Hjelp, grønt akvarie vann!!!

Inaktiv bruker
Da jeg kom hjem i går, gikk jeg for å sjekke akvariene, og begge mine akvarier hadde grønt akvarie vann, jeg tok nirtitt tester og fant ut at vannet hadde normal mengde nitritt.
Så jeg byttet 60% av alt vannet i det store karet og alt vannet i det liille akvariet.
Jeg sjekket også at pumpene var i orden og rengjorde dem for sikkerthten skyld.
Da jeg stod opp i dag morgen var alvarievannet i akvariene forsatt grønt!!!

Er det noen som hvet hvordan jeg får bukt med problemet, i sa fall, takk for svar!!!
Hva er normal mengde nitrit?
Har lyset stått på mens du var bortreist?
Gitt feriemat?
Hva gjør du når du rengjør filterne?
For at vannet skal bli grønt er det to betingelser som må være oppfylt: nok næringsstoffer og nok lys. Reduser formengden du bruker og reduser lysmengden, eller lystiden. I tillegg bytter du 10% av vannet hver dag inntil det grønne vannet er borte. Fyll helst opp det nye vannet i bøtter dagen i forveien.
Lykke til.

ALEX
akva34
jeg tok nirtitt tester og fant ut at vannet hadde normal mengde nitritt.


Nitritt ska va på 0 då ..
Inaktiv bruker
Ja jeg har latt lyset stått på mens jeg var bortreist, jeg har fått noen venner av meg til å komme å mate i akvariet.
Hvor mye matt de ga hvet jeg ikke. og min nitritt er på 0,3mg, noe som i følge dråpetesten er normalt.
0,3 av nitritt er på ingen måte normalt, for den skal være på 0. Men har du tetra sin dråpetest, er laveste målestand "mindre enn 0,3". Derfor liker ikke jeg Tetra, men bruker JBL, som har mye mer nøyaktig avlesning i den nedre delen av skalaen.
Hva vil det forresten si at du "rengjorde filterene for sikkerhets skyld"?
Inaktiv bruker
å, javel , ja jeg bruker tetra.
Det at jeg rengjorde filterene betyr at jeg rengjorde puma.
I nødstilfele at det var noe galt med pumpa
Jeg skal ha lyset mer av og bytte vann på akvariene dagene fremover og håper på at vannet blir normalt.

Takk for alle som svarte og gav gode råd.
Antar at det grønne vannet er svevealger...

Reduser mat og lys, og skift vann.

Siden du har hatt noen andre til å passe karet en stund så kan det jo være de som har gitt for mye mat og at det er derfor algene blomstrer.
Ikke ha noe lys på i dagene fremover. Grønt vann er pga for mye lys og mat. Ikke gi fiskene noe mat på en uke. Bytt vann daglig 10-30% til vannet er klart og du har nitritten på 0. Jeg håper du ikke vasket svampene/filtret skikkelig, for da har du drept bakteriene som er med på å senke nitritten. Du skal kun kreste svampene forsiktig i akvarievann i en bøtte når de er fulle av møkk og pumpen drar lite vann igjenom.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap