Vasking av filter..hjelp..

hei
har et fluval edge akvarium på 25l.med "hang on filter" aqua clear 20.
så luret eg på hvordan skal vaske dette?(vis det ska vaskes da) dette er oppsett videoen eg fant på youtube.
men så her vasker han det i rent vann? skal man gjøre det?
hvor ofte skal man vaske filtere?

thomsen
hei har et fluval edge akvarium på 25l.med "hang on filter" aqua clear 20. så luret eg på hvordan skal vaske dette?(vis det ska vaskes da) dette er oppsett [URLBLOCK1] eg fant på youtube. men så [URLBLOCK2] vasker han det i rent vann? skal man gjøre det? hvor ofte skal man vaske filtere?


Datamaskinen min vil visst ikke se film på youtube i dag... Men selv uten å se filmen (eller ha noen styring på akkurat den typen filter du har) kan jeg si en ting veldig sikkert: Ikke vask filteret ditt! Spesielt ikke i "rent" vann fra springen. Da dreper du mye av den bakteriekulturen du har jobbet så lenge for å bygge opp.

Om filteret begynner å bli veldig skittent så kan du klemme (kryste er vel god gammeldags norsk) svampen/filtermediet/filtervatten/[insert det ditt filter har] i en bøtte med akvarievann for å få renset bort det værste av gørra. Du får da ingen brå endringer i vannkvaliteten og dreper ikke filterbakteriene dine.

Utsiden får du selvsagt lov til å skrubbe som du vil, det gror fort litt godt i strømmen rundt inn og utsug. jeg bruker å ta en tannbørste til å skrubbe bort slikt og annen guff på røtter og dekor.
Ville ikke råde deg til å rense svampen så grundig som han gjore der.. Dette pga bakterier som lever i den, som bearbeider div stoffer i vannet.. Klem den gjerne litt renere i akvarievannet, slik beholder du en god bakterieflora Er sånn jeg renser alle mine filtersvamper..
Linka
Klem den gjerne litt renere i akvarievannet


Det er kanskje verdt å nevne at det er lurt å ta litt akvarievann i en bøtte for å gjøre dette, slik at man ikke får masse gugge i akvariet.
ah, ja.. Tenkte ikke så langt jeg. Trodde det var opplagt
Hehe. Jeg har jobbet med support. Da lærte jeg at ingenting er opplagt. 8)
takk for gode svar..
da vet eg hvordan eg skal gjøre det.. tak takk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamnes
Reklame for plussmedlemskap