Vanntesting, vannverdier og tåkete vann

Jeg har et 54 liters akvarium. Det inneholder en del sandsneger, 5 eplesnegler, ca 20 kirsebærreker og rundt 10 Corydoras pygmaeus. Jeg har kjøpt det brukt i januar i år, og det var i bruk da jeg kjøpte det. Jeg er ikke helt sikker på hva filteret heter, men det skal være kraftig nok for karet mitt. Sand i bunnen.

I det siste har jeg slitt med "tåkete" vann. Etter å ha vært borte fra fredag til idag, så synes jeg det hadde blitt ekstra ille, og jeg oppdaget en død Cory Jeg har leita litt etter de andre, og har funnet 8 levende, så regner med at den 9ende har gjemt seg godt, siden jeg ikke fant noen død fisk til.

Jeg testa vannverdiene med et slikt Tetratest Laborett (før vannbyttet). Og fikk følgende resultat.
pH: et sted mellom 7.5 og 8.0
Nitrat(nitritt?) ligger på under 0.3 mg/l
Kh: 4

Den testen av gh skjønte jeg ikke helt. Jeg får ingen rød farge på vannet, men det går over til grønn farge ganske raskt (klart vann ved de første dråpene, så blir det grønt).

Fram til nå har jeg ikke hatt varmekolbe i, men temperaturen har ligget på ca 24 graders dagtid, og 23 natterstid. Men idag da jeg kom hjem var vannet kaldt faktisk (under 22 grader, har slik strips som ikke måler lengre ned enn 22 grader). Nå er varmekolbe satt inn i hvert fall. Vannet hadde normaltemperatur da jeg dro om fredagen, så aner ikke hvorfor temperaturen har sunket plutselig på to døgn...

Jeg bytter vann hver uke. 1/3, og slamsuger da. I kveld har jeg derimot tatt ut ca 30 liter. Det går raskt at vannet blir "klart" etter byttet, men det er fortsatt tåkete. Jeg syntes også det var mer "farge" på vannet ved byttet idag.

Så nå aner jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre, eller hvorfor det er slik. Så håper noen kan hjelpe meg.

På forhånd takk.
Hvis du var bortreist regner jeg med du ikke brukte strøm på å varme opp huset? Vanntempen vil ligge et par grader under romtempen.

Det er ganske viktig å vite om det er nitrat eller nitritt du målte, siden førstnevnte er ufarlig og sistnevnte er giftig, men måten mengden er oppgitt på gjør at jeg tror det er nitritt. Nitritt skal alltid ligge på 0.

Dersom du har nitritt, og grått vann, tyder det enten på at du har rengjort filteret/byttet filtersvamper, eller at filteret ikke er stort nok for belastningen i karet. Det er nemlig ikke bare størrelsen på karet man må tenke på, men mangde fisk i karet også.
Hvordan type sand har du? Biltemasand blir også tåkete i starten (etter vask, og oppfylling av akvarium).

Det kan også at pumpa di står på "lufting", slik at akvariet blir gjennomluftet.
Men det kan også være nitritt-forgiftning. kanskje du skulle tatt et bilde av testene dine, og lagt ut?
Nirm
Jeg har et 54 liters akvarium. Det inneholder en del sandsneger, [B]5 eplesnegler....[/B] ... I det siste har jeg slitt med "tåkete" vann.


Eplesnegler kan fra tid til annen fise ut infusorier og gjøre vannet tåkete. Det er godt mulig det er eplesneglene som er skyldige her. Jeg kuttet ut å holde eplesnegler av to grunner; de spiser fiskeegg... og de fiser ut infusorier og skaper tåkete vann.

Har du fôret dem med noe spesielt, f.eks. ferske grønnsaker i det siste?

Du har også for høy ph for Corydorasene. Den er altfor høy til å være innenfor deres trivselsområde, så den bør du prøve og få ned til under 7.
Driver du og tilsetter noe i vannet som dyrebutikken har prakket på deg? Et eller annet middel, enten på boks eller i flaske?
Akkurat starta å teste med slikt dråpetest. Brukte strips før (men skjønte at de ikke var til å stole på), så jeg trur pHen har vært høyere enn jeg antok (stripsen fikk jeg alltid ca 7 på pHen). Så den må senkes.

Eplesneglene mine er de siste som har kommet inn i karet faktisk. Ellers kom rekene inn i starten av mars, og coryene i januar/februar. (Rekene mine spiser fiskeegg de og har jeg funnet ut, så jeg har egentlig lyst på et kar til coryene for seg, og ett til rekene og sneglene... )

Jeg tilsetter CO2 tabelett (det har jeg gjort fra jeg fikk karet) og plantegjødsel (det er jeg ikke like flink til å huske da, men plantene trives godt for det). Ellers tilsetter jeg ikke noe. Jeg fôrer med malletabeletter (det er det snegler og reker som spiser, coryene mine liker de ikke), røde mygglarver, tetra prima (den falt tydeligvis mest i smak hos dyrene her) og så har de fått squash (den fikk de før jeg reiste for å ha noe å tygge på, ellers går jo det andre ned ganske fort). De får ikke alt på en gang, men jeg varierer litt mellom hva de får. Men tåka har vært et par uker (den kom vel i påska).

Sanda har ligget i karet en stund, og siden jeg ikke har hatt den tåka før ved vannbytter, så kan vel ikke den være årsaken?

Og var forøvrig nitritt jeg testa for.
Nirm
.... og så har de fått squash (den fikk de før jeg reiste for å ha noe å tygge på, ellers går jo det andre ned ganske fort)..... ....Men tåka har vært et par uker (den kom vel i påska).

Aha... dette tror jeg oppklarer litt:
Du ga de squash før du reiste, skriver du... før påskeferien altså? Også skriver du videre at det tåkete vannet kom i påsken mens du var borte?

Jeg syns det virker som om saken er oppklart her. Du har fått infusorier på grunn av overfôring; den råtnende grønnsaken ble antageligvis liggende og forurense vannet. Man skal aldri gi ferskvarer og la de bli liggende. Man bør ta opp restene neste dag.

Det som er løsningen nå er å stoppe fôringen, slå av lyset og la det være helt av i noen dager. Legg gjerne et teppe eller noe over karet i disse dagene, så det blir helt mørklagt.
Mørklegging og fôringsfrie dager kan ofte være det som trengs for å ta knekken på slike infusorier.
Squashen fikk de fredag som var, og den var spist opp igår. Ikke store biten. Men den ble jo liggende to døgn da, og det ble jo verre i løpet av helga.
Var hjemme påska, men det var da det dukket opp. Men jeg gir de kanskje generelt for mye mat... Er litt redd for at de skal sulte disse små... Men jeg gav de forresten spinat i påska.

Men jeg skal slå av lys og legge teppe over. Så får jeg se hvordan det blir om noen dager. Tusen takk for svar.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap