billig og med full kontroll. Du kan få endel trådalger, men et dusin Amanoreker tar seg av det på noen få dager. Alger kan du forresten få også med andre innjøringsmetoder.

Lykke til
Sigmund
Det var da spesielt. Ingen nitrat tilsier at det ikke er noen form for nitrogensyklus igang. Du får prøve å ha oppi litt amoniakk, slik man får kjøpt til husvask er sikkert greit.
Du kan selvsagt istedet fore det tomme akvariet med flakfor eller noe annet, over tid vil det også brytes ned til amoniakk. Men om du bruker ren amoniakk er det en antydning raskere, og du kan måle vannverdiene og sjekke om du får utslag for amoniakk, så er du sikker på at testen fungerer.
Heihei takker for nok et svar.. Fikk ikke målt ammoniakk(ammonium?) hos dyrego... men syntes jo det høres rart ut at jeg ikke skulle ha kommet lenger enn det i syklusen..
Vurderte faktisk en stund å bruke salmi metoden, men fant ut at jeg heller fikk ta det den "lette" vanlige metoden..
Har hatt i etpar (5-6) jegersnegler nå for å bli kvitt noen av de andre sneglene som kom med plantene så nå er det ikke lenger noe alternativ..
En annen ting som er litt spesiellt med akvariet mitt er at jeg bruker coop extra kattesand som bunnsubstrat etter å ha lest så mye positivt om dette (og så var det jammen billig og), men dette har vel neppe noe med nitritten å gjøre..

Trådalger har jeg allerede da jeg har matet litt i overkant mye de siste dagene..
For som sagt har jeg jo lyst på fisker etterhvert :P
Så du har alger?? og plantene lever i beste velgående??

Er du sikker på at de testet vannet med dråpetester? og at de testet for nitrat?

Synes dette høres veldig merkelig ut!

Alger(og planter) lever av nitrat så vidt meg bekjent? så hvordan kan du få alger uten å ha overskudd av nitrat i vannet??

Jeg ville testet vannet en gang til, var jeg deg!
hehe.. ja jeg trodde algene levde best av overskuddsnæring og..
Føler de ansatte i dyrebutikkene ikke har så god peiling som de burde hatt etter å ha lest mye negativt her + har spurt de om endel spørsmål som de hadde mindre peiling på enn meg....
Plantene lever ikke akkurat i beste velgående lenger, men de lever.
En del blader har blitt brune og "vassen", men flesteparten er fortsatt fin og grønn.. dessuten har de blitt mange fler enn da jeg kjøpte de.. (har ikke nok bunnæring, men det er en annen diskusjon)

Kanskje jeg skal prøve alle dyrego butikkene i stavanger for å se om de måler samme verdiene :P Synd om det skal være talentløst liksom.
eller enda bedre.. Kjøp deg testene selv!

Nitritt, nitrat, ammonium/ammoniakk, pH, Gh, Kh er tester alle akvarister burde ha tilgang til spør du meg! Du vil få behov for å teste det mange ganger! og hva hvis du oppdager en lørdagskveld at ett par fisker henger i overflaten og puster tungt? Ville det ikke da vært greit å kunne teste vannet med en gang, heller enn å måtte vente til mandag?
Mjo.. Har egen nitritt og PH test.. Uansett om det er lørdagskveld og du/jeg måler skyhøye verdier av noe, være det nitritt, nitrat, GH, PH osv er det ikke noe annet å gjøre enn å skifte mye vann
Sliter litt med økonomien denne mnd (diverse avgifter bil, eu godkjennning, skyhøy strømregning osv)
Så får kjøpe meg de "mindre viktige testene" etterhvert...

Forresten er jeg 100% sikker på at det var dråpetester som vannet ble testet med og jeg har PH på rett over 7..

Takk for alle svar så langt, hyggelig at folk bryr seg!
Jeg har hatt enkelttester fra jeg startet sist jul. Derfor har jeg fått prøvd både Tetra og JBL, og liker definitivt JBL best. Det jeg har i skapet nå er nitritt, nitrat, amoniakk, ph og gh. Kh har jeg fått målt på butikken, så jeg vet hva den ligger på.

Nå har jeg bestilt meg denne:

Jeg liker godt å ha dråpetester tilgjengelig, og tester vannet hver gang før jeg skifter vann. I tillegg tester jeg for nitritt daglig i en uke etter å ha satt inn nye fisker, for å ha kontroll på om filteret takler den økte belastningen. Da vet jeg alltid hvordan det ligger an i karene mine
Jeg har Denne Og er veldig fornøyd! Hærlig å ha alle testene samlet i en koffert. Slipper at de ligger strødd i akvarieskapet!

Eneste er at tetra sin NO2- test ikke viser NO2- nivåer under 0,3. Hær er JBL sin test bedre!
så konklusjonen til ekspertene er å få nye målinger på nitritt, nitrat og ammoniakk(ammonium?)?
Får se om jeg får tatt meg en tur til noen andre akvariesjapper i løpet av neste uke da... så fort som mulig :P
Pakk i noe som gjør at du vet helt garantert at du har ammoniakk, så måler du amoniakk, nitritt og nitrat
Så har jeg vært og fått meg noen nye vannverdier... Til min skuffelse og overraskelse målte det 0 ammoniakk (Ph på 7+) Ingen nitritt og ingen nitrat...
Merkelige greier dette! Har jo foret med vanlig flakfor siden oppstart.

Noen råd/tips/vink om hva jeg bør gjøre nå videre?
Siden ingen det tydeligvis ikke er noen nitrogensyklus påbegynt må det vel hardere virkemidler til verks..
Jeg har faktisk opplevd det samme som du i to av mine kar under innkjøringen. Målte nitritt etter noen uker og så nærmest ikke-eksisterende med nitrat før fiskene flyttet inn. Jeg gikk ut fra at plantene mine rett og slett brukte opp den nitraten som var tilgjengelig. Satte inn forsiktig med fisk i starten og målte jevnlig, men fikk ikke noen problemer. Nitraten kom først med økt fiskemengde her hos meg. Snålt.
Det ble vel tipset tidligere i tråden om tilsetning av salmiakk? for å sparke igang ammoniakken?
Salmiakk er amoniakk.

Ha i litt salmi slik at eventuelle filterbakterier får noe å jobbe med. Skulle det være som Astrid opplevde, at plantene rekke rå bruke opp det meste så vil kanskje en kork salmi i noen dager på rad være mer enn hva plantene klarer å ta unna, slik at du får målbar nitrat/nitritt.
Jeg ville ihvertfall prøvd meg med en kork salmi hver dag i to-tre dager, dagen etter siste korken ville jeg målt ammoniakk, nitritt og nitrat.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap