Hvor ofte og hvor mye vann bør jeg skifte?

Har 120 liters kar med følgende fisk oppi..
-7 platy
-3 molly + 5 halvstore yngel
-3 algespisere
-1 ciklide

Har eheim ecco pro filter (opp til 200L akvarium)

Hvor ofte og hvor mye vann anbefales at jeg skifter???
Jeg ville anbefale 20-30 liter i uken med den besetningen du nå kjører.
OK, var noe sånnt jeg trodde.

Hadde forsømt det litt i det siste, sikkert gått 2-3 uker siden sist vannbytte og hadde fått en del algeoppblomstring i vannet. Tok derfor og byttet sikkert 50% av vannet i dag..skrubbet vekk litt alger fra glasset , plukket vekk algete planter og sånn..

Gjør det noe om en tar slike "skippertak" vannbytter en gang i blant? (Der en bytter ut rundt halvparten av vannet)?
Store vannbytter må til i blant, er ikke noe galt med det
Ok, bra jeg ikke gjorde noe galt da!

Er det foresten noen "max" grense for hvor mye vann en kan skifte på den ukentlige byttingen?

En 2-3 bøtter i uka et minimum eller maximum, for å si det sånn?
Jeg har ikke noen krav til vannverdier å bekymre med for i grunnen, så jeg kjører selv 50% ukentlige vannbytter i mine kar.

Ukentlige vannbytter er bedre enn skippertak - dette gir deg mer stabile vannverdier, og er spesiellt viktig i forbindelse med algebekjempning.

Vannbytter er den eneste brukbare metoden vi har for å senke mengden uønskede stoffer i vannet. En akvarist som ikke liker å bytte vann, har i grunnen påbegynt feil hobby.

Du vil få klarer vann, bedre planter, mer vital fisk - og oftere lek også ved å bytte vann jevnlig.

Om det finnes en maxgrense? Ja vil jeg si, men dette avhenger ofte av hva slags fisk du har. Det viktigste er STABILE tilstander.
Minimum, fiskene trives med rent vann, hvor mye vann av gangen kommer ann på om du bytter med kaldt vann eller temperert fra springen, med kaldt vann bør du ikke bytte mer enn 2 til 3 grader ned, heller en ekstra gang i uken, bruker du temperert fra springen kan du bytte mere.
Er veldig delte menginger her inne om bruk av temperert vann fra springen, mange mener at man bare skal bruke kaldt vann, jeg bruker temperert selv
Tara
Er veldig delte menginger her inne om bruk av temperert vann fra springen, mange mener at man bare skal bruke kaldt vann, jeg bruker temperert selv:)


Dette er igrunnen ganske enkelt - har man gamle kobberrør eller varmtvannsbereder som er veldig gammel, skal man være forsiktig med tanke på at varmtvannet lettere inneholder skadelige kobberforbindelser.

Er man usikker på hva man har - better to err on the side of caution. Eller på norsk - bedre føre var, enn etter snar.
Huff ja det er sikkert pga for sjelden vannbytte jeg har fått så mye alger i karet så har i grunnen bare meg selv å takke. Liker å bytte vann jeg men tiden har ikke strukket til i det siste, syke unger og mye jobbing har gjort meg trøtt og lat på kveldene.

Men nå; bedre tider
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Kristin Bolstad
Reklame for plussmedlemskap