Tåler kardinal tetraene lite?? de dør jo....

Jeg har en stor stim med kardinaltetra som er en av mine store stoltheter oppi der, de er nydelige, men idag måtte vi fange inn den ene langarmsreken som kom denne uken, da den kom uten klør, eller dvs den hadde en, men den manlet de ytterste klørne, å den andre kloen mangler fullstendig, så den kom seg aldri til matfatet, så vi valgte å sette den i et annet kar, på 80 liter alene, kun sammen med et par fisker, så klarer den å komme seg til matfatet (vokser klørne ut igjen foresten)

MEN problemet etter at vi hadde fanget den, å styr en liten stund med det, var at stimen begynte å stå på skrå i overflaten å snappe etter luft, å plutselig dør den ene etter den andre
ble de for stresset av at vi fanget reken????? de er friske og store, vannet er iorden, ingen ykdommer, eller problemer på noen måte med karet eller andre fisker...
Hei. dette var rart. men, har du testet vannet etter fangsten i dag?
ja det er ingenting galt med vannet, å når vi håvet inn reken, så var vi kun oppi med en håv, fanget den, å så la vi på lokket igjen, men den var jo alt annet enn lett å fange da, så vi måtte lete under alt som heter planter, stein, og røtter, så er redd for at det er stresset, nå er faktisk talt hele stimen min død, jeg hadde rundt 20 stk, kun 2 som svømmer nå, resten ligger strødd rundt i akvariumet...døde....

har mest lyst å bare skrike her.... det var de jeg var mest glad i av alle fiskene som er her
Dette var jo helt forferdelig da. Jeg har ikke kardinaltetra lenger selv, men min tålte og bli flyttet på både hit og dit. Dette er forde i starten her hos oss fant vi ikke rett plass til dem med det samme. det kan jo ha kommet opp en slags gassboble da som dem ikke har tålt og så du selv ikke finner spor av på prøvene dine. Dette er nok den eneste løsningen så jeg ser det. håper du får svar fra flere og finner helt ut av dette. I allefall lykketil videre.
Gassboble???? fins der det oppi akvariumet??

aner ikke hva det kan være annet at de er døde pga stress, det har ikke vært noen problemer med noe oppi der siden jeg startet det opp, å det er ikke noe med de andre nå heller

men får de jo uansett ikke igjen da, men vil vite om de tåler lite før jeg skaffer meg flere, for jeg vet at jeg er nødt til å håve opp rekeyngel innimellom, for de kan ikke være for mangen oppi der, de krangler nok, å nå er de kun 5 stk i et 720 liters kar, eller 4 nå da, så får håpe de ikke ser så mye til hverandre nå, har lagt maaaaange gjemmesteder, så satser på at det er sjelden de møter hverandre
Hvis de stod i overflaten, så har noe skjedd i karet ditt.
Har du sjekket at filteret er iorden?
Har du MÅLT vannverdiene nå?
Og hva viser de?

Hvis du har romstert litt i karet or å få tak i reken, kan du ha virvlet frem noen "slam lommer" (event. gass) som betyr akutt nitrit/amonium.
Første bud, når fisk stiller seg i overflaten og snapper luft, bytt vann!!!

Kardinal tetra tåler vanligvis en god del mer enn vanlig neontetra hvertfall.
Hvilke verdier har du på vannet ditt?

ph, no2, no3 osv?
Vidar-Alexander
Hvis de stod i overflaten, så har noe skjedd i karet ditt. Har du sjekket at filteret er iorden? Har du MÅLT vannverdiene nå? Og hva viser de? Hvis du har romstert litt i karet or å få tak i reken, kan du ha virvlet frem noen "slam lommer" (event. gass) som betyr akutt nitrit/amonium. Første bud, når fisk stiller seg i overflaten og snapper luft, bytt vann!!! Kardinal tetra tåler vanligvis en god del mer enn vanlig neontetra hvertfall.


Det var dette jeg selv mente fikk bare ikke skrevet det på rett måte.
B. Andresen
[QUOTE=Vidar-Alexander]Hvis de stod i overflaten, så har noe skjedd i karet ditt. Har du sjekket at filteret er iorden? Har du MÅLT vannverdiene nå? Og hva viser de? Hvis du har romstert litt i karet or å få tak i reken, kan du ha virvlet frem noen "slam lommer" (event. gass) som betyr akutt nitrit/amonium. Første bud, når fisk stiller seg i overflaten og snapper luft, bytt vann!!! Kardinal tetra tåler vanligvis en god del mer enn vanlig neontetra hvertfall.


Det var dette jeg selv mente fikk bare ikke skrevet det på rett måte.

UFF

Verdiene mine er :

No3 og No2 0 og 0, altså safe
gh er mellom 4 og 8 safe
kh er 3
ph er 6.8
Cl2 er ok
Nå har noen av guppyene lagt seg i en klynge nede i det ene hjørnet, å der ligger de å puster, sammen med noen sverdragere, oppå hverandre nesten, kun i ro i det ene hjørnet :O

NOE er fryktelig galt, men de andre fiskene svømemr jo som bare det skjønner ingenting jeg nå.....mister vel hele akvariumdrømmen jeg nå da, alt som lever dør vel nå da, flere tusen i fisk og reker, på noe som ikke en gang slår ut
Hei

Har du test for ammoniakk?

Har du prøvd et vannskifte?
er ikke det No2 og No3?? eller er det annen test jeg mangler??

nå har jeg helt oppi endel 20 liters bøtter etter å ha tappet ut mengder med vann, å nå ssvømmer enda flere rundt er bare 3 stk som ligger igjen på bunnen nå, resten lever (foreløpig ihvertfall) i beste velgående, men jeg tror nok alle kardinaltetraene dør, de halter litt enda
Å når jeg hadde sendt innlegget avgårde var de siste 3 overalt i karet igjen også, er faren over da, dersom det var en gassblære eller noe?
ELLER KAN JEG VÅKNE TIL DØDT AKVARIUM IMORGEN, BØR JEG GJØRE MER FØR JEG LEGGER MEG?????

Oj, beklager capslocken i forrige innlegg, jeg dunket borti den, er litt trett her *flau*
Er akvariet nyoppstartet?

Nedbrytningsprosessen går fra ammonium/ammoniakk->Nitritt->Nitrat

Siden du får null på nitrat så mistenker jeg at du har ammonium/ammoniakk.

Hvor stort er akvariumet? Du kan trygt skifte 1/3 av vannet.
A.B
Er akvariet nyoppstartet? Nedbrytningsprosessen går fra ammonium/ammoniakk->Nitritt->Nitrat Siden du får null på nitrat så mistenker jeg at du har ammonium/ammoniakk. Hvor stort er akvariumet? Du kan trygt skifte 1/3 av vannet.


Det er vel forsåvidt nyoppstartet, men husker ikke helt hvor lenge vi har hatt det, så kan hende jeg lyver når jeg sier 2 mnd, kan hende det er mindre, bare at det virker så lenge, eller motsatt..

har skiftet vann, men nå ligger de nede for telling igjen.....

Bør jeg skifte mer og mer vann helt til de er oppe og svømemr igjen alle mann??
Eller kan jeg vente til imorgen nå, å så skifte 1/3 del igjen da?
bør jeg foresten la være å gi de mat noen dager også da? for å ikke få mer nitritt???
dodge2
[QUOTE=A.B]Er akvariet nyoppstartet? Nedbrytningsprosessen går fra ammonium/ammoniakk->Nitritt->Nitrat Siden du får null på nitrat så mistenker jeg at du har ammonium/ammoniakk. Hvor stort er akvariumet? Du kan trygt skifte 1/3 av vannet.


Det er vel forsåvidt nyoppstartet, men husker ikke helt hvor lenge vi har hatt det, så kan hende jeg lyver når jeg sier 2 mnd, kan hende det er mindre, bare at det virker så lenge, eller motsatt..

har skiftet vann, men nå ligger de nede for telling igjen.....

Bør jeg skifte mer og mer vann helt til de er oppe og svømemr igjen alle mann??
Eller kan jeg vente til imorgen nå, å så skifte 1/3 del igjen da?
bør jeg foresten la være å gi de mat noen dager også da? for å ikke få mer nitritt???
Jeg er litt på tynn is med hvor mye vann du kan skifte av gangen. Av egen erfaring vet jeg at 1/3 om dagen ikke er noe problem. Jeg har automatisk vannbytte i mitt akvarium og der bytter jeg ut ca 1/3 hver dag.

Mener jeg har lest(!) at man ikke skal bytte mer enn 1/2 av vannet på en gang. Men har også blitt fortalt at en kan bytte mer også...

Mate bør du ikke gjøre før du du har fått kontroll. Det meste av fisk klarer seg fint i inntil 2 uker uten mat.

Mistenker at du kansje har for mye fisk i forhold til størrelsen på akvariet ditt/ev størrelse på filter.

Har du jevnlig målt for nitritt og nitrat?


Jeg er litt på tynn is med hvor mye vann du kan skifte av gangen. Av egen erfaring vet jeg at 1/3 om dagen ikke er noe problem. Jeg har automatisk vannbytte i mitt akvarium og der bytter jeg ut ca 1/3 hver dag.

Mener jeg har lest(!) at man ikke skal bytte mer enn 1/2 av vannet på en gang. Men har også blitt fortalt at en kan bytte mer også...

Mate bør du ikke gjøre før du du har fått kontroll. Det meste av fisk klarer seg fint i inntil 2 uker uten mat.

Mistenker at du kansje har for mye fisk i forhold til størrelsen på akvariet ditt/ev størrelse på filter.

Har du jevnlig målt for nitritt og nitrat?



Ok, får bytte litt med måte å bare se. 2 uker OJ det var lenge, jeg som regnet med at de neste døde etetr 3 dager, jaja, da går det nok bra en liten stund uten da.

Jeg kan da vel ikke ha for mye fisk vel, det er jo knapt nok fisk å e når man sitter på avstand?? men jeg vet jo ikke, så kan være, dette er det jeg har..igjen, hadde jo en stim med kardinaltetraer som er gått dukken, å 3 guppy hanner er også forsvunnet så de er ikkert døde de med da

men jeg har ihvertfall dette nå:

-10 guppy
-5 langarmsreker
-5 blind hule tetra
-6 molly kanskje 8 foresten er noen bittemå innimellom
-10 bitte bitte små guppy yngel, knapt et knapphulls størrelse,
-3 verdragere
-1 stor algespiser gibbiceps
-10 glassmaller

ingen utenom gibbicepssen er særlig store i størrelsse...

ser jo nå at dette faktisk talt ble endel allikevel, så kanskje jeg har altfor mange fisker da, uff så ergelig at jeg har drept dem pga noe sånt som jeg burde visst....

Akvariumet er 720 liter, å jeg tester vannet jevnlig på alle verdiene ja..
Hva er temperaturen?

Vet ikke hvor mye vann du har byttet nå, men om du bytter ca halvparten av vannet, så er det ikke stort mer å gjøre i kveld hvertfall.
Pass på at det ikke blir for stor temperatur forskjell.

Du har ikke for mye fisk hvertfall på et så stort kar.
Hvordan er det med filter på karet?
Du har ikke mye fisker for ditt kar, de fleste er jo relativt små, men som nevnt over her, ta et vannbytte før du legger deg.

hvordan pumpe bruker du? og hvor ofte bytter du vann? vasker du pumpa ?

Amoniakkforgiftning er det som faller i hodet mitt her, iogmed at du har 0 i både co2 og co3.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap