Sykdom

har et kar som jeg kjøpte brukt av en akvarie mann.
Sliter egentlig med og holde liv i dette.
handler fisker så kan de leve opp til en måned så ryker alle sammen.
de blir slappe og slimette og merkelige i fargen.
Noen som vet hva jeg gjør galt?
Som man gjerne begynner med: Vannverdier?? Jeg vet ikke om du er nybegynner eller erfaren. Men uansett: Jeg vil absolutt anbefale å få sjekket vannverdiene. Jeg er av den mening at det er essensielt å anskaffe vanntestere, dersom man har akvariefisk. Det kan virke dyrt, men verdt investeringen. Begynn med å skaffe tester for pH, nitritt, nitrat og GH og KH. Man får et testsett inneholdende dette for ca 500 kr i dyrebutikken, og mye billigere i nettbutikker.
Men nå kan du jo ta med en vannprøve til din lokale dyrebutikk, og be dem sjekke om alt er greit.

Død og mistrivsel kommer nok som oftest av dårlige vannverdier, uten at jeg har noen statistiske data som kan bekrefte dette utsagnet...

Du kan gjerne fåmer hjelp av meg: Hvilke fisk har du? Har dumulighet til å legge ut bilder av dem? Du kjøpte et brukt karr; er du sikker på at vedkommende som solgte deg det, ikke hadde renset det med vaskemidler, som er giftig for fisk og andre organismer?

En ting; hvor lenge ventet du, fra du fylte karet, til du satte inn fisk? Det kan jo være dette dreier seg om nitritt-forgiftning. Brukte du et nytt filter, eller kickstartet du med "innkjørt filtergugge"? Satte du inn fisk like etter du hadde fylt karet med vann og benyttet et nytt, ikke innkjørt filter? I sistnevnte tilfelle, kandet som sagt være nitritt som skaper problemer...
har hatt akvarium i 10-15år. har aldri hatt dette problemet før.
Det sto i ca14dager før jeg kjøpte fisker til det.
har sån "test stick" og den sier at alt er normalt.
Brukte innkjørt pumpe på dette karret.
Har hatt div. guppi, platy, neon tetra og div. andre "selskaps" fisker. står fortiden med noen reker overlever. ingen fisk og har desverre ingen bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap