Snegle, orm og annet ulumskheter.

jeg er da altså helt grønn på akvarie. Ikke i den forstand at jeg har planteakvarie men at jeg ikke har nok kompetanse. Jeg lurer veldig på noen ting.
Nylig fant vi en snegle i akvarie. Den fikk vi unna og har ikke sett den siden.
Men det som har kommet nå har utviklet seg til det værre.
Jeg har mange hvite små orm på en Anubis plante jeg har kjøpt. Hva er disse dyrene? Er de skadelige? Forsvinner de når jeg kjøper fisk? Har altså ingen anelse hva det kan være!
Håper på svar snarest. Disse kom over natten nærmest etter jeg tok bort sneglen (blæresnegle). Forresten har jeg ikke fisk i akvariet, så det er ikke noe mat der. Skal til å kjøpe fisk iløpet av uken. Har hatt i bakteriekultur til fisken slik at tilvenningen blir lettere.

har også disse ormelignende skapningene. men vet ikke hva de er.
mest sannsynlig planarier, som kommer av overforing. som regel harmløs og snacks for fisk.
dette er planaria.
Disse skader ikke fisk, men er farlige for reker. I tillegg er det lite sansynnlig at fisk kommer til å spise de.
http://www.fishdeals.com/fish_diseases/planaria_white_worms/
Akvariebutikker har forskjellige midler som f.eks. "non planaria"
mine kardinal tetraer og guppy nektet å spise planaria....måtte kjøpe "planariagift"))
Mine forsvant ved slamsuging og mindre foring også mulig noen fisk som hjalp til.. det vet jeg ikke.
Sliter selv med disse i rekekar, og de er sannsynligvis også grunnen til at rekene mine har forsvunnet en etter en. Tok ut en fra rekekaret og testet om fiskene mine var interesserte, men hverken Smykketetraene eller Apistoene spiste dem. De smakte, og stakk. Var tydeligvis ikke så fristende...
disse liker tydeligvis reker, fant en reke som holdt på å bli spist
Å si at planaria kommer av overfôring er nok riktig i de fleste tilfeller, men de kan også dukke opp i akvarier uten fisk og fôring. Jeg fikk planaria i et nyoppsatt kar uten at jeg hadde hatt oppi noe fisk eller fôr. Regner med at planter kan være nok for at endel planaria kan overleve.

Jeg løste planariaplagen ved å tilsette 0,1 gram Panacur (middel mot innvollsorm til hund/katt) i 30 liter vann. dette gjorde jeg i to dager, og problemet var løst. Det fjernet også noen "lopper" (?) som hoppet på overflatevannet.

Har også brukt denne metoden i et akvarium med snegler i, og sneglene klarte seg utmerket igjennom kuren. Vet ikke av egen erfaring hvordan fisk reagerer på Panacur behandling, men har lest at andre har prøvd det uten at fiskene har tatt skade. Reker skal visstnok også tåle denne kuren.

(PS! Mine blå guramier spiser planaria med god appetitt.)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap