Palettciklide egg

hei, jeg har nettop sett at Palettciklidene min har fått egg, hvor lenge må ejg vente ca. før jeg kan se små yngel?
noen dager til de klekkes, så noen dager til de kommer ut av hulen, om alt går bra da
Her er litt utvidet info.

Arten leker i huler som de graver ut under vannplanter. I akvariet tar de til takke med ferdiglagde huler, skjønt disse også blir gravd ut før eggene legges. Eggene fester seg i underlaget, og legges ofte i rekker på ca. ti stykker i taket av hulen. Det er vanligvis 40 til 100 egg. Begge foreldrene passer yngelen, vanligvis i 21-28 dager. Hunnen tar seg i hovedsak av yngelen, mens hannen for det meste vokter territoriet.

Det hender at flere hanner slår seg sammen for å forsvare et felles territorium.
Men jeg har også det samme.
De er ute i akvariet.
Hva slags mat skal jeg gi til dem??
Begge foreldre spiser veldig sjeldent:S
Dette fant jeg om dietten dems.

Diett
I noe akvarielitteratur er det foreslått at denne arten lever av mark, krepsdyr og insekter, men analyser av mageinnholdet hos ville eksemplarer tilsier at dette er feil. En studie fra 1985 av 161 individer viste at hovedføden besto av diatomer, grønne alger, biter av andre planter og blågrønnalger. Noen virvelløse dyr ble funnet, men disse var relativt få i tallet
Hmm..jeg har en del planter:P
Så kanskje de overlever?
Gratulerer med yngel! Det er kjempemoro å se foreldrene ta yngelen med på tur rundt i karet.

Når det gjelder mat, så finner de nok mye i et godt beplantet innkjørt kar. Men, det er lurt å prøve å yte litt ekstra bistand. Den beste (og mest krevende) maten er levende artemia, søk her på forumet for hvordan klekke artemia egg.
Alternativt kan du kjøpe avskallede artemiaegg (disse kan ikke brukes til klekking!), prøv å få maten ned til yngelen (f.eks. med en sprøyte).

Blir det ikke noe av dette, så ville jeg i det minste knust litt flakfor til veldig smått, og prøvd å få det ned til yngelen.
kan jeg få spøøre om noe,siden vi er inne på tema?
mine palettciklider har 2 yngel,begynner å bli "store" nå da..men kan de legge egg selv om de allerede ha 2 barn å passe på? eller vil de gjøre det når de er voksne?
takk for svar, ser frem til se små bebiser :
NO! jeg tror de har spist sine egne egg :O

enten de eller en Gibiceps? normalt?
Gibbiceps er en ekte egg tyv.

Så du skal ikke se bort fra at det er synderen
pokker, skal selge typen snart, så gjør det like gjerne nå, får legge ut en anneonse her :/
Marius Øie
pokker, skal selge typen snart, så gjør det like gjerne nå, får legge ut en anneonse her :/



Er det typen eller gibbien du skal selge? Hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap