- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vann fra dusjen, det samme som vann fra springen?
Vann fra dusjen, det samme som vann fra springen?
Postet 10.04.10 kl 21:01
Postet 10.04.10 kl 21:03
Postet 10.04.10 kl 21:05
Postet 10.04.10 kl 21:06
Postet 10.04.10 kl 21:07
Postet 10.04.10 kl 21:07
Postet 10.04.10 kl 21:10
Postet 10.04.10 kl 21:17
Postet 10.04.10 kl 21:19
Postet 10.04.10 kl 21:19
Postet 10.04.10 kl 21:21
Postet 10.04.10 kl 21:24
Postet 10.04.10 kl 21:25
Postet 10.04.10 kl 21:30
Jørgen StrandMen er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P
Lunkent vann har med varmtvann fra varmtvannstanken. Det er mye rart av bakterier som liker å bo i slikt vann. I tillegg får du med kobber, som mye fisk tåler svært dårlig selv i ørsmå konsentrasjoner.
Jeg pleier å ta kaldt vann fra springen, også koker jeg opp vann for å spe på. Hadde jeg hatt plass ville jeg heller mellomlagret vann, men da tror jeg samboen hadde gått av skaftet og kastet akvariet på dør...
Postet 10.04.10 kl 21:45
ville bare si at jeg bruker kaldt vann(ikke iskaldt) fra dusjen jeg og det har gått helt fint det.. bare pleid å mellom lagre ved kun til yngel.. da disse er i små akvarier.. gjør faktisk ikke dette så ofte lenger, men så klart overlevelse prosenten øker jo seff, hvis jeg mellom lagrer.. men har litt for mange akvarier, så det blir alt for mye jobb.. har 530L-160L-112L-54L- Ca. 10L som brukes til yngel og reker... så hvis jeg skulle mellom lagret vannet for alle karene så ville jeg ikke hatt plass å gå på... iallefall: skulle bare nevne at jeg bruker kaldt vann fra dusjen... aldri hatt problemer.. dette er mine erfaringer..
Postet 10.04.10 kl 22:15
Wilairotville bare si at jeg bruker kaldt vann(ikke iskaldt) fra dusjen jeg og det har gått helt fint det.. bare pleid å mellom lagre ved kun til yngel.. da disse er i små akvarier.. gjør faktisk ikke dette så ofte lenger, men så klart overlevelse prosenten øker jo seff, hvis jeg mellom lagrer.. men har litt for mange akvarier, så det blir alt for mye jobb.. har 530L-160L-112L-54L- Ca. 10L som brukes til yngel og reker... så hvis jeg skulle mellom lagret vannet for alle karene så ville jeg ikke hatt plass å gå på... iallefall: skulle bare nevne at jeg bruker kaldt vann fra dusjen... aldri hatt problemer..:) dette er mine erfaringer..
ville du dusjet i dette vannet? med tanke på temp, prøver å fårdstå ca, hvor kaldt du snakker om
Postet 10.04.10 kl 22:25
siande[QUOTE=Jørgen Strand]Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P
Lunkent vann har med varmtvann fra varmtvannstanken. Det er mye rart av bakterier som liker å bo i slikt vann. I tillegg får du med kobber, som mye fisk tåler svært dårlig selv i ørsmå konsentrasjoner.
Jeg pleier å ta kaldt vann fra springen, også koker jeg opp vann for å spe på. Hadde jeg hatt plass ville jeg heller mellomlagret vann, men da tror jeg samboen hadde gått av skaftet og kastet akvariet på dør...
Hvis du har bakterier i varmtvannstanken din, bør du skifte tank. Det er en myte at bakterier trives i det varme vannet. Det er faktisk flere (og levende) bakterier i kaldvannet fra springen enn det er i vv-tanken. De fleste tanker holder 63 - 80 grader, avhengig av hvor de er og hvor gamle. I disse temperaturene dør de aller fleste bakterier.
Men du har helt rett i at en gammel tank vil avgi stoffer til vannet, som f.eks. kobber. Og det er dette som kan være skadelig for fiskene.
Postet 10.04.10 kl 22:58
Viktor[QUOTE=siande][QUOTE=Jørgen Strand]Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P
Hvis du har bakterier i varmtvannstanken din, bør du skifte tank. Det er en myte at bakterier trives i det varme vannet. Det er faktisk flere (og levende) bakterier i kaldvannet fra springen enn det er i vv-tanken. De fleste tanker holder 63 - 80 grader, avhengig av hvor de er og hvor gamle. I disse temperaturene dør de aller fleste bakterier.
Men du har helt rett i at en gammel tank vil avgi stoffer til vannet, som f.eks. kobber. Og det er dette som kan være skadelig for fiskene.
vi fik ny tank i 2007-2008, er dette regnet som gammel og kan være dumt å tappe vann til akvariet fra?
Postet 10.04.10 kl 23:00
ViktorHvis du har bakterier i varmtvannstanken din, bør du skifte tank. Det er en myte at bakterier trives i det varme vannet. Det er faktisk flere (og levende) bakterier i kaldvannet fra springen enn det er i vv-tanken. De fleste tanker holder 63 - 80 grader, avhengig av hvor de er og hvor gamle. I disse temperaturene dør de aller fleste bakterier.
*host* Vet du hvor mange bakteriestammer som trives på 60-70 grader? Mer enn nok til å gi meg hikke.
Postet 10.04.10 kl 23:05