Vann fra dusjen, det samme som vann fra springen?

hey , er det hipp som happ om jeg tar vann fra springen eller vann fra dusjen, hvis jeg kan ta vann fra dusjen så er jo det mye enklere noen erfaringer, eller svar , velkommen
jeg gjorde det i nesten to år, gikk bra det.
gikk. jeg har flyttet, mitt nye sted er det mer praktisk å bruke springen på kjøkkenet :p
Det er likegyldig. Vann fra springen/dusjen kommer begge fra hovedvannledningen.
ojaa , da tror jeg prøver det hørtes ut som om det gik bra hel til ........

men tusen takk for svaret , dette vill gjøre vannskiftet lettere
Birk Laane
Det er likegyldig. Vann fra springen/dusjen kommer begge fra hovedvannledningen.

aha! det var det jeg trodde! men følte jeg måtte sikre meg i hue og rævva flørst
Hei, sorry for å "haie" tråden, men fyller dere lunket vann eller kaldt? er vel ikke så bra med 30% kaldt vann rett i tanken liksom..
jeg ville ha tappet litt vann i "akvariebøtta" mi, testet tempen, og om den var bra, hadde jeg bare kjørt på, enten med en slange fra selve dusjen elller 10 og 10 liter i ei bøtte, som foresten er BLÅ!
Jeg bruker kaldt vann fra springen som står i et døgn i bøtter for å luftes og tempereres : Har 125-liter, og bytter 3 1/2 bøtte. Husk å bruke bøtter det ikke har vært såpe i.
er dette nødvendig, jeg har altid bare latt den lufte i noen få sekunder, som er lengen mellom springen og rommmet mit XD
Nødvendig og nødvendig. Jeg gjør det for at ikke temperaturen skal droppe for mye i karet ved vannskift. I tillegg gjør luftingen at evt klor fordamper.
jeg sjekker bare at tempraturen, en mer eller indre lik som den som er i akvariet, da blir det ikke noe tempratur dropp
Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P
Jørgen Strand
Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P

Lunkent vann har med varmtvann fra varmtvannstanken. Det er mye rart av bakterier som liker å bo i slikt vann. I tillegg får du med kobber, som mye fisk tåler svært dårlig selv i ørsmå konsentrasjoner.

Jeg pleier å ta kaldt vann fra springen, også koker jeg opp vann for å spe på. Hadde jeg hatt plass ville jeg heller mellomlagret vann, men da tror jeg samboen hadde gått av skaftet og kastet akvariet på dør...
ville bare si at jeg bruker kaldt vann(ikke iskaldt) fra dusjen jeg og det har gått helt fint det.. bare pleid å mellom lagre ved kun til yngel.. da disse er i små akvarier.. gjør faktisk ikke dette så ofte lenger, men så klart overlevelse prosenten øker jo seff, hvis jeg mellom lagrer.. men har litt for mange akvarier, så det blir alt for mye jobb.. har 530L-160L-112L-54L- Ca. 10L som brukes til yngel og reker... så hvis jeg skulle mellom lagret vannet for alle karene så ville jeg ikke hatt plass å gå på... iallefall: skulle bare nevne at jeg bruker kaldt vann fra dusjen... aldri hatt problemer.. dette er mine erfaringer..
Wilairot
ville bare si at jeg bruker kaldt vann(ikke iskaldt) fra dusjen jeg og det har gått helt fint det.. bare pleid å mellom lagre ved kun til yngel.. da disse er i små akvarier.. gjør faktisk ikke dette så ofte lenger, men så klart overlevelse prosenten øker jo seff, hvis jeg mellom lagrer.. men har litt for mange akvarier, så det blir alt for mye jobb.. har 530L-160L-112L-54L- Ca. 10L som brukes til yngel og reker... så hvis jeg skulle mellom lagret vannet for alle karene så ville jeg ikke hatt plass å gå på... iallefall: skulle bare nevne at jeg bruker kaldt vann fra dusjen... aldri hatt problemer..:) dette er mine erfaringer..

ville du dusjet i dette vannet? med tanke på temp, prøver å fårdstå ca, hvor kaldt du snakker om
Plussmedlem
siande
[QUOTE=Jørgen Strand]Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P

Lunkent vann har med varmtvann fra varmtvannstanken. Det er mye rart av bakterier som liker å bo i slikt vann. I tillegg får du med kobber, som mye fisk tåler svært dårlig selv i ørsmå konsentrasjoner.

Jeg pleier å ta kaldt vann fra springen, også koker jeg opp vann for å spe på. Hadde jeg hatt plass ville jeg heller mellomlagret vann, men da tror jeg samboen hadde gått av skaftet og kastet akvariet på dør...

Hvis du har bakterier i varmtvannstanken din, bør du skifte tank. Det er en myte at bakterier trives i det varme vannet. Det er faktisk flere (og levende) bakterier i kaldvannet fra springen enn det er i vv-tanken. De fleste tanker holder 63 - 80 grader, avhengig av hvor de er og hvor gamle. I disse temperaturene dør de aller fleste bakterier.
Men du har helt rett i at en gammel tank vil avgi stoffer til vannet, som f.eks. kobber. Og det er dette som kan være skadelig for fiskene.
Viktor
[QUOTE=siande][QUOTE=Jørgen Strand]Men er det noe galt i å fylle lunkent vann? mener jeg har lest noe om det, men husker selvfølgelig ikke akkurat nå.. Lunkent som i ikke kaldt :P

Hvis du har bakterier i varmtvannstanken din, bør du skifte tank. Det er en myte at bakterier trives i det varme vannet. Det er faktisk flere (og levende) bakterier i kaldvannet fra springen enn det er i vv-tanken. De fleste tanker holder 63 - 80 grader, avhengig av hvor de er og hvor gamle. I disse temperaturene dør de aller fleste bakterier.
Men du har helt rett i at en gammel tank vil avgi stoffer til vannet, som f.eks. kobber. Og det er dette som kan være skadelig for fiskene.

vi fik ny tank i 2007-2008, er dette regnet som gammel og kan være dumt å tappe vann til akvariet fra?
Viktor

*host* Vet du hvor mange bakteriestammer som trives på 60-70 grader? Mer enn nok til å gi meg hikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap