Uttalelse

Hvordan uttaler man Ciklide? Med S eller K? Ble bare litt usikker...
oki,takk,trodde det var med k jeg...klinger liksom bedre det syns jeg...hehe...
Altså sånn som butikken og dem jeg kjenner sier det er med s. stavemåten blir da: Siklide.
Jeg sier også "siklide", men har hørt mange erfarne akvarister uttale det "sjiklide". Jeg har ved flere anledninger spurt ulike personer om hva som er korrekt uttale, og har hver gang fått ulike svar...


Antar du mente å spørre om man uttalte ciklide med S eller SJ lyd først...K er en variant jeg aldri har hørt om?
Ifølge denne ordboken kommer det vitenskapelige navnet Cichlidae fra det greske kichle.

Så på http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B9%CF%87%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82]gresk virker det som de uttaler det med k (kappa).

Det kan da være nærliggende å tro at det egentlig skal uttales "kiklide" på norsk, men at det har blitt bastardisert til "siklide" idet det har gått via latinske språk som f.eks. engelsk, jamfør kyborg og kynisme jo som uttales "saiborg" og "synisism" på engelsk, men med k på norsk.

Men ikke vet jeg. Gresk er gresk for meg.
kyborg og kynisme, fantastiske eksempler! Men er enig i din argumentasjon....meget interessant!

Jeg vil gjerne ta denne diskusjonen videre til div.språkprofessorer...ok? Er spent selv! Det er meget interessant når de gjelder døde språk som latin...!

Ovennevnte er absolutt 100% oppriktig ment...!
Kjenner du noen med en relevant doktorgrad som kan uttale seg, er jeg mer enn interessert i å høre "dommen".

Det skulle ikke forundre meg om den vanligste uttalelsen på norsk er "feil". Vi nordmenn er jo generelt ikke så gode i gresk, eller i å importere greske ord, og "ciklide" er vel ikke akkurat et sånt ord som Språkrådet bryr seg med å rette oss på.

Men på den annen side kan det hende at det korrekte er å bruke den uttalen som har kommet via latin, siden det kommer fra et vitenskapelig navn. Mange vitenskapelige gruppenavn kommer fra gresk, men de er "latiniserte", noe som betyr at de har fått latinske bøyinger og grammatikk.

Om dette betyr at også uttalen skal latiniseres, er vel kanskje det store spørsmålet her.
Kampfisk
Kjenner du noen med en relevant doktorgrad som kan uttale seg, er jeg mer enn interessert i å høre "dommen". :) Det skulle ikke forundre meg om den vanligste uttalelsen på norsk er "feil". Vi nordmenn er jo generelt ikke så gode i gresk, eller i å importere greske ord, og "ciklide" er vel ikke akkurat et sånt ord som Språkrådet bryr seg med å rette oss på. Men på den annen side kan det hende at det korrekte er å bruke den uttalen som har kommet via latin, siden det kommer fra et [URLBLOCK1]. Mange vitenskapelige gruppenavn kommer fra gresk, men de er "latiniserte", noe som betyr at de har fått latinske bøyinger og grammatikk. Om dette betyr at også uttalen skal latiniseres, er vel kanskje det store spørsmålet her.


Absolutt enig i din argumentasjon!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap