Hvilke fisker passer bra med scalare?

Jeg er igang med planlegging av et kar hvor scalare skal være hovedfisk og den det skal være mest av. Jeg skal ha noen coryer som går på bunn og muligens en sugemalle eller to. Dette skal vel gå greit?

Er det noen som har forslag til fisk som fungerer bra sammen med scalarer og de andre jeg har nevnt?

kor stort er akvareiet ditt?
jeg har ett 200 liters og der har jeg blandt annet scalarer, noen guppy, sved drager, kampfisk. og jeg har aldri hatt noen problemer, ingen som angriper hverandre.
Glemte visst og informere om dette. Karet er på 160L. Da burde det gå bra i mitt også siden det går bra i ditt.. Har hørt att kampfisk og scalare kan gå galt, men mulig han som hadde det bare hadde uflaks eller att det var andre faktorer som spillte inn..

Takker for svar.
jeg har kampfisk sammen med scalarene. det går helt fint her..
Hva med sommerfugl ciklider feks? Vil disse passe sammen med scalare?

Kom gjerne med fisker dere ikke anbefaler og sette sammen med scalare!

Plussmedlem
Kriz 85
[B]Jeg er igang med planlegging av et kar hvor scalare skal være hovedfisk og den det skal være mest av.[/B] Jeg skal ha noen coryer som går på bunn og muligens en sugemalle eller to. Dette skal vel gå greit? Er det noen som har forslag til fisk som fungerer bra sammen med scalarer og de andre jeg har nevnt? :)

Skal du ha MEST av scalare? Det kommer til å bli mye bråk i 160-litern din da. Det går fint så lenge de er små, men det øyeblikket de blir kjønnsmodne og begynner å leke, vil leksparet jage alle de andre. Og de er ikke akkurat snille med egen art.

Cory'er går kjempefint med scalare da de ikke okkuperer samme områdene i karet. Har også gode erfaringer med ancistrus, og tildels også otto'er, men otto'ene kan risikere å bli spist hvis scalaren(e) er store nok.
sommerfuglciklider går fint
apistogramma
paletter og andre cilkider (så lenge de har krav om samme vannverdier)
kuhliiåler

ja, finnes mye egentlig

Om du søker opp scalarer i fiskebasen, vil du i venstre marg kunne se en liste over hva andre registrerte akvarier her inne har sammen med den arten du har søkt opp.
Det er ikke en fasit, men du kan iallefall se i listen, og bruke den som et utgangspunkt. For å se hele listen, trykker du "se hele listen" nedest.
Viktor
[QUOTE=Kriz 85][B]Jeg er igang med planlegging av et kar hvor scalare skal være hovedfisk og den det skal være mest av.[/B] Jeg skal ha noen coryer som går på bunn og muligens en sugemalle eller to. Dette skal vel gå greit? Er det noen som har forslag til fisk som fungerer bra sammen med scalarer og de andre jeg har nevnt? :)

Skal du ha MEST av scalare? Det kommer til å bli mye bråk i 160-litern din da. Det går fint så lenge de er små, men det øyeblikket de blir kjønnsmodne og begynner å leke, vil leksparet jage alle de andre. Og de er ikke akkurat snille med egen art.

Cory'er går kjempefint med scalare da de ikke okkuperer samme områdene i karet. Har også gode erfaringer med ancistrus, og tildels også otto'er, men otto'ene kan risikere å bli spist hvis scalaren(e) er store nok.

Hvor mange anbefaler du maks av scalare i en 160 liter?
Plussmedlem
Kriz 85
[QUOTE=Viktor][QUOTE=Kriz 85][B]Jeg er igang med planlegging av et kar hvor scalare skal være hovedfisk og den det skal være mest av.[/B] Jeg skal ha noen coryer som går på bunn og muligens en sugemalle eller to. Dette skal vel gå greit? Er det noen som har forslag til fisk som fungerer bra sammen med scalarer og de andre jeg har nevnt? :)

Egentlig ingen. 160 liter er i minste laget for scalare, i hvert fall voksne, men høyden på karet er nesten vel så viktig som litervolumet. Hvor store er scalarene du vurderer å kjøpe? Hvis de er små (3-4 cm), kan du godt ha de lenge i en 160 liter. Men du bør nok ikke ha flere enn 4, og når de da danner par, bør du kvitte deg med de overflødige scalarene.

Jeg kjøpte 4 scalarer som var rundt 3,5 cm. Den største er nå i overkant av 10 cm. Det har tatt ca. et års tid.
Kriz 85

Ingen - med mindre du holder kun et lekspar for oppdrett (da bør du ha et større kar til oppforing). Et kar som bare er 40 cm høyt blir i minste laget...
160 litere vil kunne holde en stund til scalarer, men en vakker dag er det for lite for dem. Scalarene trenger ikke så voldsomt lange akvarier, det er mere cm målene i høyden det går på. En standard 160 liter er 40 cm høy, og jeg mener at scalarer bør ha minst 50 cm høyde å bre ut finneprakten sin på.
Jeg har sett eksempler på scalarer som er holdt i for små og trange akvarier under oppveksten, og en vanlig defekt er at finnetuppene bøyer seg og bli deformerte. Om scalarene må slepe bukfinnen i bunnlaget f.eks., gir dette fort grobunn for sykdommer for dem.

Så, en 160 liter holder kanskje nå i dag til de små scalarene man stort sett finner til salgs i dyrebutikkene. Men når de blir kjønnsmodne begynner problemene. Par skal dannes og rang-ordningen fastsettes, og de som er de svakeste blir hersjet nådesløst med. Når et par scalarer har tenkt å legge egg, velger de seg ut en plass i akvariet, og fra et usynlig grenseområde jages så alle andre vekk. Enkelte av de stakkarene som blir jaget, ender opp med å bli stående dag ut og dag trøkket inn i et hjørne, livredd for å bevege seg en centimeter for da kommer "sjefs-paret" og hakker løs på dem igjen. Er karet for lite, har de kuede ingen plasser å stikke av til, men må leve sitt liv truet inn i et hjørne.

Det er derfor viktig å gi scalarene nok plass av mange grunner.
Innred karet med massevis av høye sverdplanter. Det skjermer og hindrer fri sikt over hele karet, så "sjefene" ikke får øye på de underkuede uansett hvor de står. Scalarene liker å søke tilflukt mellom slike typer blader. De legger også eggene sine høyt i karet, og mine lekspar valgte alltid og uten unntak de høyeste bladene på sverdplantene å legge dem på.
Jeg ville ikke hatt voksne skalarer i en 160-liter. Kanskje i en uke hvis det var krise, men aldri i livet på permanent basis. Og skalarer holder seg ikke små spesielt lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Marit Handal
Reklame for plussmedlemskap