Plantene blir grønne/mørke og ...?

Plantene mine har blitt mørke grønne
Også er det sånn småe prikker på bladene.
Hva er årsakene?
Det er vell ikke alger?=S

Takk på forhånd
Hei, ut ifra bilde nr. 2 som du hadde lagt ut så så det veldig ut som alger.
Det er veldig vanlig at man får slike alger på planter når ikkje alle vann verdiene er korrekte eller hvis lyset ikkje er godt nok.
ene planta mi er omtrent svart av alger:S
Hva er korrekt vannverdi egentlig?
PH: 6,9 burde jeg få den opp eller få den lavt?
Har jo lyset på i 9 timer.
Fra 9-18 hver eneste dag.
Og bytter vann engang i uken 1/3.

Du kan kanskje øke lystiden til 10 eller 11 timer pr dag. Tropiske planter er vant til 12 timers lys, men 10 eller 11 holder ofte.

Det er normalt å ha en viss mengde alger i et akvarium. Det er iallefall ikke uvanlig og ingen grunn til å gå i krise-beredskap
Det er først når algene virkelig tar over og brer seg utover alt inventar at man bør begynne å nøste opp i årsaken(-e) og finne ut hvorfor.

Gir du plantene dine noen form for plantenæring? Det finnes mange typer på markedet, og[URL=http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=304&action_set_ice_sidemenu=_100_211_303_304_] her er bare noen få. [/URL]
Mangel på riktig næring kan føre til at algene får overtaket for plantene vokser dårlig. Alger greier seg med mye mindre næring enn planter gjør, så da blir balansen skjev og i slike tilfeller kan algene få overtaket.
Hmm...føler at plantene dør helt.
Røttene er helt brune så tror den er dø.
Men resten er på vei til å dø!

Hva slags næring burde jeg kjøpe?
Burde jeg ha snegler?

=)
Algene blir mer og mer i akvariumet!
Hva burde jeg gjøre?
Plantene mine dør snart!
Som mona o sier, kjøp plantenæring. Uten nitrat og fosfor, for det har du antagelig nok av med få planter og mye fisk. Det finnes kuler du dytter ned i sanda ved planter med stort rotsystem som f eks sverdplanter og cryptocoryne, hurtigvoksende planter tar opp næring fra vannet, men det skader ikke med en "matpakke" til dem også...

Det blir mye av noen stoffer plantene trenger når det går fisk i karet, men plantene klarer ikke å bruke det ordentlig når du ikke har hele pakka, og da blir det algeparty. Jeg bruker disse i substratet, og denne plantenæringa akkurat nå, men det finnes mye å velge i, er du heldig får du hjelp i butikken.

Blader som er hardt angrepet er det bare å knipe av og kaste, ta av friske topper og stikk dem tilbake i sanda, så kommer de seg. Og tilsett flytende plantenæring i skiftevannet, så fisken slipper næringsdusj, våre fisk er i alle fall veldig interessert i alt jeg tilsetter.

Det går seg til, og akvarieplanter er ustyrtelig morsomt når panikken har lagt seg og du finner balanse. Har ikke klart å drepe noe annet enn hornblad, som alle andre mennesker i verden får til!
Jeg har kjøpt plantenæring. Og fikk snakket med folka som jobber der.
De sa at jeg skulle bare la lyset slått av i 3 dager.
Og spurte hva som var årsaken.Han sa bare at det kan hende jeg har for mange fikser altså for mye bæsj? Eller så er det for mye lys?
Han sa at man burde ha 8 timers lys istedenfor 11-9 timer.
Hva er riktig?=S
Leste her om dagen at burde ha 11 timer?
Hmm...
HJELP!

Takk takk
Burde jeg skaffe meg eplesnegler?
Har en 90l kanskje 10 eple?
Har du målt nitrittverdiene for karret? Hvis det er høyt bør du ikke skaffe masse snegler. Noen sneglearter vil også kunne starte å spise plantene. Da særlig eplesnegler. De elsker ihvertfall å tygge hull på en av plantene mine. Muslinger/skjell kan hjelpe mot alger også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap