Et øye og en finne! haster!

Hei!
Jeg kom nettopp hjem, og da jeg kom hjem gikk jeg for å se til fiskene.
Slørhalen min var borte, så jeg lette etter han. Jeg fant han bak pumpen.
Han levde enda, men på høyre side var den ene finnen bort (var noen rester) og øyet var litt revet av, med noe hvitt(kanskje litt mere gjennomsiktig) rundt. Ligner på utstående øyne sykdommen, men tror ikke det er det, dersom finnen på samme side er borte.

Mulig den har sittet fast i pumpen og prøvd å svømt..
Hva skal jeg gjøre?
Kan ikke så mye om Slørhaler, men har hørt de er utsatte for sykdommer. Den kan jo også ha blitt skadet av andre innbyggere i akvariet.
Hvis den ser ut til å ha det vondt ville jeg avlivet den.
Den bor alene i akvariumet ..
Mulig den har skadet seg på noe i akvariet så du bør fjerne eller sikre det om du mistenker noe spesielt.

Nå er det vanskelig å si uten å se fisken, men om det er store skader og fisken ser ut til å lide, spiser ikke eller ikke svømmer normalt for eksempel, så ville jeg vurdert avliving. Ellers så er god førstehjelp daglige delvannsbytter (20-30 %) og følg godt med om det oppstår sekundære infeksjoner i skadene, som for eksempel sopp (bomullsaktige hvite dotter) eller betennelse (rød og hissig farge rundt sårene). I såfall bør det medisineres.
Men, at .. Blir øyet fint igjen da? Tror neppe det. Han er nok blind på det øyet pga. det er jo litt revet ut, og det er helt svart og han rører ikke på øyet som han gjør til vanlig. Og det er jo et hvitt lag rundt det også .. alt har kommet ut ..

Og hva med den svømmefinnen? Den kommer aldri tilbake, gjør den vel?

Og hva med den svømmefinnen? Den kommer aldri tilbake, gjør den vel?


Finnen vokser ut igjen, men det vil ta litt tid.
Ok, men hva med øyet? Det finnes jo blinde fisker, så det må jo kunne holde ut at han kun kan se med det ene.
I mange tilfeller klarer fisken seg med ett øye, ja.
du får prøve og gi den litt god mat og følge med på den et par dager.

I allefall lykketil videre. håper den vil klare seg.
Takker.
Bra det er et håp for den da
Jeg mente ikke halefinnen eller noe, om dere trodde det.
Den finnen han må røre på for å svømme videre..

Men, finnen er bedre nå, den ser faktisk like hel ut bare litt mindre.
Og øyet har faktisk kommet inni, bare det hvite gjennomsiktige er over øyet.
Det ser ut som øyet er løst, men han rører faktisk på det ..
Da høres det ut som om det er håp for den Bare fortsett å gi den gode forhold med litt ekstra vannbytter og prøv å finn ut av hva som kan ha skjedd slik at du kan gjøre noen tiltak slik at det ikke hender igjen. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap